Ofte stilte spørsmål

FM EB Banner2025

Hvor melder vi på vår elevbedrift?
Det gjøre dere ved å klikke på denne linken (2025)

Hva vinner man?
1. plassene får 1000,-
2. plassene får 750,-
3. plassene får 500,-
I tillegg har vi uttrekkspremier à 500,-. Alle som har levert inn bidrag kan vinne disse premiene.

Egen premiering gjelder for vinneren av "Dyreparkens pris for Beste elevbedrift".


Hva om vi ikke kan være til stede på UiA under Fylkesmesterskapet 9.april?
Vi har 2 konkurranser som alle kan delta digitalt i, uavhengig om dere kommer fysisk på Fylkesmesterskapet eller ikke.
- Beste grønne entreprenør
- The Network Sørlandets pris for Beste sosiale entreprenør

MEN; for å konkurrere i disse tre kategoriene dere være fysisk til stede på Fylkesmesterskapet:

- Beste salgsteam
- Beste stand/utstilling
- Beste læringsprosess
- Dyreparkens pris for Beste elevbedrift


⏱️Hva er fristen for å melde oss på, og levere inn våre konkurransebidrag?
- Påmelding og innleveringsfristen er 12.mars 2025.

- Hva skjer dersom vi ikke har meldt oss på innen tidsfristen?
Da blir både dere og vi lei oss! En frist er en frist og man blir da ikke med på Fylkesmesterskapet.

🧑‍⚖️Hvem er juryen i konkurransene?
Juryen består av representanter fra arbeids- og næringslivet samt studenter. Ungt Entreprenørskap har håndplukket folk til å være dommere på bakgrunn av kompetanse og forståelse for den kategorien de dømmer. Det er dyktige og hyggelige folk som vil vurdere bidragene deres!

😨Hjelp, vi har lastet opp feil bidrag!
Sånt skjer! Enten om dere har lastet opp feil bidrag, har oppdatert bidraget deres eller ønsker å endre på ting.
Ta da kontakt med Karianne (92 93 28 01) eller Vemund (95 12 13 36) så hjelper de dere.
Vi anbefaler dere å vente med å laste opp bidragene til dere er helt klare og sikre på at alt er riktig.

💡Et tips; få gjerne en lærer til å se over først.


⭐USTILLING/ STAND:
Alle som deltar på Fylkesmesterskapet, vil få tildelt en hvit pappvegg med følgende mål (Høyde: 200cm, bredde 170cm, og dybde 75cm)
og ett firkantet bord. (ca 1m x 60cm)
Elevbedriftene stiller ut i forhåndsgitte, nummererte standplasser. Det henges opp et skiltnummer på hver stand som må holdes synlig.


🛒Hva må vi ta med til standen?
Alt annet av utstyr dere trenger til utstillingen på standen må ungdomsbedriften ta med selv, og alt som bringes med på standen, skal også tas med hjem i etterkant. Vi har fokus på bærekraft, og dere bør legge vekt på å bruke bærekraftige materialer og utstyr som kan gjenbrukes. Forsøk å skape minst mulig avfall!

🔋Hva hvis vi ønsker er strøm på standen vår?
-‼️ DET ER IKKE TILGJENGELIG STRØMUTAK FOR STANDS i 2025. ‼️
Dersom det er noen helt spesielle behov, kontakt karianne.


🎚️Kan vi spille musikk på standen?
Vi oppfordrer alle elevbedriftene til å ta hensyn til standene rundt seg, og dere bør derfor også tenke på volum på evt. musikk som spilles.

🕯️Hva med lys?

Det er ikke lov å ha levende lys på stand. Det er eventuelt mulig å ta med batteridrevet lysslynge e.l. dersom dere ønsker ekstra lys.

🔥🍳Hva med matlaging?
Det er ikke lov med stekos (eks, vafler, firtyr).
-‼️ DET ER IKKE TILGJENGELIG STRØMUTAK FOR STANDS i 2025. ‼️
Det er heller ikke vask tilgjengelig annet enn på toalett.
Hva kan vi gjøre hvis vi er en matbedrift? - Lag noe ferdig i forkant! Ta med beholdere som holder ting varmt/lunt, eller kjøler på en god måte.