TryggTruse UB – Sandvika videregående skole
TryggTruse UB fra Sandvika tilbyr truser og boksere med en unik logo, som promoterer samtykke og oppmuntrer til dialog. Når du ser trusene og bokserne, blir du minnet på hvor viktig det er å få et tydelig "ja" i intime situasjoner. TryggTruse UB selger ikke bare en vare, men driver også en holdningskampanje gjennom å skape en samtykketrend. Bedriftens primære målgruppe er unge mellom 16 og 28 år.
Engasjementet startet da bedriften gjennomførte en undersøkelse på egen skole, som viste at hele 40 % av medelevene deres hadde kjent på manglende samtykke i intime situasjoner. Dette var i tråd med statistikk fra Folkehelseinstituttet, som viser at 1 av 5 jenter og 1 av 14 gutter blir voldtatt før de fyller 18 år. TryggTruse ønsket å gjøre noe med problemet, og kom da opp med ideen om å produsere undertøy med et budskap og en påminner.
Så langt har TryggTruse lyktes i å spre budskapet bredt ut i Norges kriker og kroker. De har mottatt bestillinger fra hele landet, og fått mye oppmerksomhet både i sosiale og tradisjonelle medier. Med over 2100 følgere på TikTok og 700 på Instagram, har de klart å engasjere målgruppen. Deres mest sette video har over 300 000 visninger.
På NM deltar bedriften på følgende konkurranser
Beste markedsføring
Beste forretningsmodell/-plan
Beste sosiale entreprenør
Beste bærekraftig stand – i samarbeid med Nova Spektrum
Størst verdiskapingspotensial – i samarbeid med Ferd
Beste innovative vare/tjeneste – i samarbeid med Virke
Beste HR-bedrift – i samarbeid med ManpowerGroup
Beste samarbeid med næringslivet – i samarbeid med NHO
Deltakere i bedriften
Storm Barr-Nakajima
Jonathan Roda
Kristoffer Røskeland Westgård
Linn Brennskag
Maria Løseth
Kontaktpersoner
Daglig leder i bedriften
- Navn: Storm Barr-Nakajima
- Mob: 95129920
- Mail: storm.bnak@icloud.com
Ansvarlig lærer
- Navn: Trine Sundene Marthinsen
- Mail: trinemar@afk.no
Fylkeskontakt
- Navn: Ingrid Lund
- Mail: ingrid.lund@ue.no
Nyttige linker
https://www.tiktok.com/@tryggtruseub