Digitalt fylkesmesterskap Akershus 2020
Årets fylkesmesse er gjennomført digitalt! Under finner dere resultatlisten fra mesterskapet.
ELEVBEDRIFT
Beste logo
De nominerte:
GoofyShot, Landøya
SoapyDoapy, Mølladammen
Trestil, Mølladammen
InfinyBee, Li
Bilvaskerne, Landøya
Clean Kokos, Ramstad
Sidekick, Ingieråsen
Hair2Share, Ramstad
Hverdagsløsninger, Bekkestua
3. plass – Trestil EB, Mølladammen
Begrunnelse: Logoen er elegant, enkel og tidløs. Den beskriver også godt forretningsideen samtidig som den har et moderne uttrykk.
2. plass - Soapy Doapy EB, Mølladammen
Begrunnelse: Logoen er kul, fin og gjenspeiler i aller høyeste grad forretningsideen. Den har en harmonisk fargekombinasjon og et lite snev av retro men med moderne uttrykk. Logoen utrykker renhet og passer også fint inn i runde Sosiale medier format.
1. plass - Goofy Shot EB, Landøya
Begrunnelse: Vinnerlogoen fremstår energisk og fresh. Motivet og bedriftens navn kommer veldig godt frem. Den appellerer til bredt publikum og gjenspeiler meget godt forretningsideen. Den har en lokkende, innbydende effekt og man får lyst til å vite mer. Vinnerlogoen har en lett gjenkjennelseseffekt, den er sterk og fengende noe som er viktig for videre merkevarebygging.
Beste reklamefilm
De nominerte:
Greenies EB, Ramstad skole
GrønneBøker EB, Torstad ungdomsskole
Hverdags Løsninger EB, Bekkestua skole
InfinyBee EB, Li skole
Owleye EB, Ramstad skole
Re-pack EB, Ingieråsen skole
3. plass - Hverdags Løsninger EB, Bekkestua
Begrunnelse: Reklamefilmen er kort og rett på sak, til et produkt som mange bilister kan kjenne seg igjen i. Det er god lyd, klare bilder, og de viser indirekte hvem som er kunden, gjennom å være i en typisk situasjon. På slutten kommer det informasjon man trenger for å kunne kjøpe produktet.
2. plass - InfinyBee EB, Li
Begrunnelse: Reklamefilmen tar deg med inn i en situasjon hvor det er svært lett å forstå problemet. Fortellerstemmen er med på å forklare problemet og presenterer løsningen for en bruker. Fortellerstemmen er et flott virkemiddel som skaper litt alvor, samtidig som den gir humor til filmen, og det er lett å henge med på situasjonen.
1. plass - Re-pack EB, Ingieråsen
Begrunnelse: Reklamefilmen er kort, og med svært høy kvalitet på lyd og bilde, noe som gjør den god i mange situasjoner. Dette er et kjent problem for mange, og gjennom filmen kan man enkelt forstå hvem som vil være i målgruppen. I tillegg har filmen et bra budskap, gjennom re-use, noe som er viktig i dagens samfunn. Det at de har valgt tekst, fremfor stemmebruk gjør også at filmen fungerer godt både på Facebook, eller andre medier hvor man noen ganger ikke nødvendigvis har på lyd.
SoMe-prisen
De nominerte:
1 Case, Torstad ungdomsskole
Earth Pearls, Bekkestua skole
Gjerdrumsfjøla, Gjerdrum ungdomsskole
Greenies, Ramstad skole
InfinyBee, Li skole
Sa du sunt?, Hellerasten skole
3. plass - 1 Case EB, Torstad
De selger mobildeksler som har plass til mikrokort (mini bankkort). Disse kortene gjør at du enkelt kan betale når som helst så lenge man har med telefonen.
2. plass - Earth Pearls EB, Bekkestua
De lager og selger miljøvennlige håndlagde smykker med perler de har mottatt for gjenbruk.
1. plass - Sa du sunt? EB, Hellerasten
Begrunnelse: Bedriften har benyttet seg aktivt av ulike funksjoner i de forskjellige mediene på en god og kreativ måte. Med variert innhold på nettsiden og Instagram vises det tydelig hva produktet er. Innleggene er med illustrerende bilder av god kvalitet med fine forklaringer. Nettsiden henger godt sammen med Instagram kontoen, er ryddig og informativ. Etter å ha sett bedriften i SoME får man som besøkende et sterkt ønske om å kjøpe kokeboken de selger.
Beste grønne entreprenør
De nominerte:
AirBienBee EB, Ramstad
Fruity Friends EB, Eineåsen
Grønne Bøker EB, Torstad
Hair2share EB, Ramstad
Rebag EB, Ramstad
Trestil EB, Mølladammen
3. plass - AirBienBee EB fra Ramstad skole
Går til en bedrift som gir en hjelpende hånd til våre kjære bier med sine biehus.
2. plass - Rebag EB fra Ramstad skole
Går til en bedrift som med fokus på design og bærekraft redesigner brukte stoffer til ulike typer poser med smarte lukkemekanismer.
1. plass - Trestil EB fra Mølladammen skole
Begrunnelse: Denne bedriften gir en god og troverdig forklaring på hvordan noe som tilsynelatende er uten verdi har det likevel. Den bruker en råvare som er relativt lett tilgjengelig ved å omdanne rekved fra strendene i Bærum til flotte og praktiske designgjenstander for hjemmet. Bedriften har kunder og er med det grønne entreprenører som også tjener penger på det de like å gjøre.
Beste sosiale entreprenør
De nominerte:
Greenies EB, Ramstad u.skole
Hair2share EB, Ramstad u.skole
HomeWork EB, Aursmoen u.skole
Tellus EB, Torstad u.skole
Kakesalg EB, Bjørkelangen u.skole
Rebag EB, Ramstad u.skole
3. plass - Home Work EB, Aursmoen skole
Arbeider med å skape en lettere hverdag for både eldre og yngre, med både leksehjelp og barnepass
2. plass - Hair2share EB, Ramstad ungdomsskole
De belyser et sårt tema som ikke mange er bevist eller tør snakke om, hårtap.
1. plass - Kakesalg EB, Bjørkelangen EB
Begrunnelse: Fra første sekund nevner de at de er en sosial entreprenør, dette begrunner de tydelig gjennom videoen ved gode eksempler og visualisering. De har fokus på FN`s bærekraftmål og jenters utdanning. De har også et samarbeid med Redd Barna.
Beste Elevbedrift
De nominerte:
1 Case EB, Torstad
GoofyShoot EB, Landøya
Hair2Share, Ramstad
HomeWork EB, Aursmoen
Sa du sunt? EB, Hellerasten
Sidekick EB, Ingieråsen
3. plass - HomeWork EB fra Aursmoen skole
Går til en bedrift som har tatt leksehjelp til nye høyder.
2. plass - Sidekick EB fra Ingieråsen skole.
Går til en bedrift som gir ny energi til ungdommene på en sunnere måte enn det de tradisjonelle energidrikkene gjør.
1. plass - Sa du sunt? EB fra Hellerasten skole
Begrunnelse: Denne bedriften presenterer seg på en meget profesjonell måte. De viser god situasjonsforståelse og har designet og produsert et produkt som skal bidra til en sunnere hverdag for folk flest. De jobber godt i nettverk, og bedriften har etablert et eget salgskorps med stor suksess!
UNGDOMSBEDRIFT
Beste kundeopplevelse på nett
De nominerte:
Tasty rabbits, Hvam vgs.
Varehandelen, Bleiker vgs.
CandyMan, Eikeli vgs.
Kost & Idrett, Den norske skolen i Rojales
Combo UB, Frogn vgs.
Ecobag, Asker vgs.
Posevis, Eikeli vgs.
Fruktnett, Roald Amundsen vgs.
Husk meg, Frogn vgs.
Nabohjelp, Roald Amundsen vgs.
3. plass - Posevis UB, Eikeli vgs.
Begrunnelse: De har et fokus på det viktigste, produktet, og designet og innholdet bygger opp om det. De har gode pakkeløsninger for produktet og en enkel nettbutikk. Gjennom nettsidene får de fram hvordan
2. plass - Combo UB, Frogn vgs.
Begrunnelse: Bedriften har et godt fokus på et salgbartprodukt. Det er enkelt å finne nettsiden via en logisk url, og siden har et tilpasset design. De er tilstedet på de viktigste sosiale mediene, og etter å ha besøkt dem er vi fristet til å bestille en flaske i den enkle, men gode nettbutikken.
1. plass - Fruktnett UB, Roald Amundsen vgs.
Begrunnelse: Vinnerene har en en fin og oversiktelig nettsider der produktet har hovedrollen. De får frem både behovet og løsningen gjennom enkle grep. Dessuten viser den en tydelig målgruppe forståelse og innsikt i hva som er viktig for en frukthage eier.
Beste forretningsplan
De nominerte:
AquaDrip, Frogn vgs.
Care Clothing, Frogn vgs
Efficient Education, Roald Amundsen vgs
Future Fabrics, Ski vgs
HjelpMeg, Jessheim vgs
JUNO, Frogn vgs
Le Clé, Skedsmo vgs
Snap On, Ski vgs
TETRASpyd, Hvam vgs
Juryens begrunnelse:
3. plass - JUNO UB, Frogn vgs.
Begrunnelse: Kortfattet og lett forståelig forretningside, godt beskrevet markedsmål og plan for å oppnå disse. UB synes å ha satt seg godt inn i en problematikk som berører mange unge. UB-deltakerne viser et tydelig og ekte engasjement – og sosialt entreprenørskap.
2. plass - TETRASpyd UB, Hvam vgs.
Begrunnelse: UB’en viser med gode illustrasjoner hva de skal drive med, de beskriver godt hvilket marked/behov de tenker å dekke og viser god kunnskap om produkt, marked og konkurrenter.
De synliggjør hvilket nettverk de enten allerede har, eller hvilke kontakter de skal ta for å oppnå suksess. Forretningsplanen underbygger dette, og UB’en viser et stykke på vei en fremtid for bedriften etter endt skolegang, også utenfor Norges grenser.
1. plass - Future Fabrics UB
Begrunnelse: Alle i juryen falt for denne UB’ens forretningsplan.
Forretningsplanen er faktisk noe av det bedre vi har lest, også profesjonelt. En ting er layout og illustrasjoner, som ga et godt førsteinntrykk. Mye viktigere, synes vi, du får lyst til å lese videre, lese alt. Målene er både kvalitative og kvantitative, organisering og arbeidsdeling synes godt ivaretatt, handlingsplaner og aktiviteter er «bred» i sin form. Økonomien synes å være skalerbar, og flere kilder til kapital er kartlagt. Vi får et inntrykk av at det meste er gjennomtenkt og gjennomførbart. Det aller viktigste er at UB’en synliggjør en mulig fremtid – et potensiale for en virkelig bedrift i nær fremtid, som jo er veldig viktig i de tider vi nå står oppe i. Jentene, ja, for det er fem av dem, sier: «Vi har stor tro på bedriften vår»
Bærekraftprisen
De nominerte:
Dive It Up, Asker vgs
EcoBag, Asker vgs
Ecosport, Nesodden vgs
EcoStep, Mailand vgs
GreenFloss, Nesodden vgs
Plan Sea, Nesodden vgs
Serving the Ocean, Skedsmo vgs
Tatch It, Mailand vgs
3. plass – EcoSport, Nesodden vgs.
Begrunnelse: Bedriften bidrar til å løse et nasjonalt miljøproblem på en ny måte. De har utviklet et lett anvendelig produkt rettet mot en stor målgruppe, og har tatt smarte valg med tanke på strategisk samarbeid for å både markedsføre produktet, men også løfte frem problematikken. Bedriften har tatt bærekraftige valg med tanke på både produksjon og distribusjon.
2. plass - Dive It Up, Asker vgs.
Begrunnelse: Bedriften har tatt for seg bærekraftsmål nr 14 som handler om livet under vann. De har utviklet et produkt som gir mennesker muligheten til å bidra til å minimere søppel og plast i havet. Produktet er laget av resirkulert plast og er gjenbrukbart, og er lett anvendelig for brukeren. Produktet imøtekommer behovet for en enklere løsning i kampen mot marin forsøpling.
1. plass – EcoStep, Mailand vgs.
Begrunnelse: Årets vinner har utviklet en tjeneste som hjelper folk med å gjøre en forskjell når det kommer til klima og miljø. De har sett en tydelig samfunnstendens i at det er mange som ønsker å bidra, men ikke vet hvordan. Tjenesten hjelper ikke bare brukeren til å finne sitt miljøavtrykk, men gir også konkrete anbefalinger til hva forbrukeren kan gjøre for å forminske sitt miljøavtrykk. Vi ser stort potensiale i denne tjenesten, og er imponert over hvordan bedriften har tenk bærekraft i sin helhet.
Best in business
De nominerte:
Horizon UB, Lørenskog vgs.
PoseVis UB, Eikeli vgs.
PXL Media Group UB, Mailand vgs.
Bee Free UB, Mailand vgs.
Esse UB, Frogn vgs.
Future Fabrics UB, Ski vgs.
Happy Tails UB, Stabekk vgs.
Husk Meg UB, Frogn vgs.
3. plass - Future Fabrics UB fra Ski vgs.
Går til en bedrift som produserer og selger handlenett, frukt- og grønt poser og scrunchies av brukte klær og stoffer.
2. plass - Happy Tails UB fra Stabekk vgs.
Går til en bedrift som produserer og selger håndlagete hundeleker av brukte materialer.
1. plass - PXL Media Group fra Mailand vgs
Begrunnelse: Denne bedriften er tydelig kompetansedrevet og hvor hvert oppdrag har en unik tilnærming. Bedriften produsere bilder og videoer, og er flink til å markedsføre seg selv. Her vitner det om høy kvalitet i alle ledd, og det er et utstrakt samarbeid med andre aktører, noe som har gitt klingende mynt i kassa!
Beste yrkesfaglige bedrift
De nominerte:
FjørfeLeika UB, Hvam vgs.
Happy Tails UB, Stabekk vgs.
E-Sport Marked UB, Mailand vgs.
Etina, Kjelle vgs.
Recupero, Mailand vgs.
Rustikk, Hvam vgs.
Sideomside UB, Mailand vgs.
TETRA Spyd, Hvam vgs.
3. plass - ETINA UB
Har laget en tyggeleke for hest som skal redusere kjedsomhet når de står inne i stallen.
2. plass - Happy Tails UB
Lager hundeleker av gjenbrukt materiale
1. plass - TETRA spyd UB
Begrunnelse: De har et egenutviklet produkt med stort potensiale, der de har høyt fokus på kvalitet og funksjonalitet. Bedriften kom tidlig frem til ideen, og har vist stort engasjement for veien videre. De har brukt nettverket godt, og dette har gjort at de har fått den kunnskapen de trenger for å produsere produktet selv. Produktet vil gjøre hverdagene letter, og mer lønnsom for dem selv, men også bønder.
Spleiselagets regnskapspris
De nominerte:
Be Free UB, Mailand vgs.
Esse UB, Frogn vgs.
Future Fabrics UB, Ski vgs.
Le Clè UB, Skedsmo vgs.
Refleo UB, Vestby vgs.
Rustikk UB, Hvam vgs.
Side om Side UB, Mailand vgs.
Varehandelen UB, Bleiker vgs.
3. plass - Rustikk UB fra Hvam vgs
Begrunnelse: Denne bedriften har laget et godt og forståelig regnskap, med godt behandlet dokumentasjon. Regnskapet gjengir bedriftens virkelige økonomiske sitasjon. I fortsettelsen bør bedriften dokumentere alt kontantsalget sitt med Vipps bedrift. De anbefales også å benytte konto for mellomregning, i stedet for leverandørgjeld for gjeld til ansatte. Ungdomsbedriften har helt riktig talt opp varebeholdning, men denne bør vurderes til selvkost for såpestykkene (hva det koster å lage et såpestykke)
2. plass - Future Fabrics UB fra Ski vgs
Begrunnelse: Ungdomsbedriften har hatt flere ulike hendelser de har håndtert på en god og ryddig måte. De har bilagsnummerert, kontert, skrevet på formål og har dokumentert kontantsalget helt riktig. Bedriften har også vist at de forstår betydningen av et krav (fordring) i regnskapet men kunne med fordel benyttet beviset de mottok på fordringen. Banken er avstemt når regnskapet er avsluttet og bedriften har talt opp varelageret på en helt korrekt måte – og - tatt hensyn til det i regnskapet. Dette er et godt regnskap som viser bedriftens økonomiske situasjon.
1. plass - Esse UB fra Frogn vgs
Begrunnelse: Denne ungdomsbedriften har mange bilag, og mange hendelser som de har registret og håndtert på en svært ryddig måte. Alle bilag er nummerert og kontert og formål oppgitt for alle kostnader de har pådratt ungdomsbedriften. UBen har også oppgitt kurs og regnet om til norske kroner på bilag som gjelder kjøp fra utlandet. De har tatt på seg ekstra jobber for å skaffe til veie inntekter underveis og som et tilskudd til det produktet de egentlig selger. Disse også er bokført riktig. Banken er avstemt månedlig og kontoutskrift og avstemmingsskjema er vedlagt. Regnskapet er avsluttet hver måned fra september til februar og bedriften har tatt hensyn til inngående balanse. Ungdomsbedriften kan perfeksjonere regnskapet ytterligere er å forklare mer rundt opptalt varelager. Dette er et regnskap juryen kan se at bedriften har lagt ned et betydelig arbeid og innsats i, og at de har lært seg å lage et regnskap som viser virkeligheten og som de kan styre ungdomsbedriften etter.
Samarbeid med næringslivet
De nominerte:
Aquadrip, Frogn vgs.
Ecostep, Mailand vgs.
Esse, Frogn vgs.
Fruktnett, Roald Amundsen vgs.
Green Future, Mailand vgs.
Horizon, Lørenskog vgs.
LettBrett, Asker vgs.
Plan Sea, Nesodden vgs.
3. plass – Horizon, Lørenskog vgs.
Et mediebyrå som jobber med store og små oppdrag.
2. plass – Esse, Frogn vgs.
Et klesbrand med fokus på å få folk til å tro på seg selv.
1. plass - Plan Sea, Nesodden vgs.
Begrunnelse: Bedriften ser verdien av et tett samarbeid for å få god kompetanse, hjelp, og å bygge nettverk. Med et naturlig produkt har det vært viktig for bedriften å bruke lokale råvarer, og her har samarbeidet vært essensielt med lokalt næringsliv. Gjennom innleveringene ser man tydelig gleden og nytten bedriften har hatt med å ha mange samarbeidspartnere gjennom skoleåret.
Beste Ungdomsbedrift
De nominerte:
Aquadrip UB, Frogn vgs.
Beyond Learning UB, Sandvika vgs.
ESSE UB, Frogn vgs.
Fruktnett UB, Roald Amundsen vgs.
Feedback UB, Ski vgs.
Future Fabrics UB, Ski vgs.
JUNO UB, Frogn vgs.
Lettbrett UB, Asker vgs.
PXL Media Group UB, Mailand vgs.
Begrunnelser kommer.
3. plass - Esse UB, Frogn vgs.
Begrunnelse: Tredje plassen går til en ungdomsbedrift som imponerte juryen med sin profesjonelle fremtoning og helhetlige kommunikasjon. Bedriften er i gang med salget, og viser til en troverdig distribusjonsmodell. Bedriften samarbeider godt internt og består av et team dyktige selgere som viste stort engasjement under intervjuet. Tredje plassen går til esse UB fra Frogn vgs.
2. plass - Future Fabrics UB, Ski vgs.
Begrunnelse: 2. plassen går til en bedrift som leverte en veldig god delårsrapport. De har evnet å bruke samarbeidspartnere og nettverk godt i utviklingen av ungdomsbedriften. Teamet er engasjerte og har masse energi, og har i tider som nå evnet å snu seg rundt og finne nye muligheter som samtidig bidrar til inkludering. Andre plassen går til Future Fabrics fra Ski vgs.
1. plass - Aquadrip UB, Frogn vgs.
Vinneren av årets ungdomsbedrift skårer høyt i alle delkonkurranser, og fremstår med troverdighet når de presenterer sitt produkt. Bedriften har tilnærmet seg grundig kunnskap og ekspertise gjennom godt samarbeid med profesjonelle aktører. De har kommet langt med prototype, men har fortsatt litt vei å gå. Bedriften fremstår som samlet, og juryen har tro på at produktet en dag blir sertifisert og vil redde liv. Og vinneren er AquaDrip UB fra Frogn vgs!