AquaDrip UB fra Frogn vgs. er Beste Ungdomsbedrift i Akershus 2020!

DSC05594

For første gang i historien har Frogn vgs. vunnet årets Beste Ungdomsbedrift i Akershus, med Aquadrip UB fra Business-linja som gikk seirende ut under årets fylkesmesterskap i Akershus 2020.

AquaDrip UB jobber iherdig med å utvikle en ny og innovativ redningsvest som skal redusere antall drukningsulykker, og visjonen bedriften jobber etter er ikke beskjeden.

"Vi har et mål om å redusere drukningsulykker så mye som mulig. I 2019 døde 86 mennesker i Norge av drukning. Vi kommer med et nytt produkt som skal hjelpe med og få antall drukningsulykker ned. Målet vårt er at redningsvesten skal være behagelig og stilfull å gå med, men samtidig skal redde deg når du trenger det. Samt at redningsvesten skal være så komfortabel at du aldri vil ta den av når du er i nærheten av vannet."

Ungdomsbedriften har vært gjennom tre delkonkurranser, og blant hard konkurranse mot 76 andre bedrifter i konkurransen "Beste ungdomsbedrift" stakk de av med den gjeve førsteplassen. Juryen sier følgende om vinneren:

"Vinneren av årets ungdomsbedrift skårer høyt i alle delkonkurranser, og fremstår med troverdighet når de presenterer sitt produkt. Bedriften har tilnærmet seg grundig kunnskap og ekspertise gjennom godt samarbeid med profesjonelle aktører. De har kommet langt med prototype, men har fortsatt litt vei å gå. Bedriften fremstår som samlet, og juryen har tro på at produktet en dag blir sertifisert og vil redde liv."

AquaDrip UB blir med det årets representant for Akershus (Viken, region Akershus), under Norgesmesterskapet i mai. Vi ønsker lykke til med veien videre!


Se under for fullstendig resultatliste:

Beste kundeopplevelse på nett

De nominerte:

Tasty rabbits, Hvam vgs.

Varehandelen, Bleiker vgs.

CandyMan, Eikeli vgs.Kost & Idrett, Den norske skolen i Rojales

Combo UB, Frogn vgs.

Ecobag, Asker vgs.

Posevis, Eikeli vgs.

Fruktnett, Roald Amundsen vgs.

Husk meg, Frogn vgs.

Nabohjelp, Roald Amundsen vgs.

3. plass - Posevis UB, Eikeli vgs.Begrunnelse: De har et fokus på det viktigste, produktet, og designet og innholdet bygger opp om det. De har gode pakkeløsninger for produktet og en enkel nettbutikk. Gjennom nettsidene får de fram hvordan 2. plass - Combo UB, Frogn vgs.Begrunnelse: Bedriften har et godt fokus på et salgbartprodukt. Det er enkelt å finne nettsiden via en logisk url, og siden har et tilpasset design. De er tilstedet på de viktigste sosiale mediene, og etter å ha besøkt dem er vi fristet til å bestille en flaske i den enkle, men gode nettbutikken. 1. plass - Fruktnett UB, Roald Amundsen vgs.Begrunnelse: Vinnerene har en en fin og oversiktelig nettsider der produktet har hovedrollen. De får frem både behovet og løsningen gjennom enkle grep. Dessuten viser den en tydelig målgruppe forståelse og innsikt i hva som er viktig for en frukthage eier.De nominerte:


Beste forretningsplan
De nominerte:

AquaDrip, Frogn vgs.
Care Clothing, Frogn vgs
Efficient Education, Roald Amundsen vgs
Future Fabrics, Ski vgs
HjelpMeg, Jessheim vgs
JUNO, Frogn vgs
Le Clé, Skedsmo vgs
Snap On, Ski vgs
TETRASpyd, Hvam vgs

Juryens begrunnelse:
3. plass - JUNO UB, Frogn vgs.
Begrunnelse: Kortfattet og lett forståelig forretningside, godt beskrevet markedsmål og plan for å oppnå disse. UB synes å ha satt seg godt inn i en problematikk som berører mange unge. UB-deltakerne viser et tydelig og ekte engasjement – og sosialt entreprenørskap.

2. plass - TETRASpyd UB, Hvam vgs.
Begrunnelse: UB’en viser med gode illustrasjoner hva de skal drive med, de beskriver godt hvilket marked/behov de tenker å dekke og viser god kunnskap om produkt, marked og konkurrenter.
De synliggjør hvilket nettverk de enten allerede har, eller hvilke kontakter de skal ta for å oppnå suksess. Forretningsplanen underbygger dette, og UB’en viser et stykke på vei en fremtid for bedriften etter endt skolegang, også utenfor Norges grenser.


1. plass - Future Fabrics UB
Begrunnelse: Alle i juryen falt for denne UB’ens forretningsplan.
Forretningsplanen er faktisk noe av det bedre vi har lest, også profesjonelt. En ting er layout og illustrasjoner, som ga et godt førsteinntrykk. Mye viktigere, synes vi, du får lyst til å lese videre, lese alt. Målene er både kvalitative og kvantitative, organisering og arbeidsdeling synes godt ivaretatt, handlingsplaner og aktiviteter er «bred» i sin form. Økonomien synes å være skalerbar, og flere kilder til kapital er kartlagt. Vi får et inntrykk av at det meste er gjennomtenkt og gjennomførbart. Det aller viktigste er at UB’en synliggjør en mulig fremtid – et potensiale for en virkelig bedrift i nær fremtid, som jo er veldig viktig i de tider vi nå står oppe i. Jentene, ja, for det er fem av dem, sier: «Vi har stor tro på bedriften vår»



Bærekraftprisen


De nominerte:
Dive It Up, Asker vgs
EcoBag, Asker vgs
Ecosport, Nesodden vgs
EcoStep, Mailand vgs
GreenFloss, Nesodden vgs
Plan Sea, Nesodden vgs
Serving the Ocean, Skedsmo vgs
Tatch It, Mailand vgs

3. plass – EcoSport, Nesodden vgs.
Begrunnelse: Bedriften bidrar til å løse et nasjonalt miljøproblem på en ny måte. De har utviklet et lett anvendelig produkt rettet mot en stor målgruppe, og har tatt smarte valg med tanke på strategisk samarbeid for å både markedsføre produktet, men også løfte frem problematikken. Bedriften har tatt bærekraftige valg med tanke på både produksjon og distribusjon.

2. plass - Dive It Up, Asker vgs.
Begrunnelse: Bedriften har tatt for seg bærekraftsmål nr 14 som handler om livet under vann. De har utviklet et produkt som gir mennesker muligheten til å bidra til å minimere søppel og plast i havet. Produktet er laget av resirkulert plast og er gjenbrukbart, og er lett anvendelig for brukeren. Produktet imøtekommer behovet for en enklere løsning i kampen mot marin forsøpling.

1. plass – EcoStep, Mailand vgs.
Begrunnelse: Årets vinner har utviklet en tjeneste som hjelper folk med å gjøre en forskjell når det kommer til klima og miljø. De har sett en tydelig samfunnstendens i at det er mange som ønsker å bidra, men ikke vet hvordan. Tjenesten hjelper ikke bare brukeren til å finne sitt miljøavtrykk, men gir også konkrete anbefalinger til hva forbrukeren kan gjøre for å forminske sitt miljøavtrykk. Vi ser stort potensiale i denne tjenesten, og er imponert over hvordan bedriften har tenk bærekraft i sin helhet.



Best in business


De nominerte:
Horizon UB, Lørenskog vgs.
PoseVis UB, Eikeli vgs.
PXL Media Group UB, Mailand vgs.
Bee Free UB, Mailand vgs.
Esse UB, Frogn vgs.
Future Fabrics UB, Ski vgs.
Happy Tails UB, Stabekk vgs.
Husk Meg UB, Frogn vgs.

3. plass - Future Fabrics UB fra Ski vgs.
Går til en bedrift som produserer og selger handlenett, frukt- og grønt poser og scrunchies av brukte klær og stoffer.

2. plass - Happy Tails UB fra Stabekk vgs.
Går til en bedrift som produserer og selger håndlagete hundeleker av brukte materialer.

1. plass - PXL Media Group fra Mailand vgs
Begrunnelse: Denne bedriften er tydelig kompetansedrevet og hvor hvert oppdrag har en unik tilnærming. Bedriften produsere bilder og videoer, og er flink til å markedsføre seg selv. Her vitner det om høy kvalitet i alle ledd, og det er et utstrakt samarbeid med andre aktører, noe som har gitt klingende mynt i kassa!



Beste yrkesfaglige bedrift


De nominerte:
FjørfeLeika UB, Hvam vgs.
Happy Tails UB, Stabekk vgs.
E-Sport Marked UB, Mailand vgs.
Etina, Kjelle vgs.
Recupero, Mailand vgs.
Rustikk, Hvam vgs.
Sideomside UB, Mailand vgs.
TETRA Spyd, Hvam vgs.

3. plass - ETINA UB
Har laget en tyggeleke for hest som skal redusere kjedsomhet når de står inne i stallen.

2. plass - Happy Tails UB
Lager hundeleker av gjenbrukt materiale

1. plass - TETRA spyd UB
Begrunnelse: De har et egenutviklet produkt med stort potensiale, der de har høyt fokus på kvalitet og funksjonalitet. Bedriften kom tidlig frem til ideen, og har vist stort engasjement for veien videre. De har brukt nettverket godt, og dette har gjort at de har fått den kunnskapen de trenger for å produsere produktet selv. Produktet vil gjøre hverdagene letter, og mer lønnsom for dem selv, men også bønder.



Spleiselagets regnskapspris


De nominerte:
Be Free UB, Mailand vgs.
Esse UB, Frogn vgs.
Future Fabrics UB, Ski vgs.
Le Clè UB, Skedsmo vgs.
Refleo UB, Vestby vgs.
Rustikk UB, Hvam vgs.
Side om Side UB, Mailand vgs.
Varehandelen UB, Bleiker vgs.

3. plass - Rustikk UB fra Hvam vgs
Begrunnelse: Denne bedriften har laget et godt og forståelig regnskap, med godt behandlet dokumentasjon. Regnskapet gjengir bedriftens virkelige økonomiske sitasjon. I fortsettelsen bør bedriften dokumentere alt kontantsalget sitt med Vipps bedrift. De anbefales også å benytte konto for mellomregning, i stedet for leverandørgjeld for gjeld til ansatte. Ungdomsbedriften har helt riktig talt opp varebeholdning, men denne bør vurderes til selvkost for såpestykkene (hva det koster å lage et såpestykke)

2. plass - Future Fabrics UB fra Ski vgs
Begrunnelse: Ungdomsbedriften har hatt flere ulike hendelser de har håndtert på en god og ryddig måte. De har bilagsnummerert, kontert, skrevet på formål og har dokumentert kontantsalget helt riktig. Bedriften har også vist at de forstår betydningen av et krav (fordring) i regnskapet men kunne med fordel benyttet beviset de mottok på fordringen. Banken er avstemt når regnskapet er avsluttet og bedriften har talt opp varelageret på en helt korrekt måte – og - tatt hensyn til det i regnskapet. Dette er et godt regnskap som viser bedriftens økonomiske situasjon.

1. plass - Esse UB fra Frogn vgs
Begrunnelse: Denne ungdomsbedriften har mange bilag, og mange hendelser som de har registret og håndtert på en svært ryddig måte. Alle bilag er nummerert og kontert og formål oppgitt for alle kostnader de har pådratt ungdomsbedriften. UBen har også oppgitt kurs og regnet om til norske kroner på bilag som gjelder kjøp fra utlandet. De har tatt på seg ekstra jobber for å skaffe til veie inntekter underveis og som et tilskudd til det produktet de egentlig selger. Disse også er bokført riktig. Banken er avstemt månedlig og kontoutskrift og avstemmingsskjema er vedlagt. Regnskapet er avsluttet hver måned fra september til februar og bedriften har tatt hensyn til inngående balanse. Ungdomsbedriften kan perfeksjonere regnskapet ytterligere er å forklare mer rundt opptalt varelager. Dette er et regnskap juryen kan se at bedriften har lagt ned et betydelig arbeid og innsats i, og at de har lært seg å lage et regnskap som viser virkeligheten og som de kan styre ungdomsbedriften etter.




Samarbeid med næringslivet


De nominerte:
Aquadrip, Frogn vgs.
Ecostep, Mailand vgs.
Esse, Frogn vgs.
Fruktnett, Roald Amundsen vgs.
Green Future, Mailand vgs.
Horizon, Lørenskog vgs.
LettBrett, Asker vgs.
Plan Sea, Nesodden vgs.

3. plass – Horizon, Lørenskog vgs.
Et mediebyrå som jobber med store og små oppdrag.

2. plass – Esse, Frogn vgs.
Et klesbrand med fokus på å få folk til å tro på seg selv.

1. plass - Plan Sea, Nesodden vgs.
Begrunnelse: Bedriften ser verdien av et tett samarbeid for å få god kompetanse, hjelp, og å bygge nettverk. Med et naturlig produkt har det vært viktig for bedriften å bruke lokale råvarer, og her har samarbeidet vært essensielt med lokalt næringsliv. Gjennom innleveringene ser man tydelig gleden og nytten bedriften har hatt med å ha mange samarbeidspartnere gjennom skoleåret.




Beste Ungdomsbedrift


De nominerte:
Aquadrip UB, Frogn vgs.
Beyond Learning UB, Sandvika vgs.
ESSE UB, Frogn vgs.
Fruktnett UB, Roald Amundsen vgs.
Feedback UB, Ski vgs.
Future Fabrics UB, Ski vgs.
JUNO UB, Frogn vgs.
Lettbrett UB, Asker vgs.
PXL Media Group UB, Mailand vgs.

Begrunnelser kommer.

3. plass - Esse UB, Frogn vgs.

Begrunnelse: Tredje plassen går til en ungdomsbedrift som imponerte juryen med sin profesjonelle fremtoning og helhetlige kommunikasjon. Bedriften er i gang med salget, og viser til en troverdig distribusjonsmodell. Bedriften samarbeider godt internt og består av et team dyktige selgere som viste stort engasjement under intervjuet. Tredje plassen går til esse UB fra Frogn vgs.

2. plass - Future Fabrics UB, Ski vgs.

Begrunnelse: 2. plassen går til en bedrift som leverte en veldig god delårsrapport. De har evnet å bruke samarbeidspartnere og nettverk godt i utviklingen av ungdomsbedriften. Teamet er engasjerte og har masse energi, og har i tider som nå evnet å snu seg rundt og finne nye muligheter som samtidig bidrar til inkludering. Andre plassen går til Future Fabrics fra Ski vgs.

1. plass - Aquadrip UB, Frogn vgs.

Vinneren av årets ungdomsbedrift skårer høyt i alle delkonkurranser, og fremstår med troverdighet når de presenterer sitt produkt. Bedriften har tilnærmet seg grundig kunnskap og ekspertise gjennom godt samarbeid med profesjonelle aktører. De har kommet langt med prototype, men har fortsatt litt vei å gå. Bedriften fremstår som samlet, og juryen har tro på at produktet en dag blir sertifisert og vil redde liv. Og vinneren er AquaDrip UB fra Frogn vgs!