Flere av Norges beste ungdomsbedrifter kommer fra Viken fylke!

Denne uken har NM for ungdomsbedrifter 2020 blitt gjennomført i digital drakt. Totalt 138 ungdomsbedrifter fra hele Norge har deltatt, og det er en knusende rekord i antall deltakere.

– Det at så mange har valgt å delta i NM med de forberedelser det omfatter, tyder på at arbeidet har vært inspirerende og motiverende for elevene. Jeg er dypt imponert over det arbeidet som er lagt inn her, og vi gleder oss til å vise dette til alle, forteller Grete Ingeborg Nykkelmo, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Norge.

Fra Viken har det vært meget høyt nivå, med 34 ungdomsbedrifter fra 23 skoler. Se alle deltakende bedrifter her. I løpet av NM-uken har det blitt kåret Norgesmestere i totalt 11 kategorier, og tre av de kommer fra Viken! I tillegg har Viken sikret seg pallplasseringer i seks av konkurransene.

Norgesmestere i «Beste kundeopplevelse på nett»: PXL Media Group UB fra Mailand vgs.

PXL Media Gruppebilde 1

F.v.: Martin Jystad, Henrik Schulte, William Wood, Daniel Kind, Elias Lilleseth og Sebastian Moe

PXL Media Group UB er et mediebyrå som tilbyr innholdsproduksjon i sanntid til mellomstore bedrifter under for eksempel eventer, messer og konserter. De går medier og kommunikasjon ved Mailand vgs.

Ifølge juryen scorer vinneren høyt på alle kriterier vedrørende kommunikasjon, brukervennlighet og teknisk utførelse. Nettsiden er gjennomført profesjonell, og er absolutt på høyde med andre etablerte mediebyråer De har også benyttet kanaler som Facebook, Instagram og Blogg, som komplementerer og utfyller nettsiden.

Norgesmestere i «Beste HR-bedrift» og «Beste pitch»: Future Fabrics UB fra Ski vgs.

Future fabrics

F.v.: Hella Christiansen, Trine Lise Tveveldal Nystad, Synne Ellinggard, Sunniva Jorde Hellebø, Olivia Jørgensen (Foto UE Akershus)

Future Fabrics UB er gode på samarbeid, og vant også beste pitch denne uken. De samler inn brukte klær og stoffer og syr om til nye moteriktige produkter, og dette gjør de mens de har det gøy. De går studiespesialisering på Ski vgs.

Juryen trekker frem at de har jobbet med å skape trygghet innad i bedriften og at de utfyller hverandre. De har sett på bedriftens kompetansebehov og drevet systematisk kompetanseutvikling for å nå forretningsmål. De har imponerende kunnskap om HR-arbeid, og alle i bedriften bidrar på dette området.

Norgesmestere i «Beste markedsføring»: Esse UB fra Frogn vgs.

ESSE

F.v.: Kristoffer Jonhnsrud, Christopher Lende, Robin Ellingsen, Alexander Naglestad og Martin Nordvang.

Esse UB er et klesmerke med en dypere mening. De har som mål å inspirere til en livsstil der man velger å følge sine egne drømmer og er den beste versjonen av seg selv. De går Businesslinja på Frogn vgs.

Juryen sier at Esse rett og slett er irriterende proffe og gjør det meste riktig når det gjelder markedsføring. De har forstått betydningen av en solid merkevare og er godt i gang med å bygge en interessant plattform som kan skaleres. Nettbutikken er god og de har tatt i brukt teknologi på et nivå over det man kan forvente.

3. plass i «Beste markedsføring»: Reel Media og Event UB fra Røyken vgs.

Reel

Reel Media og Event UB produserer medieprodukter rettet mot næringslivet, og spesialiserer seg på film, foto og digitalt design. De går medier og kommunikasjon ved Røyken vgs.

Juryen mener at bedriften har en gjennomtenkt markedsstrategi, og de har funnet sin inngangsport til et nytt marked i et geografisk avgrenset område. De har en tydelig visuell identitet som er gjennomgående fra grafisk profil, digitale kanaler og video. Bedriften har funnet en kobling mellom godt levert håndverk og markedsføring som fungerer, og har inngått lønnsomme partnerskap som følge av sin markedsinnsats.

3. plass i «Beste yrkesfaglige bedrift»: LKM UB fra Tomb vgs.

LKM UB

F.v.: Kristin Nesheim- Henne, Maren Hauglid og Louise Mathiesen sikret 3. plass i Beste Yrkesfaglige bedrift med sitt kortreiste, selvproduserte sitteunderlag fra egen sau. Foto: Privat.

LKM UB tilbyr et økologisk, kortreist og egenprodusert sitteunderlag fra egen sau. De går på naturbruk ved Tomb vgs. Om bedriften sier juryen følgende:

«Denne bedriften er godt forankret i sitt yrkesfag. De viser stor yrkesfaglig forståelse, er gjennomtenkte og reflekterte. De deltar og engasjerer seg i hele verdikjeden fram til produktet. Bedriften har en svært miljøvennlig profil. De har stort fokus på å utnytte ressursene i en bedrift på en bærekraftig og god etisk måte. De har også gjort seg gode tanker om hvordan ideen kan videreutvikles.»

2. plass i «Beste forretningsplan»: TETRASpyd UB fra Hvam vgs.

Tetraspyd 2

F.v.: Victor Holmen, Erlend Bjørge Bogstad

TETRAspyd UB lager et innovativt rundballespyd. Spydet kan ta flere rundballer om gangen enn andre alternativer, og gjør derfor rundballesanking mer effektivt. De går naturbruk ved Hvam vgs.

Juryen var meget imponerte og sier følgende om den gjeve andreplassen: Andreplassen går til en ungdomsbedrift med en godt gjennomarbeidet forretningsplan. Bedriften fremstår som meget kompetente innenfor sitt fagområde og har en profesjonell og nøye utarbeidet produktbeskrivelse. De har en tydelig visjon om å effektivisere og skape en løsning som er både miljøvennlig og økonomisk gunstig. Juryen har troa på at denne bedriften har funnet en løsning som har stor potensial til å vesentlig effektivisere og forbedre arbeidsdagen for den norske bonden.