Programmer: Grunnskole

Ønsker du å fremme skaperglede, kreativitet, problemløsning, samarbeid, livsmestring, og bærekraft i praksis? Da har vi metodene du kan bruke i ditt klasserom. Du slipper å finne opp hjulet på nytt for vi bidrar gjerne med råd, igangsetting, organisering og planlegging sammen med deg og ditt kollegie, slik at flere kan jobbe tverrfaglig, innovativ og entreprenørielt i henhold til LK20.

Kontakt din lokale UE-representant for å lære mer om programmene og gjennomføring

Portrettbilde Tina 23
Tina Louise Myreng
Prosjektleder, Fagansvarlig grunnskole Troms
Portrettbilde Hege 23
Hege Glad
Prosjektleder, grunnskole Øst-Finnmark
Portrettbilde Ruth 23
Ruth Utnes
Prosjektleder, grunnskole Sør-Troms
Portrettbilde Raija 23
Raija Eliassen Wirkola
Prosjektleder, grunnskole Vest-Finnmark
Portrettbilde Solveig 23
Solveig Ittelin
Prosjektleder, grunnskole Midt-Troms
Media
Lena-Marie Tørresvold
Grunnskole, Vest-Finnmark

UE ikon Familier 50px

Våre familier (1. - 2. trinn)

Hvordan fungerer familien og hvordan kan hver enkelt være med å bidra? De yngste skoleelevene får lære hvorfor familier må ta valg og prioritere. Gjennom lek og meningsfylt læring får barna erfare at familiene må ta valg og se nødvendigheten av prioriteringer. De får prøve seg som ”innkjøpere” og må reflektere rundt hvordan man bruker pengene man tjener. Programmet passer både for de eldste barna i barnehagen og de yngste i grunnskolen.


UE ikon Lokalsamfunn 50px

Vårt lokalsamfunn (4. - 5. trinn)

Her lar vi elevene på en enkel måte gjøre seg kjent med samfunnet rundt seg, yrker, lønn, skatt, demokrati og velferdsstaten. De får teste ut demokratiske spilleregler, forstå sammenheng mellom skatt og velferd, og samspillet mellom privat og offentlig aktivitet. Gjennom praktisk deltagelse får elevene innsikt i hvordan vi utvikler identitet og tilhørighet og hvorfor mennesker søker sammen i samfunn.

UE ikon Smart 50px

SMART (4. - 7. trinn)

I SMART lar vi elevene avdekke behov, utvikle ideer og finne løsninger. Slik trenes elevene selv i å formulere spørsmål, søke svar og sette ord på egen læring. Trening av digitale ferdigheter gis plass der teknologien forsterker selve læreprosessen. Vi viser deg hvordan kreativitet utvikles gjennom en prosess og hvordan du som lærer fasiliteter dette. Programmet er tverrfaglig og går over tre dager. Det avsluttes med en utstilling eller skolemesse.


UE ikon Innovasjonscamp 50px

Innovasjonscamp

Elevene får et reelt oppdrag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom. Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor. Elevene jobber med oppdraget i grupper og presenterer løsningene for en jury, som kårer en vinner ut ifra gitte kriterier. Samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv er sentralt i en Innovasjonscamp.

UE ikon Elevbedrift 50px

Elevbedrift (EB)

Et program hvor elevene utvikler samarbeidsevner, kreativitet og initiativ gjennom etablering og drift av en Elevbedrift. Gjennom egne interesser får elevene erfaring med å utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang i sine egne elevbedrifter. Gjennom arbeidet må de benytte ulike fag og kompetanser for å lykkes i egen bedrift, og de må samarbeide internt i elevgruppen og med lokalsamfunnet. Lærerne kobler arbeidet opp mot læringsmålene i ett eller flere fag i tillegg til tverrfaglige temaer.

UE ikon Okonomi 50px

Økonomi og karrierevalg

Et program som gir elevene rom til å reflektere over mulige karriereveier, betydningen av å ta bevisste valg og hvordan valgene påvirker deres personlige økonomi.