Gibostad Skole vet hvordan de skal få barn til å spise mer fisk
Denne uken har elever ved Gibostad skole jobbet kreativt, avdekket behov, utviklet idèer og realisert nye løsninger rundt oppdraget "hvordan få barn til å spise mer fisk". Fredag var det endelig finaledag og spente elever holdt sine presentasjoner for Ungt Entreprenørskap og Juryen bestående av Liv Brandvoll, Ungt Entreprenørskap Troms og Rita Slettum, kokk og daglig leder i Senjastua.
Det var mange spente elever fra 4. - 7. klasse som sto klare når Ungt Entreprenørskap Troms ankom Gibostad barneskole. Juryen var hadde ingen enkelt oppgave foran seg, da resultatet av entreprenørskapsuken var ikke noe annet enn imponerende. Elevene hadde forberedt kreative presentasjoner, prototyper og pyntet sine presentasjonsplakater. Juryen, Ungt Entreprenørskap og ledelsen ved Gibostad Skole, ble imponert!
Ukens tema var sjømat og ga ny innsikt i hvorfor barn spiser lite fisk, der flere av elevene la frem gode argumentasjoner Kostholdseksperter har grublet lenge på denne problemstillingen, der gode rollemodeller og regelmessig inntak av fisk er noen av punktene som blir trukket frem. Likevel klarer elevene ved Gibostad skole å presentere nye og kreative løsninger som imponerer.
"Jeg har lært at noen barn spiser mer godteri enn fisk. Det er ikke bra!"
Gibostad Skole har valgt å tilrettelegge for undervisningsopplegget denne uken da Ungt Entreprenørskap bygger sine programmer på en læringsstrategi der «lære ved å gjøre» er viktig. Personlig engasjement og egne ressurser er drivkraften hos elevene, der vi tydelig kan se at kreativitet kan lære og øves på. Juryen hadde en vanskelig oppgave med å kåre en vinner da finalen måtte gjennomføres digitalt, så de ble fort enige i at alle gruppene var vinnere siden alle gruppene viste godt samhold og samarbeid og løste oppgaven slik den var beskrevet.
"Jeg er mektig imponert over denne gjennomføringen av SMART sjømat, da vi denne uken opplevde en kraftig oppblomstring i Troms fylke der nasjonale og lokale retningslinjer gjorde at vi måtte gjennomføre finalen digital. All ære til elever, lærere og jury som heiv seg rundt og gjor denne digitale finalen så bra!"
"Fantastiske presentasjoner av alle elever og grupper fra 5-7 klasse. De har laget roboter og maskiner som løser det utrulige. De har tenkt teknologi og hvordan få flere til å spise fisk. Artige matkomposisjoner der man virkelig ser at elevene har gjort sin flid for å skape nye og innovative retter med laks og ikke minst måtte de også lage oppskriftene på disse. Økonomien er godt ivaretatt og elevene har måtte forholde seg til et budsjett. Dette var en fantastisk dag for oss i juryen der man virkelig får se at kreativiteten på topp hos så mange flinke elever. Så hurra for alle!"
Vinnerene i 4 og 5 klasse var Barnas fiskekompis som bestod av tre gutter. Juryen beskriver: De laget en robot som henter fisk fra havet, en maskin som er utstyrt med både ekkolodd og andre finurlig utstyr som gjør at man finner fisken i havet. Denne går inn i en maskin, sløyes og ut kommer den med det tilbehøret man ønsker og størrelsen på porsjonene kan også justeres. Det lages en App som man bestiller mat på og middag blir levert til folk. En artig måte å få fisk levert hjem på.
Vinnerne i 6 og 7 klasse var Potet bondene. Juryen beskriver: Retten de har laget og modellert er lapskaus med tørrfiskbrød. Gruppa har tenkt næringsinnhold og målgruppa de skal nå. Hvordan lage en lapskaus til en lakskaus- dette er absolutt en rett alle kan spise. Gruppa måtte tenke budsjett, noe som vi synes de løste helt fabelaktiv. Og gruppa hadde ivaretatt de ulike oppgavene på en flott måte. En flott rett med gode farger og ikke minst et spennende brød til.
"SMART inspirerer lysten til å oppdage, tenke fritt og kreativt. Gjennom en prosess skal elevene avdekke behov, utvikle ideer og realisere løsninger andre kan nyttiggjøre seg."