Prisvinnere fra Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Troms

Facebook header FM UB 2020

Endelig har vi gleden av å presentere juryenes begrunnelser og vinnerne i årest digitale Fylkesmesterskap for ungdomsbedrifter!

Hele 15 ulike priser har blitt offentliggjort i dag, og under kan dere lese hvem det er og juryenes begrunnelser:

Hermes AS’ pris for beste markedsføring:

1. plass: Skjitplast UB

Juryens begrunnelse: Gjennomført og ryddig oppsett, struktur og fremstilling. Gode fargevalg og grafisk profil tilpasset flere flater og uttrykk, og som fremhever fokus og produkter. God og gjenkjenbar logo. Tydelig budskap og målgruppe. Stort pluss for markedsundersøkelse og plan basert på dette. Profesjonell og gjennomført webside. Totalt sett veldig troverdig og tillitvekkende markedsføring.

2.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: Merkevaretenkning med gjennomført profil og design. Fremstilling av produktet, emballasje, logo, design og profil er gjennomført og lyser eksklusivitet spesielt i produkt. Gode fargevalg som fremhever produktet sammen med valg av logo og film som er illustrerende og elegant. Råvarevalg og partnervalg står i stil med markedsprofil. God kommunikasjon med kundesegment gjennom relevante kanaler.

3.plass: Eldrehjelpen UB

Juryens begrunnelse: Har en god miks av markedskanaler tilpasset målgruppen - blant annet benyttet reklameplakat på kjøpesenter, Facebook side, reklamefilm og nettside. Lett å forstå hva selskapet holder på med og hva de tilbyr. Tydelige tjenester og prisstruktur. Reflektert om kanaler for å treffe målgruppe eller personer relatert til målgruppe.




Næringsforeningen i Tromsøs pris for beste reklamefilm

1.plass: Skjitplast UB

Juryens begrunnelse: Gjennomtenkt med gode overganger og valg av motiv. Tydelig budskap som fremkommer gjennom tekst og illustrasjonsvalg. Fremstår som et profesjonelt håndtverk med tydelige produkter. En reklamefilm mange bedrifter kan være misunnelig på.

2.plass: Hopp i havet UB

Juryens begrunnelse: Reklamefilmen på andreplass preges av en flott kombinasjon av voice-over og filmillustrasjon. Delikat design og fremstilling av produkt fra råvare til ferdigprodukt. Stort pluss for tydelig formidlet og godt budskap.

3.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: Meget bra laget produktpresentasjon som får frem både råvarer, fremstillingsprosess og ferdig produkt. Delikat fremstilling med gode valg av farger, musikk og overganger. Det oser eksklusivitet og seeren får en god opplevelse.


Beste logo i samarbeid med Røst

1.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: Logoen er ren og tydelig, med god og forståelig symbolbruk. Den utstråler eksklusivitet i form og fargevalg, og understøtter bedriftens kjerneprodukt; en kornblanding av høy kvalitet til folk som er opptatt av helse. Logoen er et svært godt designhåndverk.

2.plass: Seashapes UB

Juryens begrunnelse: Logoen gir tydelige assosiasjoner til hav i utforming og fargevalg, og er enkel og stilrent i designet. Den består av to elementer som er speilvendt og som sammen gir inntrykk av en bølge i bevegelse, noe som skaper liv i logoen. Den gir også assosiasjoner til kretsløp. Som helhet bidrar logoen til å kommunisere bedriftens kjerneprodukt, og er svært godt utført.

3.plass: Te-Pikene UB

Juryens begrunnelse: Logoen kommuniserer svært godt og det er ingen tvil om at de selger te-produkter. Valget at illustrasjon og håndtegnet typografi gir inntrykk av håndlagde og eksklusive produkter, samtidig som den er jordnær. Fargevalgene er tydelige og moderne, og gir spennende variasjoner av logoen. Logoen forsterker bedriftens forretningsidé og fungerer svært godt.


Serits pris for beste kundeopplevelse på nett

1.plass: Skjitplast UB

Juryens begrunnelse: Vinneren for årets beste kundeopplevelse har utmerker seg først og fremst med en nettside som har et tydelig anslag og budskap – nemlig miljø. Problemet, plast i naturen og i havet er utfordringen, og kunden informeres fint igjennom problemene vi står ovenfor hvis vi ikke tar dette på alvor. Her er forslag, anbefalinger og klare budskap til kunden hvordan man skal opptre mer miljøvennlig, og løsningen ligger rett foran deg. Navigeringen er intuitiv, bildene er profesjonelle og siden fanger kunden med sin grønne profil. Med en pop-up messanger knapp henvender man seg direkte til dialog med kunden. Enkle oversiktlige faner som leder deg gjennom navigeringen åpner for å bli på siden og utforske den mer. Ved bestilling føres du greit til shoppen der produktet og prisen ligger lett tilgjengelig. Den totale kundeopplevelsen er helt i toppklasse der selv profesjonelle webutviklere ville blitt misunnelig.

2.plass: Eldrehjelpen UB

Juryens begrunnelse: Når du åpner nettsiden forstår kunden enkelt hva produktet er gjennom animerte og tydelige figurer. Nettsiden er oversiktlig og har det som trengs for å nå målgruppen. Enkle faner med tjenester, kundeopplevelser, informasjon om hvem som står bak, og bestilling. Selv om ikke alt innholdet er på plass, er tilnærmingen til målgruppen så bra at her snakker vi pallplass. Reklameplakaten som er brukt har et tydelig og forståelig budskap, noe som er med på å forsterke den totale kundeopplevelsen. Juryen tipper mange eldre vil poppe opp som rene nettræserne når de blir introdusert for produktet.

3.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: I kampen om beste kundeopplevelse var det utrolig jevnt, mange kandidater som begeistret juryen og skapte lange diskusjoner. God kundeopplevelse skal guide kunden gjennom hva tilbyderen har å selge, begeistre og synliggjøre behovet, for så å ende med et kjøp. Her har kandidaten gjort det enkelt for kunden. Fine innbydende farger med bildeinformasjon, film om produktet og en stemning som gjør at kunden får lyst å bli på siden. Totalt sett en utrulig flott salgskanal som innbyr til kjøp. Det lille ankepunktet som gjør at produktet ikke rekker helt til topplassering, er at juryen ikke greide å finne bestillingslinken. Juryen syns dermed at totaliteten er så bra at det kvalifiserer til pallplass.


Lerøys pris for beste yrkesfaglige bedrift

1.plass: UB Solutions

Juryens begrunnelse: Førsteplassen går til en bedrift som imponerer juryen med stoltheten for sitt fag. De er opptatt av kvalitet i alle ledd, og leverer tjenester og produkt relevant for sitt yrkesfag. Med stort fokus på gjenbruk og reparasjoner har de skapt kvalitetsprodukter av ting som ellers var klart for skraphaugen. Dette er en bedrift som har brukt sin kompetanse og kunnskap fra sitt yrkesfag på en meget god måte!

2.plass: Færskfesken UB

Juryens begrunnelse: Dette er en bedrift som har dekket hele verdikjeden til produktet sitt. De får brukt sitt yrkesfag fra flere ledd, alt fra fangst og foredling til salg og leveranse. De kommuniserer en stolthet til faget og deres bedrift som de også har markedsført godt. Juryen ser en engasjert bedrift med fokus på kvalitet.

3.plass: VedBærUrt UB

Juryens begrunnelse: Bedriften på tredjeplass har fokus på lokal og kortreistmat, noe som har gitt de en merkevare med kvalitet. Deres yrkesfag har gitt bedriften mulighet til å ha flere produkter i en sesongbasert katalog. Produksjonen har de løst med en god måte ved å fordele oppgavene utover året. Kundene deres får tydelig informasjon om bevaring, lagring og produksjon av produktene.


Bærekraftsprisen i samarbeid med Remiks og Storebrand

1.plass: Tidal UB

Juryens begrunnelse: Juryen er imponert over idèen og de ansattes engasjement for bærekraftig produksjon og løsning. De viser stor kunnskap til bærekraftsmålene og god innsikt i hvilke mål deres bedrift kan løse. Idéen bidrar til det grønne skiftet med en ny og bærekraftige måte å produsere fornybar energi på. Pluss for at produktet kan tilbys forbrukermarkedet.

2.plass: UB Solutions

Juryens begrunnelse: Deres bedrift har høyt fokus på gjenbruk og reparerer enkelt ting som er blitt ødelagt som ellers hadde blitt kastet. De har siden oppstarten opplevd stor pågang for å få reparert og fikset alt fra ting til hushold men også til industri og næringsliv. Slik bidrar de til sirkulærøkonomien. De har også et samarbeid med Hålogaland Ressursselskap hvor henter ting som er blitt kastet, for så å skape noe nytt som lett kan selges videre.

3.plass: Fishbone UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har stort fokus på bærekraft, og utnyttelse av det som i dag fort ender opp som avfall. Gjennom sin smarte forretningside har de omgjort avfallet til et luksusprodukt - for en helt annen brukergruppe. Bedriften har fokus på miljøvennlig emballasje som gjenvinnes og har bærekraft som et fokusområde i sitt innsalg.


UiTs pris for beste samarbeid med næringslivet

1.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: Vinneren av beste samarbeid med næringslivet skiller seg ut ved at de ikke bare har tilknyttet seg et nettverk av aktører som kan bistå dem i å realisere sin egen forretningside, men de har også hatt et tydelig fokus på å skape verdi for sine samarbeidspartnere. Det er gjort et omfattende arbeid i oppstartsprosessen, hvor de har tatt kontakt med flere potensielle partnere og deretter gjort bevisste og velbegrunnede valg av partnere. Juryen er svært imponert av hvor reflektert bedriften er angående nettverksarbeidet sitt, og viktigheten av det.

2.plass: Remember Tromsø UB

Juryens begrunnelse: Denne bedriften har gjort et omfattende arbeid i idefasen med å kontakte potensielle kunder for å avklare behovene i markedet. De har deretter samarbeidet med både sterke lokale aktører for å utvikle sitt produkt, og i siste fase fått produsert produktet via en internasjonal mastodont i sin bransje. Juryen ble svært imponert av bedriftens evne til å stå i tøffe forhandlinger med en aktør på denne størrelsen.

3.plass: YAGE UB

Juryens begrunnelse: Juryen er imponert av denne bedriftens evne til å selge inn et helhetlig konsept til sine samarbeidspartnere. Valgene av samarbeidspartner er velbegrunnede. Bedriften, med dens produkter og budskap, har klart å skape en tydelig merkevareverdi for sine samarbeidspartnere.


Gastronomiprisen i samarbeid med Opplæringskontoret for hotell-, restaurant- og reiselivsfag i Troms

1.plass: Senjafristelser UB

Juryens begrunnelse: Vinneren av Gastronomiprisen har utviklet et produkt med svært spennende smaker og utmerket konsistens. Produktet oppleves som klart for butikksalg, og forsvarer prisen sin med økologiske råvarer og god smak. Vinneren av Gastronomiprisen er Senjafristelser UB med deres smakssatte laks!

2.plass: Hopp i havet UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har stort fokus på råvareutnyttelse. Produktene er laget av laks - hele laksen! Skinn, bein, finner og filet - alt skal med! Andreplassen går til Hopp i Havet UB og deres Lakseskinnchips og Laksekarbonader.

3.plass: Gullfabrikken UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har utviklet et sprøtt og godt produkt, med fokus på lokale råvarer. Produktet oppleves som eksklusivt, og byr på spennende smakskombinasjoner av utvalgte rotgrønnsaker. 3.plassen går til Gullfabrikken UB og deres Rotgrønnsakschips!


Sparebank 1 Nord-Norges pris for beste forretningsplan

1.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: 1.plassen i beste forretningsplan går til en bedrift med en svært innholdsrik forretningsplan. Her presenteres en godt utført markedsundersøkelse, solide økonomiske kalkyler og ambisiøse og gode målsetninger. Bedriften har en god markedsstrategi, og har vært god på merkevarebygging. Ikke minst har de en veldig god idé til sitt produkt - juryen er overrasket over at ikke noen har tenkt på den før!

2.plass: Te-Pikene UB

Juryens begrunnelse: Forretningsplanen inneholder en god markedsundersøkelse, kapitalanalyser og et gjennomført resultatbudsjett. Den er lettleselig og godt gjennomført, med stilig layout. Forretningsidéen og målsetningen er god, og det gis ekstra poeng for god fremdriftsplan med utsikter om å fortsette bedriften også i fremtiden.

3.plass: Skjitplast UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har forfattet en lettleselig og oversiktlig rapport med god layout. Bedriften har en ryddig og effektiv organisering, gode fremdriftsplaner og gode utsikter for lønnsomhet. Stort pluss for samfunnsnyttig forretningsidé og målsetning!


LOs pris for beste sosiale entreprenør

1.plass: Trygg Vott UB

Juryens begrunnelse: Denne bedriften har en tydelig definert sosial utfordring som årlig koster samfunnet alt for mye - både i penger og menneskeliv. Bedriften vil skape en holdningsendring blant sine jevnaldrede, og basert på den store begeistringen de møtes med tror juryen at dette har lyktes. Juryen liker også at bedriften har klare planer om sosiale tiltak for andre grupper i samfunnet.

2.plass: Tidal UB

Juryens begrunnelse: Noen sosiale utfordringer er enorme, og vanskelige å løse. Det betyr ikke nødvendigvis at man skal la være å prøve! Muligheten til å generere strøm av naturkrefter som i dag er urealiserte, vil ha en enorm påvirkning av levestandarden for mennesker i hele verdenen. Juryen blir derfor svært håpefull av å høre denne om denne bedriftens spennende patent, og hvilken innvirkning den kan ha på verdenen.

3.plass: Senjafristelser UB

Juryens begrunnelse: Juryen imponeres av denne noe uortodokse sosiale entreprenøren. Med et mål om å forbedre næringsinntaket - og på denne måten forbedre folkehelsen, har bedriften utviklet sjømatprodukter for folk som ellers ikke nødvendigvis liker fisk. Bedriften reflekterer godt rundt den sosiale verdien av eget produkt, og er god på å kommunisere dette utad.


Innovasjonsprisen i samarbeid med Norinnova

1.plass: Tidal UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har utviklet en god patent, med betydelig markedspotensial. De tar fatt på en mulighet mange har prøvd å realisere før dem, men har skalert produktet ned til forbrukermarkedet - og dermed unngått de hittil kjente problemene. Med hjelp av et sterkt fagmiljø og sentrale samarbeidspartnere, har de endt opp med en løsning juryen har svært god tro på. Hvem vet - kanskje kan tidevannskraft bli allemannseie i fremtiden?

2.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: Juryen ble svært imponert over denne bedriftens innovasjonsprosess, og reisen de har vært gjennom fra ide til ferdig konsept. Produktet har gjennomgått betydelige endringer fra opprinnelig ide til ferdig produkt, mye takket være bedriftens fokus på funksjonalitet. De har også bevisst valgt seg ut partnere som har ønsket å delta i en slik dynamisk prosess. Resultatet er et gjennomprøvd og markedsklart produkt med åpenbar kommersiell verdi.

3.plass: Seashapes UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har en forretningside som baserer seg på ny teknologi, og på en smart måte gir nytt liv til noe som i dag er avfall. Bedriften har identifisert og knyttet seg til relevante samarbeidspartnere som muliggjør realiseringen av produktet. Ideen oppleves som skalerbar, og juryen håper bedriften i fremtiden kan få produksjonen i gang.


HR-prisen i samarbeid med Troms Kraft

1.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: Bedriften med 9 gutter viser til høyt fokus på både arbeidsmiljø, kompetanse og riktig ressurs på riktig plass. De har hatt fokus på engasjement og samhold, med en rekke sosiale aktiviteter og gode trivselsregler. Alle roller i bedriften er fulgt opp, og kurs er gitt ved behov. Dette har gitt bedriften et åpenbart fortrinn. Her får, og vil, alle være med å bidra!

2.plass: Hopp i havet UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har et produkt som er de i utgangspunktet ikke får fordypet kompetanse om via fag eller linje på skolen. De har derfor måttet innhente mye kompetanse fra mentorer og næringsliv. Dette mener juryen de har klart på en utmerket måte, ikke minst gjennom aktiv kursvirksomhet og opplæring. Bedriften har aktivt hatt møter om arbeidsmiljø for å unngå konflikter, og har en god rollefordeling.

3.plass: VedBærUrt UB

Juryens begrunnelse: Til tross for at bedriften består av flere avdelinger og flere produkter som de selger, synes juryen at bedriften har løst oppgaven med samhold og kompetanse godt. De ansatte er inndelt hvor deres kompetanse er best og hjelper hverandre på tvers av avdelingene dersom det trengs.


Spleiselagets regnskapspris

1.plass: Gullfabrikken UB

Juryens begrunnelse: Denne bedriften har vist god regnskapsforståelse, og har i tillegg et meget godt regnskap. Her er ting gjort etter boka!

2.plass: VedBærUrt UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har vist god regnskapsforståelse, og har et godt og oversiktlig regnskap.

3.plass: Gutta UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har vist at de må ha et godt regnskap for å være en seriøs bedrift. Bedriften har eget system for kjøregodtgjørelse, og opptrer ryddig ovenfor sine kunder med korrekt faktura.


Lederskapsprisen

1.plass: Adrian Johansen (Tidal UB)

Juryens begrunnelse: Vinneren beskrives av de ansatte som «tydelig og grundig». Her ser vi en leder som har jobbet godt med nettverksbygging for å oppnå definerte mål for sin ungdomsbedrift. Lederen har hatt stort fokus på arbeidsmiljø, og har iverksatt flere tiltak for å sikre de ansattes trivsel og ryddet opp i konflikter som har oppstått underveis. Han har funnet en balanse mellom å være empatisk, diplomatisk og handlekraftig.

2.plass: Sara Berntsen (Senjatoskan)

Juryens begrunnelse: Andreplassen går til en leder som driver en av årets største ungdomsbedrifter, med alle de utfordringer det medfører. De ansatte i bedriften beskriver lederen som «rettferdig, engasjert, motiverende og effektiv». Lederen har gjennom året drevet en bedrift som i praksis har tre avdelinger, og klart å få alle de ansatte til å jobbe sammen om et felles mål. Hun er tydelig i sin kommunikasjon, og har klare mål og visjoner. Hun har også vist stor handlekraft og pågangsmot da de samme dag som skolen stengte på grunn av Corona-krisen solgte ut hele lageret sitt på 50 kilo ferskfisk!

3.plass: Bettina Mack (Te-pikene)

Juryens begrunnelse: Tredjeplassen går til en leder som i svært stor grad har brukt nettverket sitt i produksjon og utvikling av produktet. Kandidaten imponerer juryen med gode refleksjoner rundt egen lederrolle, og de tiltak hun har iverksatt for å holde de ansattes motivasjon oppe. Lederen har vist kreativitet og handlekraft når hun har funnet nye løsninger for salg etter nedgang som følge av korona-situasjonen.


Innovasjon Norges pris for beste ungdomsbedrift

1.plass: Gullkorn UB

Juryens begrunnelse: Vinneren av Beste Ungdomsbedrift går til en gjeng som har tenkt kvalitet i alle ledd. Dette preger særlig markedsarbeidet, utviklingsprosessen - og ikke minst sluttresultatet. En utrolig evne til å utnytte egne ressurser, og ikke minst lytte til verdifulle innspill fra nettverket de har bygget rundt seg, har resultert i et produkt som oppleves gjennomført og helproft. Med en i utgangspunktet snodig forretningsidé, har de våget å gå "all in", og bygget en solid merkevare. Førsteplassen i Beste Ungdomsbedrift - eller Gullet, om du vil, går til Gullkorn UB!

2.plass: Remember Tromsø UB

Juryens begrunnelse: Bedriften som stikker av med andreplassen i Beste Ungdomsbedrift er preget av en sterk kommersiell teft. De har gjort et omfattende arbeid i oppstarten, og har derfor klart å utvikle et produkt som markedet responderer svært bra på. Bedriften oppererer i et marked preget av knallsterk konkurranse, og har derfor måttet ha stort fokus på kvalitet i eget produkt. Dette har de heldigvis fått til, gjennom samarbeid med sterke aktører - både på lokalt og internasjonalt nivå. Kundene deres vil garantert huske Tromsø!

3.plass: Skjitplast UB

Juryens begrunnelse: Tredjeplassen i Beste Ungdomsbedrift går til en bedrift med et sterkt miljøfokus. Bedriftens marked har blitt hardt rammet av korona-utbruddet, men da har de vist stor omstillingsevne og klart å finne nye markeder for produktene. Miljøfokuset er gjennomført, og kommer til syne gjennom produktene som føres, valg av leverandører og arbeidet på sosiale medier og nettside. Bedriften jobber på en svært profesjonell og relasjonsorientert måte mot bedriftsmarkedet, og har fokus på å løfte frem sine kunder og ta dem med gjennom "det grønne skiftet"!