![Norge pa EM](https://www.ue.no/media/news/_392x200_crop_center-center_82_none/Norge-pa-EM.jpg?c=20240705112248)
Tromsdalen skole er SMART!
5.- og 7.-trinn på Tromsdalen skole gjennomførte SMART Remiks og SMART Skaperglede denne uken. Oppdragene var utviklet i samarbeid med Remiks, og elevenes oppgave var å lage oppfinnelser som var miljøvennlig og nytenkende. Resultatet ble en rekke oppfinnelser som sørget for enklere og bedre avfallshåndtering, mindre plast i havet, mindre bruk av fossile energikilder og mye, mye mer!
Oppdrag: Redd verden
Mikroplast. Plast i havet. Begrensede ressurser. Søppel i naturen. Urettferdig fordeling av ressurser. Store problemstillinger, som elevene også har blitt godt kjent med gjennom egen undervisning og mediebildet den siste tiden. Denne uken var oppgaven enkel: Redd verden! 5. og 7. klasse ved Tromsdalen fikk begge bruke en hel skoleuke på SMART-prosjektet, hvor de i starten av uken jobbet med å identifisere, formulere og løse problem de selv hadde funnet frem. Deretter var jobben å snekre sammen en prototype av oppfinnelsen, som de skulle presentere foran en jury på slutten av uken.
Seiret med Søppeldronen og M.A.U.R.
![Tromsdalen skole er SMART Vinnergruppa 5kl medium](https://www.ue.no/resources/_604xAUTO_crop_center-center_82_none/Tromsdalen-skole-er-SMART-Vinnergruppa-5kl_medium.jpg?c=20200212164204)
Vinnergruppa blant 5.klassingene var en gruppe som fant opp en drone som plukker søppel der det er uframkommelig for mennesker. Gruppen besto av Robin, Kristoffer og Anton.
![Tromsdalen skole er SMART Vinnergruppa 7kl medium](https://www.ue.no/resources/_604xAUTO_crop_center-center_82_none/Tromsdalen-skole-er-SMART-Vinnergruppa-7kl_medium.jpg?c=20200212163833)
Vinnergruppe blant 7.klassingene var det Johannes Fagervold, Adrian Mortensen, Sakarias Isaksen Fjellstad og Emil Krøner. De hadde funnet opp en Mekanisk Automatisk UndervannsRydder - eller M.A.U.R.
Livet i havet var åpenbart en stor inspirasjon og motivasjon for guttene bak M.A.U.R., som mener vi burde være mye bedre å ta vare på havet enn vi er idag.
- Alt liv på jorda kom fra havet. Om vi da ødelegger havet nå, hva skjer da med livet på jorda i fremtida? Mikroplast, plast på havbunnen - alt dette er skadelig for både oss, fisker og andre dyr i havet.
"Har virkelig skjønt det!"
Ivar Sture Handeland, informasjonsansvarlig i Remiks og juryleder for finalene, var svært imponert over innsatsen til elevene.
- Det er fantastisk å se hvordan de gjennom flere dager har jobbet med forslag til løsninger på de problemstillingene de fikk. Mange av løsningene er faktisk helt i front og noe som forskes på i dag. Elevene viser også, gjennom en forståelse på miljøspørsmål, at de har skjønt hvordan ting hører sammen og at noe må gjøres. Det å få være tilstede og oppleve fremførelsene og forklaringene er så givende og lærerikt. Flere av forslagene kan lett gå inn i Remiks sin videre planlegging av muligheter for en bedre avfallsløsning. Jeg tror at denne type måte å drive undervisning på, gjennom kreativt arbeid, gir en uvurderlig mereffekt innen læring og bevisstgjøring av elevene.
![Norge pa EM](https://www.ue.no/media/news/_392x200_crop_center-center_82_none/Norge-pa-EM.jpg?c=20240705112248)
![Nyhetsartikkel laererkurs 24](https://www.ue.no/media/news/_392x200_crop_center-center_82_none/Nyhetsartikkel_laererkurs_24.jpg?c=20240628094250)
Velkommen til lærerkurs høsten 2024
![IMG 0807 min](https://www.ue.no/media/news/_392x200_crop_center-center_82_none/2636161/IMG_0807-min.jpg?c=20240610144649)