
TryggPåNett UB - Kongsberg videregående skole
Netthets og svindel rammer stadig yngre brukere, og barn eksponeres for internett tidligere enn noen gang. Får de nok opplæring om hvordan de skal navigere trygt i den digitale verden? TryggPåNett UB har utviklet et unikt brettspill som lærer barn og unge om trygg digital atferd gjennom lek og utfordringer.
Lek og læring hånd i hånd

I en tid der barn tilbringer mer tid på nettet enn noensinne, ønsker TryggPåNett UB å styrke opplæringen i nettvett. Som første generasjon med skole-iPad ser de viktigheten av dette. De har utviklet et unikt brettspill som kombinerer læring og lek. Gjennom spillet vil barn og unge lære om nettvett på en morsom måte, som gjør det enklere å forstå og huske viktige digitale ferdigheter. Spillet gir både skoler og foreldre et verktøy for å snakke med barn om digital sikkerhet.
"For oss er dette mer enn bare et spill – det er en investering i fremtiden som beskytter og engasjerer de kommende generasjonene"
Gjennom samarbeid med NorSIS og verdifulle tilbakemeldinger fra elever i målgruppen, har de skapt en løsning som ikke bare er lærerik, men også gøy. De har fått tilbud om oppkjøp eller langsiktig samarbeid fra Lokalspillet AS og muligheten til å få spillet ut i Norli-butikker over hele landet – noe som kan gjøre TryggPåNettUB tilgjengelig for enda flere barn og familier.

Under Fylkesmesterskapet i Buskerud, vant TryggPåNett UB flere priser:
"Bedriften har et godt produkt og en klar retning for både samfunnsmessig endringer og fremtidig økonomi."
Deltagere i bedriften
- Sunniva Edvardsen Smestad
- Helene Laug
- Sigrid Åmo Nesbakk
- Yamen Mohammed Ghiath Altahhan
Kontaktpersoner
- Daglig leder i bedriften: Helene Laug - hlaug07@gmail.com, 46313287
- Ansvarlig lærer: Hege Steffensen - hegest@bfk.no
- Ungt entreprenørskap Buskerud: Therese Waage Risnes - therese.risnes@ue.no
TryggPåNett UB har bevisst valgt å ikke bruke sosiale medier i sin markedsføring. De samarbeider primært med offentlig sektor, og har valgt en direkte tilnærming mot skoler og institusjoner. Markedsføringen blir mer målrettet og reduserer behovet for digital annonsering, noe de ser som en mer bærekraftig løsning.


Elveliv UB - Eiker videregående skole
