Kategorier og kriterier
Det blir fem konkurransar på årets elevbedriftsmesse. Juryane gjennomfører samtale/intervju med elevbedriftene på stand.
- Beste team
- Beste kundeoppleving på stand
- Beste grønne entreprenør
- Nyskapingsprisen
- Beste elevbedrift
1. Beste team
Juryen vil vurdere ut fra følgende kriterier:
- Elevbedriften har fordelt oppgaver ut fra talent, egenskaper og ønsker om personlig utvikling.
- Elevbedriften reflekterer godt om hvordan de har fungert sammen, og har iverksatt tiltak for å utvikle godt samarbeid og arbeidsmiljø.
- Elevbedriften reflekterer godt rundt hva man har lært gjennom samarbeidet i elevbedriften.
2. Beste kundeoppleving på stand
Prisen tildeles en elevbedrift som gir en god opplevelse til besøkende, basert på følgende kriterier:
- Salgs- og presentasjonsteknikk, produktkunnskap og samspill.
- Serviceinnstilling overfor kundene.
- Markeds- og standmateriell er utformet på en bærekraftig måte, med tanke på gjenbruk og ombruk.
- Utstillingen gir et godt inntrykk av bedriften, og det er samsvar mellom utstilling og forretningsidé.
3. Beste grønne entreprenør
Juryen vil vurdere ut fra følgende kriterier:
- Elevbedriften bidrar til bærekraftig utvikling og tilbyr et produkt (vare/tjeneste) som skaper en mer miljøvennlig verden.
- Elevbedriften bidrar til å løse ett eller flere av FNs bærekraftsmål.
- Elevbedriften har tatt bevisste bærekraftige valg gjennom hele prosessen fra idé til produksjon og eventuelt salg (f.eks. bruk av råvarer, type emballasje, avfallshåndtering).
- Elevbedriften har undersøkt at det er et marked for produktet.
4. Nyskapingsprisen
Juryen vil vurdere ut fra følgende kriterier:
- Elevbedriften har en forretningsidé som er kreativ og nyskapende.
- Elevbedriften har tatt utgangspunkt i et problem eller en utfordring, og ideen kan bidra til å skape forbedring, fornying eller forenkling i framtiden.
- Elevbedriften har undersøkt at det er et marked for produktet (varen/tjenesten).
5. Beste elevbedrift
Juryen vil vurdere ut fra følgende kriterier:
- Elevene har gode kunnskaper om elevbedriftens produkt og hvordan de skiller seg fra konkurrentene.
- Elevbedriften har markedsført seg på en god og tydelig måte.
- Elevbedriften fremstår som ett team, og med tydelig ansvarsfordeling.
- Elevbedriften har god kunnskap om de ulike fasene i å drive elevbedrift.
- Elevene er bevisste på hva de har lært av å drive elevbedrift.
- Elevbedriften har god orden i økonomien sin.
- Elevene kan forklare hvordan elevbedriften har jobbet med bærekraftsmålene.