13. Beste ungdomsbedrift

Juryen har følgende treffpunkter der de blir kjent med ungdomsbedriften:

  • Innsendt materiell:
    1. Forretningsplan/-modell:
      Ungdomsbedriften sender inn forretningsplan/-modell ved påmelding (maks 12 A4-sider i PDF-format, inkludert forside og eventuelle vedlegg).
      NB! Dersom dere velger å sende inn en forretningsmodell, må den inneholde nok forklarende tekst (eventuelt i vedlegg) til at juryen skjønner hvordan dere har tenkt.
    2. Videopitch, maks 1 minutt

  • Jurysamtale: Juryen gjennomfører samtale med ungdomsbedriften på mesterskapsdagen.

Ved behov vil juryen gjennomføre en finalerunde mot slutten av dagen der de har nye samtaler med de beste bedriftene.

Vurderingskriterier
Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering, og vurdere ungdomsbedriften på bakgrunn av følgende:

INNOVASJON OG PÅVIRKNING

  • Ungdomsbedriften kan vise til at det er et behov i markedet for varen/tjenesten.
  • Elevene klarer å kommunisere hva som er nyskapende ved deres bedrift.
  • Løsningen har kommet til praktisk bruk, enten i markedet eller som uttestet prototype/pilot.
  • Løsningen har en påvirkning på samfunnet og menneskers liv, med tanke på sosiale, miljømessige og økonomiske forhold.

MARKED OG NETTVERK

  • Ungdomsbedriften har identifisert markedet og kartlagt markedspotensialet for sin løsning.
  • Ungdomsbedriften har innsikt om konkurrentene og hvordan deres egen løsning skiller seg ut i forhold til konkurrentene.
  • Elevene kan beskrive hvilken betydning nettverk og mentor har hatt for ungdomsbedriftens drift og utvikling.

ØKONOMI

  • Ungdomsbedriften har satt opp en realistisk plan for hvordan den skal tjene penger.
  • Ungdomsbedriften har brukt budsjettet og regnskapsføring som planleggings- og styringsverktøy.

TEAM OG LEDELSE

  • Teamet har den rette sammensetningen og erfaringen som kreves for å utvikle ungdomsbedriften.
  • Ungdomsbedriften har gjennomført aktiviteter og tiltak for å håndtere samarbeidet i teamet og eventuelle utfordringer.
  • Daglig leder og teamet har jobbet sammen for å drive arbeidet fremover.

LÆRINGSUTBYTTE

  • Elevene kan reflektere over sitt eget læringsutbytte og hvilken kompetanse de har tilegnet seg ved å drive en ungdomsbedrift.