5. Beste ungdomsbedrift

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering, og vurdere ungdomsbedriften på bakgrunn av følgende:

INNOVASJON OG PÅVIRKNING

  • Ungdomsbedriften kan vise til at det er et behov i markedet for varen/tjenesten.
  • Elevene klarer å kommunisere hva som er nyskapende ved deres bedrift.
  • Løsningen har kommet til praktisk bruk, enten i markedet eller som uttestet prototype/pilot.
  • Løsningen har en påvirkning på samfunnet og menneskers liv, med tanke på sosiale, miljømessige og økonomiske forhold.

MARKED OG NETTVERK

  • Ungdomsbedriften har identifisert markedet og kartlagt markedspotensialet for sin løsning.
  • Ungdomsbedriften har innsikt om konkurrentene og hvordan deres egen løsning skiller seg ut i forhold til konkurrentene.
  • Elevene kan beskrive hvilken betydning nettverk og mentor har hatt for ungdomsbedriftens drift og utvikling.


ØKONOMI

  • Ungdomsbedriften har satt opp en realistisk plan for hvordan den skal tjene penger.
  • Ungdomsbedriften har brukt budsjettet og regnskapsføring som planleggings- og styringsverktøy.


TEAM OG LEDELSE

  • Teamet har den rette sammensetningen og erfaringen som kreves for å utvikle ungdomsbedriften.
  • Ungdomsbedriften har gjennomført aktiviteter og tiltak for å håndtere samarbeidet i teamet og eventuelle utfordringer.
  • Daglig leder og teamet har jobbet sammen for å drive arbeidet fremover.

LÆRINGSUTBYTTE

  • Elevene kan reflektere over sitt eget læringsutbytte og hvilken kompetanse de har tilegnet seg ved å drive en ungdomsbedrift.


Skriftlig materiell som sendes inn ved påmelding:

  • Forretningsplan eller forretningsmodell i PDF-format (maks 12 A4 sider).

Juryen vurderer på bakgrunn av innsendt materiell samt intervju med ungdomsbedriften på mesterskapsdagen.