5. Beste ungdomsbedrift
Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering, og vurdere ungdomsbedriften på bakgrunn av følgende:
INNOVASJON OG PÅVIRKNING
- Ungdomsbedriften kan vise til at det er et behov i markedet for varen/tjenesten.
- Elevene klarer å kommunisere hva som er nyskapende ved deres bedrift.
- Løsningen har kommet til praktisk bruk, enten i markedet eller som uttestet prototype/pilot.
- Løsningen har en påvirkning på samfunnet og menneskers liv, med tanke på sosiale, miljømessige og økonomiske forhold.
MARKED OG NETTVERK
- Ungdomsbedriften har identifisert markedet og kartlagt markedspotensialet for sin løsning.
- Ungdomsbedriften har innsikt om konkurrentene og hvordan deres egen løsning skiller seg ut i forhold til konkurrentene.
- Elevene kan beskrive hvilken betydning nettverk og mentor har hatt for ungdomsbedriftens drift og utvikling.
ØKONOMI
- Ungdomsbedriften har satt opp en realistisk plan for hvordan den skal tjene penger.
- Ungdomsbedriften har brukt budsjettet og regnskapsføring som planleggings- og styringsverktøy.
TEAM OG LEDELSE
- Teamet har den rette sammensetningen og erfaringen som kreves for å utvikle ungdomsbedriften.
- Ungdomsbedriften har gjennomført aktiviteter og tiltak for å håndtere samarbeidet i teamet og eventuelle utfordringer.
- Daglig leder og teamet har jobbet sammen for å drive arbeidet fremover.
LÆRINGSUTBYTTE
- Elevene kan reflektere over sitt eget læringsutbytte og hvilken kompetanse de har tilegnet seg ved å drive en ungdomsbedrift.
Skriftlig materiell som sendes inn ved påmelding:
- Forretningsplan eller forretningsmodell i PDF-format (maks 12 A4 sider).
Juryen vurderer på bakgrunn av innsendt materiell samt intervju med ungdomsbedriften på mesterskapsdagen.