Konkurranser

Ungdomsbedriftene deltar i følgende tre kategorier:

  • Beste markedsføring
  • Samfunnsbyggerprisen
  • Beste ungdomsbedrift

Kriterier

Beste markedsføring

Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende punkter:

  • Ungdomsbedriften har tydelig definerte målgrupper og har jobbet strategisk for å nå disse.
  • Gjennomførte markedsaktiviteter* er godt beskrevet, og det er godt forklart hvorfor disse er valgt.
  • Dersom ungdomsbedriften har samarbeidet med eksterne aktører i prosessen, kommer det tydelig fram hva de har bidratt med, og hvordan.

(*Eksempler på markedsaktiviteter kan være: sosiale medier, nettside, reklamefilm, redaksjonell omtale i media, personlig salg, kampanjer, profilering på messer, reklame, brosjyre etc. Det er ikke meningen at ungdomsbedriften skal ha benyttet alle disse markedsaktivitetene, men at dere har en bevisst holdning til hva dere har valgt og hvorfor.)

Samfunnsbyggerprisen

Det å gjøre noe godt for andre og gjøre kloden vi lever på til et bedre sted, er kanskje det viktigste bedrifter kan gjøre. Juryen ser etter ungdomsbedrifter som gjennom sin forretningsidé har positive effekter for samfunnet utenom bedriften selv.

Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:

  • Gjennom sin forretningsidé tar ungdomsbedriften tak i en tydelig definert samfunnsutfordring og viser hvordan de kan bidra til positiv endring og utvikling.
  • Ungdomsbedriften har gjort gode bærekraftige vurderinger og konkrete tiltak i alle ledd i bedriften.
  • Ungdomsbedriften har fokus på trippel bunnlinje, dvs. den tar hensyn til sosiale, miljømessige og økonomiske forhold.

Beste ungdomsbedrift

Juryen vil gjøre en helhetsvurdering ut fra ungdomsbedriftenes ståsted på nåværende tidspunkt. De vil se etter potensiale og utviklingsmuligheter innen følgende områder:

INNOVASJON OG PÅVIRKNING

  • Ungdomsbedriften kan vise til at det er et behov i markedet for varen/tjenesten.
  • Elevene klarer å kommunisere hva som er nyskapende ved deres bedrift.
  • Løsningen har kommet til praktisk bruk, enten i markedet eller som uttestet prototype/pilot.
  • Løsningen har en påvirkning på samfunnet og menneskers liv, med tanke på sosiale, miljømessige og økonomiske forhold.

MARKED OG NETTVERK

  • Ungdomsbedriften har identifisert markedet og kartlagt markedspotensialet for sin løsning.
  • Ungdomsbedriften har innsikt om konkurrentene og hvordan deres egen løsning skiller seg ut i forhold til konkurrentene.
  • Elevene kan beskrive hvilken betydning nettverk og mentor har hatt for ungdomsbedriftens drift og utvikling.

ØKONOMI

  • Ungdomsbedriften har satt opp en realistisk plan for hvordan den skal tjene penger.
  • Ungdomsbedriften har brukt budsjettet og regnskapsføring som planleggings- og styringsverktøy.

TEAM OG LEDELSE

  • Teamet har den rette sammensetningen og erfaringen som kreves for å utvikle ungdomsbedriften.
  • Ungdomsbedriften har gjennomført aktiviteter og tiltak for å håndtere samarbeidet i teamet og eventuelle utfordringer.
  • Daglig leder og teamet har jobbet sammen for å drive arbeidet fremover.

LÆRINGSUTBYTTE

  • Elevene kan reflektere over sitt eget læringsutbytte og hvilken kompetanse de har tilegnet seg ved å drive en ungdomsbedrift.

Premiering

Premiering til de tre beste i hver kategori:

1. plass: 1000,-
2. plass: 750,-
3. plass: 500,-