Konkurranser
KONKURRANSER OG KRITERIER
1) BESTE VIDEOPITCH
Alle studentbedriftene som er med på fylkesmesterskapet er med i denne kategorien.
Juryen vil legge vekt på følgende i sin vurdering av videopitchen:
Videopitchen formidler studentbedriftens forretningsidè på entydelig måte
Studentbedriftens produkt eller tjeneste er godt synlig og kommer godt frem i videoen
Studentene presenterer bedriften og idéen med innlevelse og engasjement
Praktisk gjennomføring av vurderingen
Juryen vil kåre vinnere på bakgrunn av innsendt videopitch.
Studentbedriften må sende inn: En videopitch (maks 2 minutter). Samme videopitch brukes til alle konkurranser. Videopitchen må være lastet opp på YouTube. Pass på at videopitchen er satt til offentlig (tilgjengelig for alle).
Materiell: Videopitch
FRIST: 8. april kl. 12.00.
2) BÆREKRAFTPRISEN
Bærekraftsprisen tildeles en studentbedrift der forretningsideen bidrar til å løse en eller flere bærekraftsutfordringer. Bedriftens arbeid med bærekraft bør komme tydelig frem i forretningsplanen, og ta utgangspunkt i de tre dimensjoner i bærekraftig utvikling; klima og miljø, økonomi og sosiale forhold.
Juryen vil gjøre en helhetlig vurdering på bakgrunn av arbeidet med bærekraft i innsendt forretningsmodell (maks 15 sider, inkl. forside).
Juryen vil legge vekt på følgende i sin vurdering:
Beskrivelse av FNs bærekraftsmål bedriften har jobbet med, og hvordan disse knyttes til bedriftens forretningsidé
Beskrivelse av behov og løsning knyttet til en bærekraftsutfordring
Beskrivelse av bærekraftige vurderinger og tiltak bedriften har gjort
På hvilken måte er løsningen mer bærekraftig enn andre lignende varer/tjenester i samme marked?
I hvilken grad / hvordan er bedriften økonomisk bærekraftig?
Svar på punktene / spørsmålene over må fremgå av innholdet i innsendt materiell.
Praktisk gjennomføring av vurderingen
Juryen vil gå gjennom innsendt forretningsplan og videopitch i forkant. Kandidatene får presentere seg og bedriften på scenen (pitch), på stand og under fysisk intervju.
Materiell: Videopitch/bilde/forretningsplan/logo
FRIST: 8. april kl. 12.00.
3) BESTE SAMARBEID MED NÆRINGSLIVET
I denne konkurransen ser juryen på deres arbeid med mentor og nettverk, strategisk utnyttelse av nettverket, bærekraftige samarbeid og bedriftens evne til å tilegne seg relevant kompetanse og hjelp. Juryen vil gjøre en helhetlig vurdering på bakgrunn av arbeidet med mentor og nettverk i innsendt forretningsmodell (maks 15 sider, inkl. forside).
Juryen vil legge vekt på følgende i sin vurdering:
Bevissthet om nytteverdi av samarbeid med næringslivet.
Kvalitet på strategien bak valg av samarbeidspartnere/mentor.
Bredde i samarbeidspartnere i forhold til studentbedriftens forretningsområde.
Kvalitet på formidlingen av samarbeid med bedrifter i forretningsplanen og i muntlige presentasjoner.
Evne til å se og reflektere rundt samarbeidsaktørenes og mentorens nytte av samarbeid med studentbedriften
Praktisk gjennomføring av vurderingen
Juryen vil gå gjennom innsendt forretningsplan og videopitch i forkant. Kandidatene får presentere seg og bedriften på scenen (pitch), på stand og under fysisk intervju.
Innlevering/opplasting:
Materiell: Videopitch/bilde/forretningsplan/logo
FRIST: 8. april kl. 12.00.
4) BESTE STUDENTBEDRIFT
Juryen vil legge vekt på følgende i sin vurdering:
- Har studentbedriften arbeidet med et nyskapende konsept med høy innovasjonsgrad?
- Dekker bedriftens produkt et behov i markedet som bidrar til økonomisk, kulturell og/eller sosial verdiskaping? Er betalingsvillighet for produktet eller tjenesten, også internasjonalt, sannsynliggjort?
- Er det sannsynlighet for vekst i det aktuelle markedet, også internasjonalt, og har bedriften en ambisiøs og realistisk plan for sin vekst – gjerne også utover Studentbedriftens levetid?
- Har bedriften identifisert, utnyttet og utviklet sitt nettverk i verdikjeden? Gis det gode vurderinger av aktuelle distribusjonskanaler eller etablering og bruk av slike?
- Kan bedriften på sikt gi avkastning til eiere og interessenter, og/eller har bedriften betydning for enkeltpersoners og gruppers livsvilkår? Er risikoaspektene identifisert og vurdert håndterbare, og forsvarer avkastningspotensial risikonivået?
- Fremstår bedriften troverdig med ambisiøse og gjennomførbare mål? Viser deltakerne i bedriften nødvendig handlekraft, samarbeidsevne og pågangsmot?
- Tar bedriften hensyn til én eller flere bærekraftsutfordringer? Hvilke bærekraftige vurderinger og tiltak har bedriften gjort?
- Har studentbedriften fulgt Patentstyrets veiledning om IPR strategi og beskrevet godt sine immaterielle rettigheter?
NB! Alle studentene må levere en IPR-plan.
Praktisk gjennomføring av vurderingen
Juryen vil gå gjennom innsendt forretningsplan, IPR-plan og videopitch i forkant. Kandidatene får presentere seg og bedriften på scenen (pitch), på stand og under fysisk intervju.
Vinneren i kategorien Beste Studentbedrift vil representere Møre og Romsdal under NM for Studentbedrifter 6. juni 2024.
Innlevering/opplasting:
Materiell: Videopitch/bilde/forretningsplan/logo/IPR-plan
FRIST: 8. april kl. 12.00.