15. Beste ungdomsbedrift

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av ungdomsbedriften. For å kåre vinneren av Beste ungdomsbedrift skal ungdomsbedriften vurderes på fire følgende arenaer:

  1. Videopitch (alle innsendte bidrag vurderes)

  1. Delårsrapport (alle innsendte bidrag vurderes)

  2. Pitch på scene, maks 2 minutt (utvalgte UB-er, gjennomføres på FM)

  3. Intervju på stand (utvalgte UB-er, gjennomføres på FM)


Vurderingskriterier

Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av ungdomsbedriften. Juryen vurderer ungdomsbedriften basert på følgende kriterier.

INNOVASJON OG PÅVIRKNING (vektes 20 %)

  • Hvilket problem skal ungdomsbedriften løse?

  • På hvilken måte er løsningen innovativ?

  • Hvordan har løsningen kommet til praktisk bruk, enten i markedet eller som uttestet prototype/pilot?

  • Hvor stor påvirkning har løsningen på samfunnet og menneskers liv, med tanke på sosiale, miljømessige og økonomiske forhold?

MARKED OG NETTVERK (vektes 20 %)

  • Hva slags arbeid har ungdomsbedriften gjort for å identifisere markedet og kartlegge markedspotensialet for sin løsning?

  • På hvilken måte har ungdomsbedriften innsikt om konkurransesituasjonen (dvs. innsikt om sine konkurrenter og hvordan egen løsning skiller seg ut i forhold til konkurrentene)?

  • Hva har nettverk og mentor betydd for ungdomsbedriftens drift og utvikling?

ØKONOMISTYRING (vektes 20 %)

  • Har ungdomsbedriften satt opp en realistisk plan for hvordan den skal tjene penger?

  • På hvilken måte har ungdomsbedriften brukt budsjettet i planlegging?

  • På hvilken måte har regnskapsføringen blitt brukt som et styringsverktøy underveis?

TEAM OG LEDELSE (vektes 20 %)

  • På hvilken måte har teamet den rette sammensetningen og erfaringen som kreves for å utvikle ungdomsbedriften?

  • Hvilke aktiviteter og tiltak har dere gjort for å håndtere samarbeidet i teamet og eventuelle utfordringer?

  • Hvordan har daglig leder og teamet jobbet sammen for å drive arbeidet fremover?

LÆRINGSUTBYTTE (vektes 20 %)

  • Hva har dere lært av å starte og drive deres egen bedrift?

  • Hvilke utfordringer møtte dere underveis, og hvordan løste dere dem?

  • Hvordan har erfaringen med Ungdomsbedrift gjort dere bedre forberedt på fremtiden?



Hva skal sendes inn?

A. En videopitch der dere presenterer ungdomsbedriften og produktet deres (maks 1 minutt).

B.
Et bilde av de ansatte i ungdomsbedriften (gjerne med produktet).

C.
En beskrivelse (maks 10 A4 sider) i PDF-format som inneholder:

Delårsrapporten skal samlet ikke overstige 10 A4 sider (inkludert forside, bakside og vedlegg).

Delårsrapporten skal inneholde:

  • Ungdomsbedriftens navn, skolens navn, navn på ansvarlig lærer, skoleår, navn på mentor og mentors arbeidsplass.

  • Kort beskrivelse av forretningsideen

  • Øvrige sider bør svare på kriteriene.

  • Oppdatert regnskapsoppstilling som viser resultat og balanse (inngår i de 10 sidene).

  • Øvrig valgfritt innhold.


Regnskapsoppstillingen skal inneholde følgende:

Tabell beste regnskap


Pitch på scene

Av de deltakende i Beste ungdomsbedrift skal utvalgte UB-er ha live-pitch under Fylkesmesterskapet.
Pitchen skal ha varighet på maks 2 minutter, og foregår med publikum til stede. OBS: maks tre elever fra ungdomsbedriften kan stå på scenen å pitche.


Ungdomsbedriftene som skal ha pitch på Fylkesmesterskapet får beskjed om dette innen 3. mars
Ungdomsbedriften kan benytte PowerPoint under sin presentasjon (må være i PowerPoint-filformat).
Innlevering av evt. PowerPoint til pitch må skje innen mandag 10.mars. PowerPoint lastes opp i dette skjemaet.



Alle de innsendte bidragene i denne konkurransen blir vurdert.
Juryen gjennomfører intervju med utvalgte UB-er på stand under Fylkesmesterskapet, som også pitcher live på scene.

Lever innen 14.februar kl 12:00 og navngi bidraget
”Beste ungdomsbedrift_Navn på UB_Navn på skole”

Vinner av Beste ungdomsbedrift kvalifiserer seg til NM for Ungdomsbedrifter!