6. Størst verdiskapingspotensial

Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:

  • Hvem er kunden, og hvilken verdi skaper varen/tjenesten for kunden?

  • Hva finnes av tilsvarende varer/tjenester på markedet og hvordan skiller ungdomsbedriftens vare/tjeneste seg ut?

  • Hvilke vurderinger har bedriften gjort med hensyn til bærekraftutfordringer?

  • Er betalingsvillighet for varen eller tjenesten sannsynliggjort? Er dette testet mot målgruppen? Er planlagte kostnader og forventede inntekter realistiske?

  • Er mulige partnere i verdikjeden som leverandører og distributører identifisert og kriterier for å velge dem etablert?

  • Er risikoaspektene identifisert og håndterbare?

  • Viser ledelsen nødvendig handlekraft og pågangsmot?

  • Fremtidsutsikter:

  • Hvilke planer har ungdomsbedriften lagt for ekspansjon? (eks. nye geografiske markeder, nye kundesegmenter, nye varer/tjenester)

  • Er forretningsmodellen skalerbar? (Stiger inntektene relativt sett raskere enn de faste kostnadene ved økt volum? Eventuelt kan selskapet ekspandere ved å etablere seg flere steder?)

Hva må sendes inn?

A. En videopitch der dere presenterer ungdomsbedriften og produktet deres (maks 1 minutt).

B. Et bilde av de ansatte i ungdomsbedriften (gjerne med produktet).

C. En kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format som inneholder:

  • Navn på konkurransen «Størst verdiskapingspotensial».

  • Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram.

  • Telefonnummer og e-postadresse til en kontaktperson i ungdomsbedriften.

  • Kort beskrivelse av forretningsideen.

  • Informasjon om kriteriene over.

  • Legg gjerne inn skisse eller bilde av varen/tjenesten.

Inntil 10 kandidater i denne kategorien blir kalt inn til digitalt intervju

Lever innen 14.februar kl 12:00 og navngi bidraget
”Størst verdiskapingspotensial_Navn på UB_Navn på skole”