FASE 4: Testing
Stikkord: prototype, research, markedsundersøkelse
Er ideene deres liv laga? Løser ideen problemet for målgruppen? Er målgruppen villig til å betale for løsningen? Må noe med løsningen justeres for å treffe målgruppen bedre?
I denne fasen skal dere:
1. Lage en skisse og prototype av ideen dere vil teste
Prototypen kan dere enkelt lage av ting dere har liggende enten hjemme eller på skolen. Dette kan være papp, papir, aluminiumsfolie, stoffrester, plastelina og bomull. Bruk fantasien - snakk gjerne med k & h- lærerne, kanskje de har noe dere kan bruke? Dere kan også lage digitale modeller eller 3D-printe noe, det er helt opp til dere hvordan dere gjør det!
2. Gjøre research for å finne ut om en idé er god eller ikke, eventuelt om den må justeres
Finn ut hvilke løsninger som finnes for å dekke behovet eller løse problemet til målgruppen i dag. Lag en markedsundersøkelse og hent inn mange verdifulle tilbakemeldinger. Lag fokusgrupper og hold intervjuer med noen utvalgte fra målgruppen for å undersøke kundens behov og betalingsvillighet på et dypere nivå.
3. Velg én løsning dere går for
Tenk på at løsningen skal være NY, NYTTIG og NYTTIGGJORT. Løsningen kan være noe helt nytt, eller en ny måte å gjøre noe kjent på. Løsningen må være NYTTIG ved at den møter behovene eller løser problemene til målgruppen, og NYTTIGGJORT ved at målgruppen faktisk tar den i bruk.
Bruk støttearket til denne fasen for å få gode tips til prototype og research.