Møre og Romsdal gjør det stort i NM for ungdomsbedrifter
Seks bedrifter fra fire ulike videregående skoler representerte Møre og Romsdal i NM.
Dette var:
- Heat UB fra Spjelkavik vgs
- Ung Velger UB og Spicy Salsa UB fra Stranda vgs
- Studentbobla UB fra Sykkylven vgs
- Marival UB og Involve UB fra Romsdal vgs
- Resultatene med hele 4 NM-titler av 14 mulige viser at Ungdomsbedriftene i fylket vårt har lagt ned en utrolig sterk innsats i et utfordrende skoleår. Vi er imponert over elevene, og veldig takknemlig for at vi har dyktige lærere som legger til rette for at elevene kan lære gjennom ungdomsbedrift. Til neste år ønsker vi at enda flere elever skal få ta del i ungdomsbedriftprogrammet, så vi oppfordrer alle nysgjerrige lærere til å ta kontakt med oss for å planlegge høsten, sier Lars Øyvind Baltzersen, daglig leder Ungt Entreprenørskap Møre og Romsdal
Resultatene fra NM er som følger:
Ung Velger UB har vunnet følgende priser:
- 1.plass i Beste sosiale entreprenør.
- Juryen sier: Førsteplassen går til en innovativ og tidsaktuell ungdomsbedrift som har gjort egne erfaringer om til en bærekraftig idé. Bedriften har vist stor gjennomføringsevne, gode evner til å knytte viktige kontakter og har med sin løsning lagt grunnlaget for en tjeneste av nasjonal interesse. Lav valgdeltagelse er demokratiets største trussel og løsningen gjør at enda flere unge kan skaffe seg informasjon, bruke stemmeretten til høsten og være med på å bidra til en bærekraftig utvikling av samfunnet.
"Vi var svært overraska då vi hørte programleiaren seie "UngVelger UB". Alt det harde arbeidet vi har lagt ned var verdt det! Vi er kjempestolt over produktet vi har utvikla og vi er glade for at juryen også såg behovet for eit slikt produkt."
Marival UB har vunnet følgende priser:
- 1.plass i Beste samarbeid med næringslivet
- Juryens begrunnelse: Gjennom en profesjonell videopitch og godt skriftlig materiell viser bedriften som har vunnet prisen for beste samarbeid med næringslivet hvordan de har brukt samarbeidsaktører i flere ledd av prosessen. I intervjuet forsterker bedriften inntrykket og reflekterer godt rund sitt bidrag til næringslivet og hvordan de konkret har brukt samarbeidet til å forstå spillereglene i næringslivet og betydningen av et godt nettverk, samt utvikle forretningsideen og drive prosjektet fremover. Bedriften har jobbet strategisk for å komme i kontakt med relevante aktører og vet akkurat hva de trenger samarbeidet til. Gjennom å samarbeide med et bredt utvalg av aktører og lene seg på sterke kompetansemiljø mener juryen bedriften er godt egnet for og bidrar til å løse et viktig problem.
- 2.plass i Innovasjonsprisen
- Juryens begrunnelse: Elevene i denne UBen adresserer en stor og viktig utfordring for næringen, både de klimamessige utfordringene, men like viktig forhindrer det økonomisk tap. Juryen vil spesielt trekke fram dialogen og testingen eleven har hatt med brukerne, erfaringene de har gjort, og at de brukte innsikten til å totalt endre produktet sitt i sluttfasen til det bedre. Det er imponerende.
- 3.plass i Største verdiskapingspotensial
- Juryens begrunnelse: Produktet til denne bedriften dekker et krevende problem og ha store miljømessige gevinster. Vi mener bedriftens ide er gjennomførbar og har et stort potensial både i Norge og i utlandet. Det finnes per i dag ingen tilsvarende produkter på markedet. Havbruksnæringen er en av Norges viktigste bransjer og ved hjelp av et produkt som reflekterer ekkoloddsignaler vil fiskere kunne finne igjen tapt fiskeutstyr. Dette vil både spare miljøet og tid for fiskerne som leter etter dette manuelt per i dag.
"Vi er utrolig stolte og fornøyde med mesterskapet og at vi klarte å få med oss noen priser. Det har vært en utrolig fin reise og vi har fått enda mer motivasjon til å fortsette å utvikle oss og bedriften vår. Vi har lært utrolig mye og ser frem til å lære enda mer i framtiden."
Heat UB har vunnet følgende priser:
- 1. plass i Beste regnskap
- Juryens begrunnelse: Vinneren har levert et solid regnskap som oser av kvalitet. De gjorde et usedvanlig godt inntrykk under intervjuet, der de briljerte med sine regnskapskunnskaper. Med en svært ryddig presentasjon og bokføring har ungdomsbedriften brukt regnskapet som et styringsverktøy.
Studentbobla UB har vunnet følgende priser:
- 3. plass i Beste kundeopplevelse på nett
- Juryens begrunnelse: Tredjeplassen går til en bedrift som byr på en særdeles gjennomført kundeopplevelse for sin målgruppe. Det er tydelig hva siden handler om og hva kunden skal gjøre. Godt strukturert innhold, et lekent design og at det er enkelt å finne gjør også at bedriften kommer svært godt ut.
"Oss i Studentbobla Ub er kjempestolte og kjempefornøyde med ein 3. plass i NM! Vi håpar at dette kjem til å spreie produktet våra, og ser på det som ein god start til å kunne bli enda større"
Involve UB har vunnet følgende priser:
- 1.plass i Beste HR
- Bedriften viser en meget stor forståelse for HR faget. De viser en god forståelse for bedriftens kompetansebehov, hvordan roller skal og kan formes for at bedriften lykkes bedre. De har møtt utfordringer, som de beviser at de har lært av og det har ført til at bedriften har klart seg langt bedre. Juryen lot seg imponere over de ansattes refleksjon og læring som har bidratt til bedriftens utvikling og måloppnåelse.
"Vi er utrolig glad! Vi har møtte motstand og medgang i UB prosessen og det er utrolig gøy når det gir resultater. Vi tar med oss denne seieren og kommer ikke til å glemme æren av å vinne en så stor pris!"