Årets Entreprenørskapslærer 2024 er Ståle Walsvik fra Høyanger!

Ståle Walsvik fra Høyanger vgs har blitt kåret til Årets Entreprenørskapslærer 2024 for sitt inspirerende arbeid med å bygge en kultur for entreprenørskap blant elever i tett samarbeid med lokalt næringsliv.

Arets entreprenorskapslaerer Hoyanger 1
Fra venstre: Gry Sæterdal, Geir Helge Østerbø, Kristin Råsberg, Ståle Walsvik, Grete I. Nykkelmo, Eivind Husabø, Åsmund Berthelsen.

Helt siden 2009 har Virke i samarbeid med Ungt Entreprenørskap hedret lærere og forelesere som inspirerer unge til å utvikle kreativitet, samarbeidsevne og evnen til å skape nye løsninger. I år er det Ståle Walsvik fra Høyanger videregående skole som kan smykke seg med tittelen Årets Entreprenørskapslærer i Norge.

Vinneren ble overrasket av full kantine og stor ståhei på Høyanger vgs. Ståle mottok prisen til jubel fra elever og kollegaer som ønsket å markere denne spesielle anledningen, prisen ble overrakt av Åsmund Berthelsen, leder for hovedutvalget for opplæring og kompetanse i Vestland fylkeskommune sammen med administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo. Til stede for å hedre prisvinneren var også varaordfører i Høyanger Geir Helge Østerbø, en stolt rektor Kristin Råsberg i tillegg til Gry Sæterdal og Eivind Husabø fra Ungt Entreprenørskap Vestland.

I juryen for årets pris satt Helene Ytterborg fra Virke, Tea Varsi fra Elevorganisasjonen og Torild Mohn fra Ungt Entrerprenørskap Norge.

En pris for å hedre innovativ undervisning

Ungt Entreprenørskap og Virke deler ut prisen for å anerkjenne lærere som jobber entreprenørielt og utfordrer tradisjonelle undervisningsmetoder. Lærere som Ståle går inn i rollen som fasilitator og gir elevene muligheten til å utvikle seg gjennom egne erfaringer. Dette er avgjørende i en tid der unge står overfor en stadig mer kompleks verden, og der praktisk erfaring er nøkkelen til å kunne skape endring.

– Vi er helt avhengige av dedikerte og dyktige lærere som Ståle for å sikre at unge bygger entreprenøriell kompetanse og får erfaringer som gjør at de kan bidra til å skape en bedre fremtid, for seg selv og for samfunnet, sier administrerende direktør Grete Ingeborg Nykkelmo.

Arets entreprenorskapslaerer Hoyanger 5

Arbeidet bak suksessen

Vinneren trekker frem at nøkkelen til suksessen er det lange arbeidet med å bygge en kultur for entreprenørskap i utdanningen ved Høyanger vgs. Skolen har også etablert et sterkt samarbeid med lokalt arbeidsliv, som alltid stiller opp når de blir kontaktet.

Juryens begrunnelse

  • Ståle samarbeider tett med lokalt arbeids- og næringsliv både før, underveis og etter utvikling av ungdomsbedriftene. Han arrangerer Kick off med lokale bedrifter der elevene får umiddelbar tilbakemelding på sine ideer og kan finne mentorer til deres forretningsideer. Gjør det attraktivt for bedrifter å samarbeide, og ungdom ser muligheter til å utvikle lokalt næringsliv og bli boende.
  • Ståle jobber systematisk med å løfte yrkesfagene og er opptatt av at elevene skal oppleve stolthet for egen fag- og yrkesutøving. Gjennom Ungdomsbedrift jobber elevene på tvers av fagene, bl.a. Helse- og oppvekstfag, elektro og TIF.
  • Høyanger vgs har gått fra å bruke arbeidslivet og kommunen som bestiller og oppdragsgiver, til at elevene utvikler egne kreative produkter. Dette gir lokal stolthet og elevene får eierskap til hele prosessen med utvikling, produksjon og salg.
  • Ståle oppfordrer elevene til å prøve og feile, og tilrettelegger for kreative prosesser. Elevene får nok tid til å lage produktene sine eller være ute i felten.
  • Ståle har fått til forankring av entreprenørskap som læringsprosess i ledelsen ved skolen, noe gir bredere involvering i arbeidet. Dette ser vi også gir resultater, med at 70 til 80 prosent av elevene deltar i Ungdomsbedrift. Elevene opplever et helhetlig team rundt seg og sin ungdomsbedrift

Med sitt engasjement og systematiske arbeid er Ståle et forbilde for lærere over hele landet. Han viser hvordan entreprenørskap kan gjøre undervisningen mer relevant og engasjerende, samtidig som det bidrar til lokal verdiskaping.