Fra klasserommet til NTNU
Sammen med Ungt Entreprenørskap gjennomførte Langhus barneskole for litt siden programmet SMART, hvor elevene fikk 3D-modellere sine egne løsninger, og se dem i AR (Agumented Reality). Dette syns NKUL - (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring) var så spennende at de inviterte inn Odin, Anna og Ida på scenen på NTNU for å fortelle lærere og skoleledere om prosjektet.
«Tverrfaglige og kreative timer med Ungt Entreprenørskap» stod det i programmet til NKUL. For å lykkes med dette mener May Iren ved Langhus Skole at lærere må tørre å slippe tak for å gi elevene tid, rom og tillit til å utfolde seg. De tre elevene gav en glimrende presentasjon om SMART og Ludenso prosjektet. «Vi var ikke så nervøse fordi vi var godt forberedt» sa en smilende og fornøyd Ida. Ingen tvil om at de tre elevene sjarmerte publikum under konferansen.
"Vi har lært masse om samarbeid og se etter muligheter"
Odin mener han har blitt mer kreativ og fått bedre forståelse i 3D-program.
I SMART lar vi elevene avdekke behov, utvikle ideer og finne løsninger. Slik trenes elevene selv i å formulere spørsmål, søke svar og sette ord på egen læring. Trening av digitale ferdigheter gis plass der teknologien forsterker selve læreprosessen, i dette tilfellet benyttet vi Ludenso Create. SMART er tverrfaglig og går over tre dager. Det avsluttes med en utstilling eller skolemesse.
Ludenso Create er utviklet av Ludenso i samarbeid med UDIR, Statped, UiO og UiS, og er forankret i fagfornyelsen. Ungt Entreprenørskap og Ludenso inngikk en strategisk samarbeidsavtale i desember 2021. Se hvordan Ludenso Create fungerer i videoen under.