Læring, pedagogikk og teknologi gir klasseromsmagi

244225167 10159421203067534 3951225179247771643 n
Sammen med Ludenso kjørte vi programmet SMART på Langhus barneskole, hvor elevene fikk 3D-modellere sine egne løsninger i Ludenso Create, og se dem i AR etterpå (Augmented Reality).

I Ungt Entreprenørskap står læring i sentrum og vi bruker sammensatte virkemidler for å forsterke det. Vi er utrolig glade når vi nå kan fortelle at vi har inngått en ny strategiske samarbeidsavtale med Ludenso. Elevene som har programmet vårt SMART får gjennom Ludenso Create se sine egne løsninger og prototyper i 3D.

Vi er opptatt av hvordan teknologien kan forsterke selve læreprosessen. Augmented Reality (AR) gir deg muligheten til å gjøre læring mer levende og autentisk for flere elevgrupper og vi er utrolig glade for at Ludenso ønsker å samarbeide med oss.


Ingrid skrede75

– Vi gleder oss å til å se hvilke ideer som vil vekkes til live på tvers av landet. Vi i Ludenso ser fram til å koble pedagogikk og teknologi på en sømløs og meningsfull måte sammen med Ungt Entreprenørskap, sier Ingrid Skrede, CMO i Ludenso.

Vellykket pilot med AR i SMART

Sammen med Ludenso kjørte vi programmet SMART på Langhus barneskole, hvor elevene fikk 3D-modellere sine egne løsninger i Ludenso Create, og se dem i AR etterpå (Augmented Reality). Ungdommene fikk i oppgave å skape en oppfinnelse basert på et hverdagsproblem og tegne ideen i AR-programmet til Ludenso. Løsningene ble presentert for lærere, foreldre og ordfører.

En av de som deltok på utstillingen og fikk se løsningene var ordføreren i Nordre Follo, Hanne Opdan. Hun skriver selv på sin Facebook-side, – «når disse unge entreprenørene om noen år skal ut i arbeidslivet, vil helt sikkert noen av dem skape sin egen arbeidsplass eller lage noe nytt vi ikke har i dag – som kanskje vil gjøre verden til et bedre sted. Det har de lært masse om denne uka.»

Tilbakemeldingene fra elever og lærere har vært svært god. Hege Elisabeth Sætre er prosjektleder for samarbeidet i Ungt Entreprenørskap, hun forteller engasjert om piloten, ­– vi så at mange av elevene delte raust av sine erfaringer og spilte hverandre gode. Vi vil engasjere elever og studenter til å se muligheter og gjøre noe med dem innenfor en rekke områder i samfunnet. I den forbindelse ønsker vi også å kunne tilby teknologi som kobler pedagogikk og teknologi på en meningsfull måte. Samarbeidet med Ludenso gjør dette mulig.

Morgendagens løsninger

Vi hjelper unge med å utvikle entreprenørielle ferdigheter mens Ludenso utvikler teknologi som lar elever bli digitale skapere. Ved å kombinere det entreprenørielle tankesettet med Ludenso sin teknologi bidrar vi sammen til at flere unge får muligheten til å skape morgendagens løsninger.

Ingrid Skrede i Ludenso utdyper, – Forskning har vist at når AR brukes på en pedagogisk riktig måte bidrar det til økt forståelse for komplekse tema, øker engasjement, og bidrar til mer inkluderende læring. Det er ikke alle barn som lærer like godt ved bruk av tradisjonelle læringsmetoder, så ved å bruke AR-teknologi kan man skape en arena hvor man spiller flere elever gode. Et annet viktig aspekt er at utviklingen av AR-løsninger har eksplodert de siste få årene, og arbeidsmarkedet som møter elevene i framtiden vil være fullt av muligheter for de som mestrer og forstår seg på teknologien.

Svarer på fagfornyelsen

Teknologien, Ludenso Create, er utviklet i samarbeid med UDIR, Statped, UiO og UiS, og er forankret i fagfornyelsen. At elevene selv designer med 3D-representasjoner og bygger meningsfulle prototyper og miljøer ved hjelp av det enkle, men kraftfulle designprogrammet, kan gi betydelige muligheter for utvikling av elevenes evne til å samarbeide, designtenkning, innovative fremtidskompetanser og dybdelæring i og på tvers av fag.

Les mer om Ludenso Create.
Les mer om programmet SMART.

Se bilder fra SMART gjennomføringen på Langhus barneskole under.

SMART på Langhus
SMART og Ludenso Create
SMART og Ludenso Create 4
SMART og Ludenso Create 2
SMART og Ludenso Create 3