Møt de nominerte til årets entreprenørskapslærer

Nominert arets entreprenorskapslaerer 2024
Blant årets nominerte finner vi entreprenørskapslærere som jobber i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning.

Hvert år kåres «Årets Entreprenørskapslærer» i samarbeid med Virke. Prisen går til en lærer eller foreleser som tilrettelegger for at elever og studenter kan videreutvikle sin nysgjerrighet, evne til å ta initiativ og beslutninger, og til å samarbeide med andre for å skape nye løsninger.

I år er det 8 nominerte til prisen. Blant årets nominerte finner vi entreprenørskapslærere som jobber i grunnskolen, videregående skole og i høyere utdanning. Vinneren blir kåret i løpet av høsten.

De nominerte er:

Akershus

Trine Sundene Martinsen, Sandvika videregående skole, Akershus

Trine er selve definisjonen på et ja-menneske. Hun er tilgjengelig for sine elever og støtter og oppmuntrer i både gode og onde dager. Hun er med og arrangerer skolemesterskap med høy kvalitet. Hun har ungdomsbedrifter som hevder seg både regionalt og i fylket.

Hun sier ja når vi spør om testing av nye programmer og gjennomføring av innovasjonscamper. Hun har et herlig engasjement og et brennende hjerte for entreprenørskap i utdanningen.

VT

Ramona Lorentsen, Universitetet i Sørøst-Norge, Vestfold og Telemark

Ramona har vært banebrytende i at barnevern- og vernepleiestudenter får praktisk trening i innovasjon og entreprenørskap. Og det uten at det går på bekostning av det faglige, - tvert imot. Eksterne sensorer har gitt tilbakemeldinger på at de faglige perspektiver er ivaretatt, - samtidig som det faglige på en innovativ måte ble satt inn i en ny sammenheng. Sensorer sier videre at studentene har trolig fått bedre bevissthet om eget fagfelt og større forståelse for realistiske kunnskaper og erfaringer om sosialt entreprenørskap og det å etablere en bedrift.

Oslo

Mari Gjesdal, Nordstrand ungdomsskole, Oslo

Mari er en engasjert lærer og gir mye av seg selv for å motivere elevene for innovasjon og verdiskaping. Hun har fokus på kreativitet, innovasjon og gjennomføringsevne hos elevbedriftene, og hun ønsker at elevene skal skape reelle verdier – både for seg selv og andre. Elevene får i stor grad oppleve at deres produkter og tjenester kommer til kommersialisering og dermed skapes forståelsen av verdiene som deres produkter kan skape.

Vestland

Ståle Walsvik, Høyanger vidaregåande skule, Vestland

I tillegg til å være lærar er Ståle assisterande rektor ved skolen og avdelingsleder for yrkesfag. Ståle er opptatt av yrkesfag, og at elevene skal oppleve stolthet for eget fag- og yrkesutøving. Ved Høyanger vgs har de helse- og oppvekstfag, elektrofag og TIF. Alle tre programområdene har en eller flere ungdomsbedrifter i tillegg til at de også har ungdomsbedrifter på studiespesialiserende. Tall viser at på Høyanger vgs deltar mellom 70% og 80% av alle elevene i ungdomsbedrift hvert eneste år.

Ostfold

Virginia De La O Mellum fra Kirkeparken videregående skole, Østfold

Virginia ser virkelig hver enkelt elev, følger de opp individuelt, både på teams og med oppmuntrende sms. Hun har tatt videreutdanning som coach for å kunne coache enda bedre i sitt ungdomsbedriftsarbeid. Hun har vært hoveddrivkraft i entreprenørskapsarbeidet ved Kirkeparken videregående de siste årene. Hun lykkes med ungdomsbedriftsmetodikken, både på studiespesialiserende og på yrkesfaglig utdanning med SSR. Hun er i høy grad en brobygger mellom skole og næringsliv.

Buskerud

Ragnhild Hammerstad Taubøll fra Hønefoss vgs, Buskerud

Ragnhild har vært ungdomsbedriftslærer i snart 25 år, på to ulike skoler. Hun har i perioder vært eneste UB-lærer på sin skole, men alltid positiv, stolt av elevene sine og levert gode ungdomsbedrifter. Ragnhild er god på å "dytte" elevene ut i det lokale næringslivet. Hun gir aldri elevene svaret - de må selv ut og finne det, enten det er på skolen eller ut i arbeidslivet. Med så ulike forretningsideer som elevene ender opp med, så blir kontaktflaten med arbeidslivet stort. Hun har vært en aktiv pådriver på skolen for å få med fellesfaglærerne i UB-arbeidet.

Arktis

Espen Ellingsen Nordstrand fra Nord-Troms vgs, Arktis

Espen har skapt et læringsmiljø hvor elever får muligheten til å jobbe tverrfaglig gjennom ungdomsbedrift. Hans innsats for å integrere tverrfaglighet bidrar til å utvikle elevenes evner til kritisk tenkning, problemløsning og kreativitet. Han er en ivrig pådriver for økt samarbeid mellom lærere på ulike fag og utdanningsprogrammer ved skolen. Espens arbeid er med på å sikre en lys fremtid for både elever og lokalsamfunn, og hans helhetlige tilnærming til utdanning og samfunnsbygging er med på å skape en dynamisk læringsplattform hvor teori og praksis møtes.

Rogaland

Pål Reinertsen fra Tastaveden skole, Stavanger

Pål har drevet elevbedrift på Tastaveden skole i faget utvikling av produkter og tjenester i snart ti år. Han er en ildsjel som nokså alene står på for å bringe entreprenørskapskompetanse til sine elever. Sakte, men sikkert har han bygget opp en struktur på gjennomføringen av metoden som gir gode rammer for elevene og samtidig det nødvendige rommet for egenutvikling og kreativitet. Pål bruker oss i Ungt Entreprenørskap på en bevisst måte som gjør at både vi som rådgivere og elevene hans må strekke seg litt ekstra enten det er oppstartsøkter, syretester eller en siste sjekk før fylkesmesterskapet.

Vinneren blir kåret i høst og prisen går til en lærer som:

  • Verdiskaping: bidrar til å utvikle elevers evne til verdiskaping
  • Erfaringslæring; legger til rette for at elever skal kunne lære gjennom erfaring
  • Kreativitet; utvikler elevers kreativitet og legger til rette for nyskaping
  • Samarbeid; bygger bro mellom utdanning og arbeidsliv
  • Tverrfaglighet; tenker tverrfaglig så elevene kan se forbindelser mellom fagene og anvende teori i praksis

Årets jury består av:

  • Helene Ytteborg fra Virke
  • Joakim Nilsen fra Elevorganisasjonen
  • Torild Nilsen Mohn fra Ungt Entreprenørskap Norge