Ungdomsbedrift gir mestring, ansvar og selvstendighet

Ungt Entreprenørskap har gjennomført lærerundersøkelsen 2024 for ungdomsbedriftslærere i videregående opplæring. Et svært positivt funn fra lærerundersøkelsen er at hele 9 av 10 vil anbefale ungdomsbedriftsmetoden til sine kollegaer.

EVA Nordic UB
Ungdomsbedriften EVA Nordic UB på NM Ungdomsbedrift 2023. Under NM Ungdomsbedrift får elevene vist frem sine produkter og løsninger til jury med folk fra arbeidslivet og andre ungdomsbedrifter fra hele landet.

Ungdomsbedrift gir elevene en unik mulighet til å lære gjennom en praktisk tilnærming. Med en overveldende positiv respons fra lærerne i årets undersøkelse, er det tydelig at Ungdomsbedrift ikke bare gir elevene verdifull læring, men også inspirerer lærere til å bruke denne metoden for å gjøre undervisningen mer relevant og engasjerende.

Trine

- Ungdomsbedrift er rett og slett en praktisk måte å lære på, og dette treffer de unge godt. Vi har hørt at mange synes at skolen blir for teoritung, og da er det svært kjærkomment når elevene i større grad selv får ta ansvar og tilegne seg kunnskap på selvstendig vis. Elevene oppdager fort at ungdomsbedrift gir mestringsfølelse og motivasjon for skolen. I årets lærerundersøkelse er det nettopp dette flere av lærerne peker på. Jeg håper at lærere som enda ikke har tatt i bruk metoden, ser hvilke muligheter Ungdomsbedrift i undervisningen gir, sier Trine I. Haugaard, nasjonal fagansvarlig videregående, Ungt Entreprenørskap Norge.

Tilknytning til læreplanverket

En av de viktigste aspektene ved ungdomsbedrift er hvor godt metoden passer inn i læreplanverket. Hele 10 av 10 av lærerne i undersøkelsen sier at ungdomsbedrift tilrettelegger for elevmedvirkning, et sentralt prinsipp for skolens praksis. Dette viser hvordan elevene aktivt deltar i sin egen læring gjennom praktiske oppgaver og beslutninger i ungdomsbedriften.

Videre svarer nærmere 9 av 10 av lærerne at ungdomsbedrift er godt forankret i Overordnet del av læreplanen, som legger vekt på helhetlig utvikling av elevene, med fokus på verdier som samarbeid, demokratiforståelse og kritisk tenkning.

Alle lærere som besvarte undersøkelsen svarer at ungdomsbedrift kan knyttes opp mot «Bærekraftig utvikling», et stadig viktigere tema i dagens samfunn. Ungdomsbedrift gir elevene mulighet til å jobbe med bærekraftige problemstillinger. Elevene utvikler kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg, og de lærer hvordan de kan bidra til en mer bærekraftig framtid gjennom å jobbe med egne innovative og bærekraftige løsninger.

Ungdomsbedriftsmetoden er også godt forankret i læreplanens kompetansemål. Hele 9 av 10 spurte lærere mener ungdomsbedrift hjelper elevene med å nå kompetansemålene i sine respektive fag. Dette viser hvordan ungdomsbedrift gir praktiske og relevante læringsopplevelser som støtter opp om elevenes teoretiske kunnskap.

Tverrfaglighet står sterkt i dagens skole, og 8 av 10 av lærerne mener ungdomsbedrift tilrettelegger for nettopp dette. Gjennom å jobbe på tvers av fagområder lærer elevene hvordan kunnskap fra ulike disipliner kan kombineres for å løse komplekse utfordringer.

"Elevane trives med det. Elevane utviklar stor kompetanse når det kjem til meistring, ansvar og sjølvstende. Elevane får moglegheit til å læra med å gjæra. Eg trur oppriktig elevane lærer meir gjennom Ungdomsbedrift enn ved tradisjonell undervisning."
UB-lærer i Rogaland

Elevenes læring

Når det kommer til elevenes læringsutbytte, er det tydelig at Ungdomsbedrift har en stor positiv effekt. Nærmere alle spurte lærere rapporterer at elevene har stort læringsutbytte av å samarbeide med hverandre i ungdomsbedriftsarbeidet. Det er ingen tvil om at samarbeidsevner er avgjørende i dagens arbeidsliv, og ungdomsbedrift gir elevene verdifull trening i nettopp dette.

Kreativitet er en annen nøkkelkompetanse for framtiden, og 9 av 10 av lærerne sier at elevene får stort læringsutbytte av å arbeide kreativt gjennom Ungdomsbedrift. Elevene lærer å tenke utenfor boksen og finne nye løsninger på problemer, noe som er en uvurderlig ferdighet i en verden i rask endring.

Til slutt viser undersøkelsen at 9 av 10 av lærerne opplever at elevene har stort læringsutbytte ved å ta ansvar gjennom ungdomsbedrift. Gjennom å lede og drive sin egen bedrift, får elevene en konkret forståelse for hva det vil si å ta ansvar for prosjekter og resultater, noe som gir dem en stor fordel både i studier og arbeidsliv.

Undersøkelsen ble sendt ut våren 2024 til alle lærere som gjennomførte ungdomsbedrift for sine elever i skoleåret 2023-2024.

Om ungdomsbedrift

Ungdomsbedrift (UB) er en pedagogisk metode der elever på videregående skole får starte, drive og avvikle sin egen bedrift som en del av undervisningen, gjerne tverrfaglig. Gjennom UB får elevene en unik mulighet til å oppleve hvordan arbeidslivet fungerer, samtidig som de jobber med reelle problemstillinger og oppgaver. Ungdomsbedrift er forankret i Overordnet del av læreplanverket, i fellesfag og i mange programfag. Elevene bruker det de lærer i fagene mens de løser arbeidsoppgaver i ungdomsbedriften. For eksempel har norsk og matematikk en naturlig plass når de jobber med å beskrive forretningsideen, når de skal presentere bedriften for andre, og når de utformer markedsføringsmateriell, budsjett og regnskap.