Konkurranser og kriterier
Mesterskapskonkurranser
(Bare for elevbedriftene som deltar fysisk på fylkesmesterskapet 8. april):
1. Best in business (vare eller tjeneste) - for bedrifter som er ute i markedet.
I denne konkurransen kreves det at elevbedriften har et konkret produkt som dekker et tydelig behov i markedet. Konkurransen er for elevbedrifter som faktisk har produsert noe – ikke bare en idé. Påmeldte i denne konkurransen må levere en videopitch av elevbedriften (maks. to minutter). Kun elevbedrifter som har forhåndskvalifisert seg på lokal skole kan delta.
- Produktet er gjennomarbeidet og klart for salg.
- Bedriften har definert tydelig målgruppe.
- Produktet har skapt verdier for elevbedriften (eller har et potensial).
2. Beste innovative idé (vare eller tjeneste) - for bedrifter med kun en idé.
I denne konkurransen vil selve ideen vektlegges, ikke hvor langt elevene er kommet i utviklingen av et reelt produkt. For å delta i denne konkurransen kreves det at elevbedriften minimum har en prototype (digital eller fysisk) eller et tjenestedesign av idé. Påmeldte i denne konkurransen må levere en videopitch av elevbedriften (maks. to minutter). Kun elevbedrifter som har forhåndskvalifisert seg på lokal skole kan delta.
- Løsningen er ny eller delvis ny.
- Løsningen er nyttig.
- Løsningen er så god at noen ville kjøpt/brukt den hvis den blir realisert.
3. Beste grønne entreprenør "Grønt og genialt for planeten"
I denne konkurransen har elevbedriften jobbet med en forretningsidé knyttet til miljø/klima og grønn bærekraft. Bedriftens forretningsidé kan knyttes til FNs bærekraftsmål. Påmeldte i denne konkurransen må levere en videopitch av elevbedriften (maks. to minutter). Kun elevbedrifter som har forhåndskvalifisert seg på lokal skole kan delta.
- Elevbedriften har utviklet nyskapende produkter (varer/tjenester) som bidrar til bærekraftig utvikling gjennom et mer bærekraftig forbruk.
- Elevbedriften har et marked for sine produkter.
- Elevbedriften bidrar til å løse ett eller flere av FNs bærekraftsmål.
4. Beste sosiale entreprenør "For mennesker"
I denne konkurransen har elevbedriften jobbet med en forretningsidé knyttet til sosial bærekraft og et mål om å løse et samfunnsproblem. Bedriftens forretningsidé kan knyttes til FNs bærekraftsmål. Påmeldte i denne konkurransen må levere en videopitch av elevbedriften (maks. to minutter). Kun elevbedrifter som har forhåndskvalifisert seg på lokal skole kan delta.
- Elevbedriften legger tydelig vekt på et sosialt /samfunnsmessig problem.
- Elevbedriften tar i bruk en ny eller delvis ny løsning.
- Elevbedriften har fokus på sosiale resultater, men er også økonomisk bærekraftig (eller har et potensial).
5. Pitch - 2 minutters bedriftspresentasjon fra scene
Kun elevbedrifter som har forhåndskvalifisert seg på lokal skole kan delta. Ta med egen PC/MAC til mesterskapet hvis dere skal bruke en digital presentasjon til pitchen.
- Elevbedriften forklarer forretningsideen sin på en god måte (forklarer problem og løsning godt, god flyt, lite bruk av manus, god fordeling).
- Elevbedriften viser tro på egen ide og klarer å overbevise om at deres produkt er godt.
- Elevbedriften bruker visuelle hjelpemidler på en god måte.
6. Salgsteam
Alle elevbedriftene som deltar er automatisk med i konkurransen "Beste salgsteam". Juryen vil vurdere:
- Elevbedriften viser team spirit og drive.
- Elevbedriften viser fram produktet/tjenesten på en god og selgende måte.
- Bedriftens estetisk uttrykk; både i form av utnyttelse av tildelt stand og gjennom de
ansatte i bedriften.
Digitale innsendingskonkurranser (for alle elevbedrifter i Oslo - også de som ikke skal delta fysisk på fylkesmesterskapet 8. april):
7. Mindre plast EB (Ny konkurranse)
I denne konkurransen har elevbedriften jobbet med en løsning som har til hensikt å redusere plastforbruk og/eller hindre plastforsøpling. Påmeldte i denne konkurransen må levere et videobidrag av elevbedriften (maks. tre minutter) som svarer på kriteriene under. ALLE elevbedrifter i Oslo kan delta. Deltakelse trenger ikke forhåndskvalifisering.
- Elevbedriften tilbyr nyskapende/kreative produkter (varer/tjenester) som reduserer forbruket av plast og/eller plastsøppel i naturen.
- Elevbedriften kan forklare hvordan bedriften og produktet (varen/tjenesten) bidrar til en bærekraftig utvikling.
- Elevbedriften får frem hvem målgruppen er for bedrift og produkt.
8. Sosiale medier - Instagram/TikTok
Navn på Instagram/TikTok - kontoen leveres i påmeldingen. Tips: Husk å lagre stories/innlegg slik at juryen kan se aktiviteten deres.
ALLE elevbedrifter i Oslo kan delta. Deltakelse trenger ikke forhåndskvalifisering. NB! Det er viktig at dere følger @ueoslo slik at det blir enklere for oss å finne fram.
- Det er god kvalitet på bilder/videoer og relevant innhold.
- Det har vært jevnlige oppdateringer.
- Elevbedriften engasjerer de digitale følgerne.
9. Logo
Logoen kan være håndtegnet eller digital. Logoen leveres i påmeldingen. ALLE elevbedrifter i Oslo kan delta. Deltakelse trenger ikke forhåndskvalifisering.
- Det er sammenheng mellom logoen og elevbedriftens forretningsidé.
- Logoen gir et positivt bilde av elevbedriften.
- Logoen er kreativ.
- Logoen fungerer både i stort og lite format og i farger og svart-hvitt.
10. Reklamefilm
Reklamefilmen skal være på maksimalt 1 minutt. Link til filmen leveres i påmeldingen. ALLE elevbedrifter i Oslo kan delta. Deltakelse trenger ikke forhåndskvalifisering.
- Filmen har en god fortelling og et klart budskap.
- Seeren forstår hva forretningsideen er.
- Man blir interessert i bedriften/produktet.
11. Beste samarbeid
Godt samarbeid i elevbedriften er viktig for å trives, jobbe godt og skape resultater. ALLE elevbedrifter i Oslo kan delta. Påmeldte i denne konkurransen må sende inn et videobidrag på maks 3 minutter hvor elevbedriften forteller om sine erfaringer knyttet til følgende kriterier:
- Elevbedriften har greid å engasjere alle medlemmene i arbeidet med bedriften.
- Elevbedriften har skapt et godt arbeidsmiljø (trivsel og motivasjon).
- Elevbedriften har løst ulike utfordringer som har oppstått på en god måte.
- Elevbedriften kan forklare hva som er de viktigste punktene for å få til et godt samarbeid i en elevbedrift.