9. Best in business
Om konkurransen
I denne konkurransen blir bedrifter som har nådd ut i markedet belønnet. Juryen ser etter ungdomsbedrifter som er inne i driftsfasen og som kan vise til faktisk salg.
Innsendingsfrist: tirsdag 4. februar kl. 23.59
Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:
- Hvordan har fremdriften i ungdomsbedriften vært, fra utforming av ideen til faktisk salg? Når kom bedriftens produkt/tjeneste ut på markedet og hvor mye har de solgt?
- Hvilke markedsførings- og salgsaktiviteter er gjennomført og er det en sammenheng mellom bedriftens målgruppe og valgte salgskanaler?
- Kan elevene vise at de har god økonomisk oversikt og forståelse, og at bedriften er lønnsom (inntektene overstiger utgiftene)?
- Har ungdomsbedriften samarbeidet med eksterne aktører gjennom prosessen, og hva bidro de med?
- Hvilke bærekraftige vurderinger og tiltak har ungdomsbedriften gjort?
Dersom ungdomsbedriften har benyttet kunstig intelligens (KI) som verktøy i UB-arbeidet og i utforming av produktet og tilhørende materiell (tekst, video, bilde, lyd, 3D, design, koding etc.), skal dette være gjort på en åpen, ansvarlig og etisk måte. Ungdomsbedriften skal informere juryen dersom KI er benyttet.
Ungdomsbedriften må i forkant sende inn:
Et dokumentbidrag (maks 2 A4-sider) eller en video (maks 2 min)
Bidraget skal inneholde:
- Navn på konkurransen «Best in business»
- Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
- Kontaktinformasjon til kontaktpersonen i ungdomsbedriften
- Kort beskrivelse av forretningsideen
- Informasjon som besvarer kriteriene i konkurransen
- Legg gjerne ved en skisse eller bilde av varen/tjenesten