Etablering av bedriftskonto for elev-, ungdoms- og studentbedrifter i Oslo 2021-22
Dere står fritt til å benytte den banken dere ønsker, men vi i UE Oslo har en avtale med Nordea om åpning av bedriftskontoer for elev-, ungdoms- og studentbedrifter.
På linken over står det beskrevet hvilke dokumenter dere må fylle ut, hvor dere skal sende dem og hvordan dere skal få legitimert dere fysisk i banken. Merk at det er forskjell i rutinene for de ulike bedriftstypene.
Veiledning og informasjon underveis
Dere kan få informasjon om hele prosessen på Nordeas informasjonstelefon 23 20 60 02. Her kan dere også avtale tid for legitimering hos Nordea i Oslo. Fortell at det gjelder etablering av bankkonto for elev-, ungdoms- eller studentbedrift.
Kundeprofilskjemaet er det samme som benyttes av alle kunder og kan være utfordrende å fylle ut. På Nordeas nettsider kan dere få hjelpe til dette digitalt av Nordeas chatbot NOVA.
Både vedtekter og stiftelsesdokumentene må, før dere sender til banken, signeres fysisk av alle deltakerne.
Søknadsskjemaet og kundeprofilskjemaet signeres av de elever/studenter som etter vedtektene er signaturberettigede. Se punkt 4c i deres vedtekter om hvem som har signaturrett. Det er viktig at personen som er oppført med kontaktopplysninger fører inn riktig e-post og sjekker innboksen sin hyppig etter at kundeprofilskjemaet er sendt inn slik at behandlingstiden kan bli kortest mulig.
Om man ikke er kunde i Nordea fra før må de som har signaturrett legitimere seg hos Nordea med gyldig pass. Man må gjøre dette ved fysisk oppmøte på et bankkontor. Alle over 15 år kan legitimeres og opprette kundeforhold. Kontoen skal avsluttes ved avvikling av bedriften.
Når dere bestiller Vipps er det viktig at dere har organisasjonsnummer og kontonummer klart.
Det kan ta noen dager å få alt på plass, så det er lurt å være ute i god tid om dere skal tilby Vipps som betalingsmåte for kundene deres.
Tips:
- Det bør gå minst en uke etter at dere har fått bankkonto til dere søker om bedriftsvipps. Søker bedriften for tidlig vil dere motta en feilmelding. Feilmeldingen lyder omtrent slik: «Det ser ikke ut til at dere er oppført som eier av denne bankkonto». Dersom dette skjer, vent noen dager og søk på nytt.
- Søknaden må signeres av daglig leder eller styreleder i bedriften. Dette må være den samme som står oppført som daglig leder eller styreleder i Brønnøysundregistrene.
- Om dere blir spurt om det er andre eiere av bedriften svarer dere nei på dette og går videre.
Lykke til - vi heier på dere!
Spørsmål i forbindelse med etablering av bankkonto i Oslo?
Ta kontakt med daglig leder, Siv Elin Dammen
E-postadresse: siv.dammen@ue.no
Telefonnummer: 930 48 203