Landets beste forretningsplan og videopitch kommer fra Oslo!
Mandag 2. og tirsdag 3. mai ble NM i Ungdomsbedrift arrangert i regi av Ungt Entreprenørskap.
82 ungdomsbedrifter fra 11 fylker hadde kvalifisert seg til årets NM. Totalt 350 elever deltok under årets NM i 13 ulike konkurranser. Årets NM ble avholdt i Thon Congress Gardermoen. Alle ungdomsbedriftene sto ved egendesignet stand og ble intervjuet av jury på stand. De 14 beste ungdomsbedriftene fra landet konkurrerte om den gjeve tittelen "NORGES BESTE UNGDOMSBEDRIFT".
Seieren gikk i år til HC Sealift UB fra Hvam vgs, Viken fylke - GRATULERER!
Les resultatene fra NM her.
Oslo hadde med seg seks eminente ungdomsbedrifter fra fire ulike skoler: Kuben vgs, Ullern vgs, Kongshavn vgs og Elvebakken vgs.
Les mer om bedriftene i Oslos NM-lag her:
Lucid Media UB fra Elvebakken vgs vant 1. plass i "Beste videopitch - i samarbeid med UE Alumni"
Juryens begrunnelse: Ett enkelt ord gjenspeiler årets beste pitch, og det er "profesjonelt". Ungdomsbedriften har åpenbart lagt mye tid, planlegging og ressurser i sin pitch. Videoen er engasjerende, informativ og holder mottakernesultne på mer. Bruk av visuelle og verbale virkemidler flyter godt, og gutta avslutter med et originalt slagord som sitter knallbra!
In-House Turbine UB fra Ullern vgs vant 2. plass i "Bærekraftprisen - i samarbeid med Storebrand"
Juryens begrunnelse: Denne bedriften har en nyskapende måte å utnytte en urealisert kilde til energi. Løsningen kan spare miljøet gjennom lavere energiforbruk, og den kan spare lommeboken til hver og en av oss. Det er i tillegg store muligheter for å skalere opp produktet utover private hjem, som f.eks. industrien. Gratulerer så mye til In-House Turbine UB med andreplass!
Code Red UB fra Kongshavn vgs vant....
1. plass i "Beste forretningsplan/-modell - i samarbeid med Nordea"
Juryens begrunnelse: Vinneren har levert strålende kvalitet på forretningsplanen. De leverer en løsning som både tar for seg et produkt og et informasjonsbehov. Det bedriften leverer er gjennomtenkt fra A til Å samtidig som de løfter et tabubelagt tema, mensen.
3. plass i "Bærekraftprisen - i samarbeid med Storebrand"
Juryens begrunnelse: Bedriften har adressert en utfordring mange av oss har i hverdagen. Gjennom et fokus på lokal verdikjede, lang holdbarhet og sosial bærekraft, så er dette virkelig en bedrift med et viktig produkt som kan forenkle hverdagen. I tillegg bidrar de til å øke kunnskap på en tilgjengelig måte om et viktig tema, nemlig kvinnehelse. Gratulerer så mye til Code Red UB med tredjeplassen!
3. plass i "Beste sosiale entreprenør"
Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften har tatt fatt på en relevant problemstilling som påvirker en stor del av befolkningen. De har laget et konkret produkt med utviklingspotensial. Elevene viste stort engasjement for den sosiale problemstillingen de hadde valgt, og samarbeidet godt med relevant fagmiljø. Juryen håper produktet deres blir å finne på skoletoaletter over hele landet og bidrar til mindre skam rundt det å ha mensen og økt kunnskap om kvinnehelse generelt.