UB-året i Oslo er endelig i gang for fullt!
Tirsdag 6. september kl. 10.00 åpnet vi dørene til Colosseum Kino for Oslos lærere og elever i videregående skole! 700 elever og lærere fra 14 ulike videregående skoler tok turen ned for en felles kickstart av skoleåret med Ungdomsbedrift.
På programmet sto Hamza Nebolsi, tidligere UB-elev fra 2011 og nå gründer av Presail, Dennis Bogen, mislykket gründer og nå intraprenør i PwC, samt tips og erfaringsdeling fra tre tidligere ungdomsbedrifter. UE Oslo, med Silje Bretvik Gundersen og Henriette Fiskum Ranum i spissen, ledet publikummet gjennom et innholdsrikt og engasjerende program.
Hamza Nebolsi ble kjent med UE gjennom innovasjonscamp (ENOVA-camp) og Ungdomsbedrift på Bjørnholt videregående skole. På skolen var han lite motivert og måtte ta et viktig valg ved overgangen til VG3. I løpet av sin tid på Bjørnholt vgs startet han to ungdomsbedrifter, Magic Design UB og Twistbottle UB. Etter videregående startet han fire aksjeselskap hvorav ett av selskapene, Ebby, tilbydde levering av mat fra store aktører som f. eks McDonalds rett på døra. Bare år etterpå kom Foodora. Etter å kjørt seg helt ut ender det med en liten tur i kjelleren før han tok opp gamle interesser innen medieproduksjon. Korona satte så en stopper for oppdrag og muligheten til å vokse innen mediebransjen. Pandemien åpnet derimot en helt ny dør inn til kryptoverden. I dag er han medgründer av selskapet Presail som utvikler og tilbyr programvare innenfor blokkjedeteknologi.
"Jeg har alltid vært en nysgjerrig person som interesserer seg i og prøver nye ting, men det var UE for 10 år siden som åpnet øynene mine og inspirerte meg til å tenke i form av bedrift og gründerskap. Jeg synes UB er en utrolig viktig læringsmetode som vil gagne en uavhengig om man velger å drive for seg selv eller jobbe i et firma senere."
Dennis Bogen var veldig sikker på at det var gründerveien som var det riktige for han. I dag omtaler han seg som en "mislykket entreprenør x2" etter å ha startet to selskap som begge gikk til h*lvete. Han tjente ikke en krone på noen av selskapene, men sitter igjen med noen gode visdomsord. Første bedriften var en studentbedrift som utviklet et sikkerhetssystem til skip og oljeplatformer så kapteinen kunne se hvor mannskapet var om bord på skipet. De hentet 100 000,- i støtte fra Innovasjon Norge. Hvorfor gikk det ikke veien? Kapteinene hadde ikke behov for løsningen, derav ingen betalingsvilje. Selskap nummer to omhandlet sanking av stillehavsøsters. Det var et stort problem med villhavsøsters og det var betalingsvilje for østers, men det viste seg at kvalitetssikringen av østers kostet masse penger, mye mer en de fem gutta i Østersgutta kunne stille med. Selskap nummer to gikk så ad dundas. I dag jobber han som konsulent i PwC og benytter sin erfaring og entreprenørielle evner til å drive intraprenørskap - utvikle nye løsninger internt i konsulentgiganten.
"Det som er kult er at alt man lærer i ungdomsbedrift kommer du til å få bruk for i arbeidslivet.. alt fra å selge inn ideen sin til å lage business case og beregne budsjett."
Under sofapraten hadde vi med oss tre av fjorårets ungdomsbedrifter som delte sine erfaringer, råd og tips til årets UB-elever knyttet til faktorene team, idé og nettverk.
GlobalSigns UB fra Nydalen vgs ble representert av Vilde Helene Ytterhorn Nilsen og Elvina Nilsen. Deres bedrift hadde som formål å likestille tegnspråk til nynorsk i norske skoler gjennom aktiv deltagelse, påvirkning og arrangementer. Vi fremmer tegnspråket etter norsk tegnspråk har fått en offisiell status som nasjonalt språk.
SkiCarry UB fra Ullern vgs ble representert av Madeleine Glov Møller og Mikkel Tufto-Antonsen. Forretningsideen deres var SkiCarry - et komplett bæresystem som gjør det lett for forbrukeren å forflytte skiutstyret fra A-B.
Re-Play UB fra Kongshavn vgs ble representert av Matias Bråthen og Viktor Bredeg. Re-Play er et 100% bærekraftig spill laget for at barn og unge skal kunne lære om bærekraft og klima gjennom lek. Med Re-Play kan du spille for en bedre verden.
"Vi burde vært mer på fra start og testet ut og solgt inn produktet tidligere fremfor å bruke veldig mye tid på produktutvikling. Det var først da vi begynte å teste ut og selge inn spillet at vi fikk feedback som gjorde at vi sto igjen med et solid produkt."