1. Marked- og kommunikasjonsprisen
Denne prisen forhåndsjuryeres.
Kommunikasjon som imponerer!
Juryen ser etter ungdomsbedrifter som kommuniserer på en treffsikker måte for å nå målgruppen sin. Ungdomsbedriften forstår kundens/brukerens behov, og kan oppfylle disse behovene på en smart og kreativ måte. Fortell og vis hvilke aktiviteter dere har gjennomført og hvorfor, og hva slags resultater dere har oppnådd som følge av aktivitetene.
Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:
- Ungdomsbedriften viser tydelig hvem målgruppen (kunden) er og hvorfor dette er målgruppen
- Ungdomsbedriften forstår kundens/brukerens behov
- Ungdomsbedriften kan beskrive hvordan de har markedsført seg, hvilke aktiviteter som er gjennomført* og hvorfor
- Ved samarbeid med eksterne aktører kan ungdomsbedriften vise til hvorfor de har samarbeidet med akkurat disse, og hvordan de har bidratt
- Ungdomsbedriften har en gjennomgående profil (logo, typografi, fargebruk, grafiske elementer etc.) som illustrerer og forsterker bedriftens forretningsidé
(* Eksempler på markedsaktiviteter kan være: brosjyre/flygeblad, sosiale medier, nettside, reklamefilm, redaksjonell omtale i media, personlig salg/ oppsøkende virksomhet, kampanje, profilering på messer, reklame etc. Det er ikke meningen at ungdomsbedriften skal ha benyttet alle disse virkemidlene, men at dere har en bevisst holdning til hva dere har valgt og hvorfor.)
HVA SKAL LEVERES INN?
En kort beskrivelse (maks 5 A4 sider) i PDF-format som inneholder:
- Navn på konkurransen: «Marked- og kommunikasjonsprisen»
- Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram
- Telefonnummer og e-postadresse til en kontaktperson i ungdomsbedriften.
- Kort beskrivelse av forretningsidéen.
- Informasjon om kriteriene over.
- Legg inn dokumentasjon på markedsaktivitetene* som er gjennomført.
Dokumentasjon kan være url-linker til hjemmeside eller sosiale medier. - Reklamefilm, oppslag i media, bilder etc.
- Legg gjerne inn markedsplan dersom dere har det.
- PDF-filen navngis med konkurransenavn, skolenavn og navn på ungdomsbedrift, f.eks «Marked-og kommunikasjonsprisen_skole_DuoslicerUB»