14. Beste ungdomsbedrift

Rogaland fmub banner 3 kampanjesider 2025

Unge innovatører former morgendagen!

Juryen skal kåre Norges Beste Ungdomsbedrift 2025. Innovasjon og påvirkning viser at bedriften bidrar til samfunnsnytte. Marked og nettverk tester bedriftens forståelse av markedet. Gjennom god økonomistyring viser bedriften at den har kontroll på budsjett og regnskap. Team og ledelse setter søkelys på samarbeidet i bedriften. Læringsutbytte viser elevenes utvikling og læring gjennom prosessen.


INNOVASJON OG PÅVIRKNING (vektes 20 %)

  • Hvilket problem skal ungdomsbedriften løse?

  • På hvilken måte er løsningen innovativ?

  • Hvordan har løsningen kommet til praktisk bruk, enten i markedet eller som uttestet prototype/pilot?

  • Hvor stor påvirkning har løsningen på samfunnet og menneskers liv, med tanke på sosiale, miljømessige og økonomiske forhold?


MARKED OG NETTVERK (vektes 20 %)

  • Hva slags arbeid har ungdomsbedriften gjort for å identifisere markedet og kartlegge markedspotensialet for sin løsning?

  • På hvilken måte har ungdomsbedriften innsikt om konkurransesituasjonen (dvs. innsikt om sine konkurrenter og hvordan egen løsning skiller seg ut i forhold til konkurrentene)?

  • Hva har nettverk og mentor betydd for ungdomsbedriftens drift og utvikling?


ØKONOMISTYRING (vektes 20 %)

  • Har ungdomsbedriften satt opp en realistisk plan for hvordan den skal tjene penger?

  • På hvilken måte har ungdomsbedriften brukt budsjettet i planlegging?

  • På hvilken måte har regnskapsføringen blitt brukt som et styringsverktøy underveis?


TEAM OG LEDELSE (vektes 20 %)

  • På hvilken måte har teamet den rette sammensetningen og erfaringen som kreves for å utvikle ungdomsbedriften?

  • Hvilke aktiviteter og tiltak har dere gjort for å håndtere samarbeidet i teamet og eventuelle utfordringer?

  • Hvordan har daglig leder og teamet jobbet sammen for å drive arbeidet fremover?


LÆRINGSUTBYTTE (vektes 20 %)

  • Hva har dere lært av å starte og drive deres egen bedrift?

  • Hvilke utfordringer møtte dere underveis, og hvordan løste dere dem?

  • Hvordan har erfaringen med Ungdomsbedrift gjort dere bedre forberedt på fremtiden?



Juryen for Beste ungdomsbedrift har følgende treffpunkter hvor de blir kjent med ungdomsbedriften:  


  1. Skriftlig materiell:
    Ungdomsbedriften skal sende inn delårsrapport i forkant. Delårsrapport skal ikke overstige 10 A4-sider (inkludert forside og bakside). Delårsrapporten skal inneholde: 

  • Forside med ungdomsbedriftens navn, skolens navn, navn på ansvarlig lærer, skoleår, navn på mentor og mentors arbeidsplass.  

  • Første side med en kort oppsummering. 

  • Øvrige sider bør svare på kriteriene. Elevene skal beskrive hva de faktisk har gjort i løpet av UB-året, og eventuelt hvilke planer de har fremover. 

  • Resultatregnskap og balanserapport skal inngå i de 10 sidene. 

  1. Jurysamtale:
    Jurysamtalen gjennomføres på stand.

  1. Pitch på scene:
    Ungdomsbedriften holder en
    pitch på scene med publikum til stede 12. mars i Stavanger Konserthus. Maks lengde er 2 minutter. Det er lov å benytte powerpoint, prezi, lyd, film etc..

    Presentasjonen skal sendes inn i forkant. Egen lenke blir delt med bedrifter som melder seg på i denne prisen.