Årets Ungdomsbedrifter har syretestet ideene sine!
Digital syretest av forretningsideer
69 Ungdomsbedrifter har de siste par ukene grepet muligheten til å få tilbakemeldinger på forretningsideene sine. Flere panel bestående av rådgivere fra lokalt arbeids- og næringsliv har bidratt med tid og kompetanse for å gi ungdomsbedriftene verdifulle råd til hvordan de bør jobbe videre med bedriftene sine.
I år kunne vi selvsagt ikke samle elever til syretesting slik vi har gjort tidligere i år. Det ble derfor satt opp digitale møter hvor ungdomsbedriftene fikk møte rådgivere som fikk høre dem pitce forretningsideen sin på tre minutter. Det ble satt av 15 minutter etter pitchen for å gi tilbakemeldinger, stille spørsmål og gi råd om veien videre.
De beste forretningsideene ble belønnet
Hvert panel valgte sine ut sine favoritter og blandt disse ble tre ungdomsbedrifter belønnet med kr 2.000,- i "Boost-midler" for å videreutvikle forretningsiden. Det er Sparebank 1 SR-Bank som deler ut "Boost-midlene"
"Vi i Sparebank 1 SR-Bank ser på syretesting som et viktig bidrag i utviklingen av ungdomsbedriftene. Jeg er svært imponert over nivået allerede så tidlig i skoleåret. Vi heier på unge entreprenører som tør og vil noe. Jeg er sikker på at flere av disse elevene, om noen år vil etablere spennende bedrifter som kan skape nye arbeidsplasser i fremtiden."
Disse vant Boost-midler:
Sky Dev UB, Vardafjell VGS i Haugesund
Ungdomsbedriften utvikler digitale tjenester som apper, nettsider og backendløsninger. De presenterte et spennende konsept for å finne nærmeste offentlige toalett.
Veloco UB, Hetland VGS, Stavanger
Tilbyr aktivitet og konkurranser for barn og unge gjennom bruk av appen Strava. Hensikten er å tilby en kjekk og spennende aktivitet for de som har falt utenfor organisert idrett.
Sexucation UB, Bryne VGS, Time
Ungdomsbedriften utvikler et brettspill som skal brukes i seksualundervisingen på ungdomsskoler. Målet er å fjerne tabu rundt et viktig tema det kan være vanskelig å snakke om.