
Resultater fra Fylkesmesterskapet for Ungdomsbedrifter i Rogaland 2025
Her er resultatene fra alle konkurransene i Fylkesmesterskapet for Ungdomsbedirfter 2025:
Beste Ungdomsbedrift
Jury: Anne Kristin Bruns (Rogaland fylkeskommune), Geir Høiland (IKM Gruppen AS), Ole Gilje (Sparebank 1 Sør-Norge), Bjarte Gudmundsen Bouvet (Bouvet), Kristine Stakland Wee (Hydro), Cecilie Melbye (Smedvig), Brit Tone Bergman (Laerdal Medical), og Jan Eirik Heigre Gjerdevik (Vår Energi).
1. plass og NM-deltaker: AgriEvolution UB, Tryggheim vgs
Beste Ungdomsbedrift i Rogaland 2025 skiller seg fra resten gjennom å anvende moderne teknologi til å løse en kjent problemstilling. Gruppen er svært godt organisert, og har en troverdig forretningsplan med et betydelig vekstpotensial. Produktet treffer bredt. Det gjør livet enklere for bonden, og forbedrer dyrevelferden.
2. plass: Ecobuy UB,
Andre plass treffer et behov som knytter tilbud og etterspørsel sammen på en bærekraftig og lokal måte. Forr.planen er gjennomarbeidet og har et nasjonalt nedslagsfelt. De gjør det enklere å velge lokalt og en tydelig plan for videre vekst.
3. plass: Mocktails Mix Kit UB,
3 plass tar grep om en aktuell utfordring hos både unge og voksne på en kul måte. Produktet deres er allerede i salg og produksjon og kan lett skaleres opp. De tryller matsvinn til et lekkert og spennende produkt. Best av alt smaker det godt.
Beste yrkesfaglige ungdomsbedrift
Jury: Anne Grete Edland (Rogaland fylkeskommune - Opplæringsavdelingen, Seksjon Opplæring i bedrift), Øyvind Ueland (Opplæringskontor for Industrifag i Rogaland), Tor Martin Serigstad (Aarbakke AS), Rune Augenstein (Smedvig (site4016)), Berit Maudal (Totalbetong), og Svein W. Kristiansen (Svein Smed).
1. plass og NM-deltaker: Mocktails Mix Kit UB, Karmsund vgs
Denne ungdomsbedriften har imponert med sin kreative tilnærming til alkoholfri drikke, der de utnytter råvarer som ellers ville blitt kastet. Gjennom egenutviklede oppskrifter og solid samarbeid har de skapt innovative og bærekraftige produkter. De viser kvalitet, markedstilpasning og sterk yrkesstolthet.
2. plass: AgriEvolution UB, Tryggheim vgs
Denne ungdomsbedriften har utviklet en innovativ løsning for renere drikkevann til kyr, med sensorer som overvåker temperatur og vannkvalitet. Produktet har høy kvalitet, dekker et tydelig behov i markedet og er godt tilpasset bransjen. De har vist imponerende produksjonsevne, tilpasningsdyktighet og yrkesstolthet.
3. plass: Skin Bliss UB, Jåttå vgs
Denne ungdomsbedriften utstråler stolthet for skjønnhet og pleie, noe som gjenspeiles i deres suksess. Med mange kunder og imponerende overskudd har de vist både kvalitet og markedstilpasning. Deres fleksibilitet og entusiasme gjør dem til en verdig pallplassering.
Innovasjonsprisen - i samarbeid med Gassco
Jury: Richard Markeson (Gassco), Linn Katrine Høie (Tietoevry), Marianne Wiig (Coop Økonom SA), Erik Sirevaag (Innovasjonsparken AS), og Ola Helland (Laerdal Medical).
1. plass og NM-deltaker: AgriEvolution UB, Tryggheim VGS
Teknologien har et stort markedspotensial ved å forbedre produktiviteten innenfor næringen. Den bærekraftige innovasjonen bidrar til å bedre dyrevelferd og ressursbruk i landbruket. En fungerende prototype med temperatur- og renhets sensorer muliggjør sanntidsovervåkning og løsningen kan skape stor verdi ved å gi bønder et enkelt verktøy for å forbedre dyrehelse og melke kvalitet. Løsningen representerer en sterk innovasjon med et tydelig kunde fokus og stor markedspotensial. Den adresserer et reelt behov gjennom smart overvåkning og kan tilpasses ulike bruksområder. Med en fungerende prototyp og sanntidssensorer er produktet godt på vei i utviklingsforløpet, men videre testing og optimalisering vil være avgjørende for å sikre pålitelighet og verdiskaping for kundene.
2. plass: Bestått UB, Hetland VGS
Bestått UB tilbyr en innovativ løsning for elever basert på lærings- og stressmestringsteknikker. Med et tydelig kundefokus og stort markedspotensiale kan løsningen bidra til bedre eksamensforberedelser og økt mestring. Videre testing og utvikling vil være viktig for å sikre effektivitet og brukervennlighet.
3. plass: Flip-secure UB Tryggheim VGS
Flip-Secure UB har utviklet en innovativ velt-sensor for ATV/UTV, som øker sikkerheten ved å varsle om ulykker i sanntid. Med et klart markedspotensiale og stor kundeverdi adresserer løsningen et kritisk sikkerhetsproblem. En fungerende prototype er allerede på plass, men videre testing og utvikling er nødvendig for å sikre pålitelighet før kommersialisering.
Marked- og kommunikasjonsprisen
Jury: Espen Schiager (Kolumbus AS), Kristina Renberg (SiS // Studentsamskipnaden), Stina Joa (SpareBank 1 Sør-Norge), Gro Lende (SAR AS), og André Sæbø (Sjøfartsdirektoratet).
1. plass: Jærgodt UB, Bryne vgs
Gruppen valgte en tydelig geografisk segmentering, noe som bidro til en klar og målrettet tilnærming til markedet. Samarbeidet med lokale bedrifter styrker båndene til lokalsamfunnet. De har aktivt brukt sosiale medier som Instagram og TikTok for å skape hype og øke produktets synlighet, spesielt blant et yngre publikum. De har klare tanker om hvilke behov de ønsker å dekke i markedet og ikke minst hvordan de skal skille seg fra konkurrentene med sin lokale tilnærming til både produksjon og samarbeid. Samarbeid med en kjent restaurant og eksklusive overnattingssteder gir produktet eksponering til både lokale og tilreisende.
2. plass: Godalen Gledesspredere UB, Godalen vgs
Dette er en gjeng som har kommet godt i gang med sin bedrift. De har allerede gjennomført samarbeid hvor de ikke bare har utført oppdraget i seg selv, men også sørget for å være synlig til stede. De er aktive på SoMe og har lagt ut mange innlegg som beskriver hva de gjør og som selger tjenesten de tilbyr. De har en tydelig profil som viser til deres identitet som leken og en annerledes aktør i det markedet de skal inn i. Få ting er tilfeldig, alt fra fargevalg til elementer i logoen er gjennomtenkt.
3. plass: Jåttå Beauty Lounge UB, Jåttå vgs
Gruppen har tenkt godt gjennom hvordan de skal markedsføre seg ved bruk av kreative kampanjer, trendbasert innhold og inspirerende historier for å bygge et fellesskap. De har søkt samarbeid med relevante aktører og det virker som om de har hatt en plan for dette fra start. De har også tenkt på hvordan de ønsker å fremstå i SoMe med blant annet fargevalg, som også gjenspeiler fargene i logoen. De har laget en logo som gir assosiasjoner til velvære og tjenesten de yter.
Beste forretningsmodell/-plan
Jury: Monica Hammervold (BI - Norwegian Business School), Birgitte Furebotten (BikeFinder), og Thorgeir Taksdal (SKAPE.no).
1. plass: Klinko UB, Hetland vgs
Vinneren av beste forretningsplan har en strukturert og gjennomført forretningsplan. De har gjort produktrelevante undersøkelser gjennom nettverk og potensielle kunder. Samtidig er vinneren klar over risikoene og jobber strategisk for å lykkes. De har lagt frem gode projiseringer for nøkkeltall, budsjett og har en klar og tydelig prisstrategi.
2. plass: Pop-Up UB, Dalane vgs
Andre plassen går til en UB som med sin forretningside fremmer lokale entreprenører, bærekraft og som hviler på erfaringer fra tidligere UB-er. Forretningsplanen inneholder tydelig beskrivelse av ide, produktene og kundesegmentene. De har jobbet aktivt med markedsføring i ulike kanaler og media. De har også gjennomført salg og viser i planen at de har lært og justert underveis. Juryen ønsker særlig å fremheve bredden i nettverk og partnere.
3. plass: Bygg & Tjenester UB, Vardafjell vgs
Tredje plass går til en UB som har en tydelig forretningsplan. De har gjort vurderinger av målgruppe, verditilføring, konkuransefortrinn og har et gjennomgående bærekraft forkua. De har et produkt som er tilgjengelig og validert i markedet, med gode målsetninger og fremtidige planer.
Beste økonomistyring
Jury: Toril Gjesdal (SpareBank 1 Sør-Norge), Kjetil Bergsvåg (Rogaland fylkeskommune), og Gunn Maren Jacobsen (SpareBank 1 Sør-Norge).
1. plass: Steinbra Anlegg UB, Tryggheim vgs
Steinbra Anlegg viser svært god forståelse for økonomistyring, og økonomisjef viser tydelig hvilke ansvar som ligger i en slik rolle. Med god kunnskap, struktur og orden er Steinbra Anlegg sin økonomistyringen et godt fundament for bedriften å vokse videre på.
2. plass: Flip Secure UB, Tryggheim vgs
Det var i år svært jevnt i toppen. Juryen er imponert over arbeidet som er lagt ned rundt økonomistyring. Vi håper Flip Secure finner en god investor, slik at de får kapital til å videreutvikle sitt produkt.
3. plass: Ung Hjelp UB, Dalane vgs
Et veldig flott bidrag som er sendt inn til juryen. Det er en sterk 3 plass som er resultat av god orden og struktur i regnskapet og i de daglige oppgavene rundt regnskapsarbeidet. Juryen ble ekstra sjarmert av en nydelig video som forklarer hvordan SpareBank 1 Regnskap hjelper dem med økonomistyring.
Størst verdiskapingspotensiale
Jury: Andreas Amdal Østrem (Nordic Edge), Kristine Sirnes (Knowing Why), Helene Gram (Stavanger kommune), og Line Steinnes (Equinor ASA).
1. plass: AgriEvolution UB, Tryggheim vgs
Denne bedriften har en veldig god mulighet til å ta en unik posisjon i markedet med sitt verdibaserte produkt. Juryen ser stort potensiale for økonomisk verdi, og sikkerhet og velferd for andre er viktig for dette teamet. De våger tenke nytt i en tradisjonell bransje og har utviklet en flott prototype.
2. plass: EcoBuy UB, Vardafjell vgs
Denne ungdomsbedrifter er i et marked som vi ser stort potensiale i! Hvis de lykkes for å løfte frem små produsenter kan det gi stor verdi, og vi tror denne bedriften kan lede an og være trendsettere. De kan tydelig skape endring i lokale forbruksmønster og kanskje til og med bidra til bedre folkehelse. 2. plass går til EcoBuy UB fra Vardafjell vgs.
3. plass: Bordbrødrene UB, Tryggheim vgs
Dette teamet tar bærekraft på alvor, og har en tydelig plan på for å levere på bærekraftsmålene i sin forretningsmodell. De har god kontakt i markedet med gode planer for utvikling og vekst. Det ser juryen med at den økonomiske veksten i bedriften er allerede dokumentert, og vi har stor tro på videre vekst. Hele juryen har tro på produktet som gav umiddelbar wow-effekt. Juryen berømmer bedriften for allerede dokumentert vekst, og vi har stor tro på videre salg og inntekter fra kunder i regionen.
Beste inkluderende arbeidsliv (IA)-bedrift
Jury: Marion Lende, Erik Dikhnych-Thorsen, Øystein Stødle Njå, og Line fra NAV.
1. plass: Pop Up UB, Dalane vgs
Denne bedriften har imponert juryen med sitt helhetlige og systematiske IA-arbeid. De har utviklet gode rutiner for sykefraværsoppfølging, tilrettelegging og HMS, samtidig som de tydelig definerer roller og ansvar. Med sterkt fokus på medarbeiderskap + gode medarbeidersamtaler, skaper de en inkluderende og utviklende arbeidsplass. Deres fleksibilitet og evne til å jobbe tverrfaglig gir dem en robusthet der flere ansatte mestrer oppgaver utover sitt eget ansvarsområde. Bedriften har vist stor læring og utvikling i prosessen, noe som har styrket både arbeidsmiljøet og organisasjonen. Med dette fremstår de som en seriøs og bærekraftig IA-bedrift – og en verdig vinner av førstepris.
2. plass: Mocktail Mix Kit UB, Karmsund vgs
Vinneren av andreplassen imponerer juryen med sin innsats på IA-området, hvor de blant annet har vektlagt god kommunikasjon og involvering, fleksibilitet og tilpasning til individuelle behov. Bedriften har tydelige rutiner for sykefraværsoppfølging, og har erfart at et godt arbeidsmiljø bidrar til trivsel, motivasjon og gode resultater. Juryen berømmer også deres fokus på bærekraft, samarbeid med lokale aktører og bruk av en erfaren mentor.
3. plass: AgriEvolution UB, Tryggheim vgs
Tredjeplassen går til en bedrift med fokus på trivsel og samarbeid. De viser en solid forståelse for IA-arbeid og hvilken rolle dette spiller i å etablere et sunt og bærekraftig arbeidsmiljø. Bedriften imponerer spesielt med sine refleksjoner rundt medvirkning og kompetansedeling, samt sine erfaringer med ivaretakelse av hver enkelt ansatt.
Samfunnsbyggerprisen
Jury: Klaus Lie (Sopra Steria), Håvard Langeland Wattum (SpareBank 1 Sør-Norge), Vilde Eikeskog (Veni AS), Lene Merethe Ersland (L-Coaching), og John Arild Arnø (Haugaland Kraft AS).
1. plass: Eco Buy UB, Vardafjell vgs
Årets vinner har vist en imponerende evne til å kombinere en gjennomført strategi med et sterkt engasjement for lokalsamfunnet. Ved å fungere som et bindeledd mellom lokale bønder, aktører og kunder, har bedriften ikke bare skapt en bærekraftig forretningsmodell, men også lagt til rette for at mindre produsenter kan nå ut til markedet på en effektiv måte.
Gjennom sitt arbeid styrker vinneren det lokale næringslivet, bidrar til levende lokalsamfunn og svarer på et økende behov for kortreist mat. Med et betydelig vekstpotensial og en tydelig rolle i den nødvendige omstillingen mot mer bærekraftige og lokale verdikjeder, er dette en bedrift som virkelig bygger samfunnet – både i dag og for fremtiden.
2. plass: Spotlight UB, Bryne vgs
Spotlight tar tak i en stor samfunns problematikk. De forteller bedrifter om hvordan de kan tilrettelegge for et mer inkluderende arbeidsliv og samfunn. De har fullbookede foredrag helt frem til mai, noe som sier at har et viktig budskap.
3. plass: Mocktails Mix Kit UB, Karmsund vgs
De har mange gode produkter som er et godt alternativ til alkoholholdig drikke. De tar opp et viktig tema med drikkepress blant unge. Produktene kommer i resirkulerte materialer og er godt gjennomført.
Beste design- og håndverksprodukt
Jury: Randi Hana Augenstein (helen&hard), Joe Sigve Tvedt (Rogaland Fylkeskommune), Mariken Steen-Forgaard (Figgjo Norway AS), og Ketil Dybvig.
1. plass: Somnura UB, Hetland vgs
Produktet svarer på et konkret behov gjennom et enkelt, fleksibelt og funksjonelt design. Designet er basert på gjenbruksmaterialer og komplimenterer eller skaper kontrast i bruk. Gjennom prototyping og testing er de kommet frem til en funksjonell løsning.
Produktet er egenprodusert. Juryen har ikke sett produktet før og tror designet har stort skaleringspotensial knyttet til både bruksområde og materialvalg.
2. plass: Bordbrødrene UB, Tryggheim vgs
Produktet er designet med gjenbruksmaterialer og har stor grad av fleksibilitet i forhold til ulike kundebehov. Designet treffer i markedet og er robust og tiltalende. Produktet er egenprodusert og det nyskapende er fleksibiliteten som ligger i materialpaletten og delelementene.
3. plass: Daisy UB, Lundeneset vgs
Designet er gjennomarbeidet og helhetlig med en rød tråd fra navn, logo og estetisk uttrykk - en tydelig identitet. Produktene er praktiske og tilpasset målgruppen. Egenproduksjon ligger i kjernen og bærekraft står i fokus.
Beste stand
Jury: Bård O Håland (Opplæringskontoret for Salg, Service og IT-fag i Rogaland (OSSIR)), Gøril H. Florvaag (Butikkutvikler.no AS), Linn Vorkinn (Innovation Dock), Ellen Berg Instefjord (Sparebankstiftelsen SR-Bank), Ingrid Ringen (Kulturkompaniet), Trude Alsterberg (Rogaland fylkeskommune, Seksjon opplæring i skole), Karete Kristoffersen (Avtroppende CEO Slingshot), Grete Hjorth Berge (Yellow), Pia Leinsli (Byscenen), Thorgeir Taksdal (SKAPE.no), og Andre Sæbø (Sjøfartsdirektoratet).
1. plass: Opplyst UB, Hetland VGS
Standen var helhetlig og gjennomført med et imponerende fokus på gjenbruk. Presentasjonen skapte en engasjerende atmosfære som inspirerte flere medlemmer av juryen til å spenne på seg skiene og ta en skitur i mørket. Ved å benytte et bredt spekter av virkemidler kommuniserte de tydelig behovet for produktet, og lidenskapen for løsningen var både troverdig og smittsom. Standens utforming fikk tydelige frem stoltheten over produktet og dets nytteverdi sto sentralt. Standen fanget både blikk og tanke.
2. plass: Fancy Glass UB, Åkrehamn vgs
Gjennomført stand. Den var helhetlig med et tydelig bærekraftsperspektiv. Veldig entusiatisk presentasjon. Veldig kreativ med et godt øye for detaljer.
3. plass: SignDesign UB, Vardafjell vgs
Gjennomført stand med tydelig stolthet av produktet. Brukte humor i kommunikasjon og presentasjon av produktet. Var engasjerte og bøy på seg sjøl. Gode virkemidler.
Beste samarbeid med næringslivet
Jury: Caroline Bugge (DSD AS), Gry Winterstø (Rørentreprenørenes opplæringskontor Norge Rogaland og Rørentreprenørene Rogaland), Erik Løland (Sparebankstiftelsen SR-Bank), Vidar Nordnes (Omega 365 Solutions), Heidi Skifjell (Rogaland fylkeskommune), og Sigurd Ur (NHO Rogaland).
1. plass: Memoria UB, Hetland vgs
Førsteplassen går til en ungdomsbedrift som har stor innsikt i behov for de rette samarbeidspartnerne. De har hatt en langsiktig og jevn dialog med de ulike samarbeidspartnerne og mentor gjennom hele etableringsprosessen. Kartlegging av behov og langsiktig dialog med samarbeidspartnere gjør at de skiller seg ut.
2. plass: AgriEvolution UB, Tryggheim vgs
Andreplassen går til en ungdomsbedrift som har tenkt godt gjennom samarbeidspartnere i næringslivet ut fra bedriftens behov og videreutvikling. Ungdomsbedriften kan vise til flere relevante samarbeidspartnere og verdien det har hatt for produktutviklingen.
3. plass: Safe Crib UB, Tryggheim vgs
Tredjeplassen går til en Yngdomsbedrift som har valgt en mentor med et stort nettverk både nasjonalt- og internasjonalt for å løse en global helseutfordring. Bedriften viser at de er i stand til å gripe muligheter for å få flere kontakter med næringslivet.
Beste salgsbedrift
Jury: Lene Skjæveland Bø (Sparebank 1 Sør- Norge) // Stiftelsen GründerAcademy), Kjetil Pettersen (Opplæringskontoret for salg, service og IT-fagene i Rogaland), Heidi Frafjord (Heimr Collections), Brita S. Rangnes (UiS), Espen Husvæg (The Network), og Tron Kjetil Frøland (EMP Secure).
1. plass: Mocktails Mix Kit, Karmsund vgs
Vinneren av prisen for Beste salgsbedrift har utviklet et svært spennende produkt som åpenbart fyller et behov. Gjennom solide markedsundersøkelser, gjennomtenkt design, samarbeid med lokalt næringsliv for å sikre gode økonomiske marginer, har denne ungdomsbedriften nådd en stor målgruppe og fått gode salgsresultater. De har tatt tilbakemeldinger fra kundene på alvor og justert produktene sine fortløpende.
2. plass: Hekta UB, Hetland vgs
Dette er et produkt som fyller et behov og er godt rettet mot markedet. Produktet har god fortjenestemargin, og det er foretatt relevante justeringer underveis i produktutviklingen basert på tilbakemeldinger. Produktet fremstår solid og gjennomtenkt.
3. plass: Cookieheaven UB, Gand vgs
Produktet er utviklet på bakgrunn av trender og behov i markedet, og kan i høy grad tilpasses kundenes behov. Bedriften har nådd bredt ut med sin markedsføring, særlig i sosiale medier, og det er en god relasjon til kundene. Bedriften kan vise til høye salgstall med tanke på volum.


Vår Energi Challenge 2025: Et rekordår!
