Beste ungdomsbedrift
Juryen har følgende arenaer hvor juryen «møter» ungdomsbedriften:
- Skriftlig materiell: Dere sender inn en delårsrapport eller forretningsplan eller forretningsmodell - Maks lengde er 12 A4-sider (inkl. forside og bakside).
- Videopitch: Maks lengde er 2 minutter.
- Samtale på utstilling: Juryen besøker og har en samtale med ungdomsbedriften under utstillingen på FM.
- Intervju med jury under mesterskapet.
Vurderingskriterier
Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering, og vurdere ungdomsbedriften på bakgrunn av fem vurderingskriterier: (Vurderingskriteriene vektes likt.)
Verdiskaping (vektes 20%)
- Elevene kan reflektere over hvordan ungdomsbedriften bidrar til verdiskaping i en sosial, kulturell og/eller økonomisk sammenheng i dag og i fremtiden.
- Elevene kan vise at det er behov i markedet for produktet, kan sannsynliggjøre at det er betalingsvillighet for produktet, og at planlagte kostnader og forventede inntekter er realistiske.
- Elevene kan vurdere i hvilken grad deres ungdomsbedrift og produkt er bærekraftig sammenlignet med andre bedrifter og produkter i samme marked.
- Elevene har god oversikt over regnskapet i ungdomsbedriften og har forståelse av hvordan ungdomsbedriften kan bli lønnsom.
Erfaringslæring (vektes 20%)
- Elevene viser kunnskap om og forståelse for hvordan en ungdomsbedrift fungerer.
- Elevene kan reflektere over egne erfaringer og vise hva de har lært.
- Elevene kan vise hvordan deres forretningsidé passer inn i FNs bærekraftmål.
Kreativitet og innovasjon (vektes 20%)
- Elevene har kunnskap om kreativitets- og innovasjonsprosesser i arbeidet med Ungdomsbedrift.
- Elevene kan kommunisere med ulike virkemidler hva som er innovativt/nyskapende ved deres produkt, bedrift, forretningsmodell, markedsføring etc.
- Elevene kan forklare hva som gjør at ungdomsbedriften skiller seg ut i markedet.
Samarbeid (vektes 20%)
- Elevene har erfaring med å jobbe i et team og bevissthet om hvordan medarbeidernes kompetanse, motivasjon og innsats påvirker ungdomsbedriftens resultater.
- Elevene utviser stolthet og engasjement for egen ungdomsbedrift.
- Elevene har erfaring med å samarbeide med lokalt arbeids- og næringsliv, og kan trekke inn nettverk (eks. fagpersoner, mentorer) for å løse oppgaver i ungdomsbedriften.
Tverrfaglig arbeid (vektes 20%)
- Elevene har erfaring med å benytte kunnskap fra flere fagområder.
- Elevene kan reflektere over verdien av ulik fagkunnskap gjennom arbeidet med Ungdomsbedrift.
Materiell som skal sendes inn i forkant
Ungdomsbedriften må i forkant sende inn:
- En videopitch der dere presenterer ungdomsbedriften og produktet deres (maks 2 minutter).
- Et bilde av de ansatte i ungdomsbedriften. Gjerne også ett bilde/skisse av produktet.
- Skriftlig materiell. Dere skal enten levere delårsrapport eller forretningsplan eller
forretningsmodell (PDF-format).
Delårsrapport/forretningsplan/forretningsmodell
Delårsrapporten/forretningsplanen/forretningsmodellen skal samlet ikke overstige 12 A4 sider (inkludert forside, bakside og vedlegg).
For gode eksempler på Delårsrapport og forretningsplan/modell les her:
https://ungdomsbedrift.no/UEUB/Utvikling-drift/Forretningsmodell-Forretningsplan
https://ungdomsbedrift.no/UEUB/Utvikling-drift/Delaarsrapport
Delårsrapporten/forretningsplanen/forretningsmodellen skal inneholde:
- Ungdomsbedriftens navn, skolens navn, navn på ansvarlig lærer, skoleår, navn på mentor og mentors arbeidsplass.
- Kort oppsummering.
- Oppdatert regnskapsoppstilling som viser resultat og balanse.
- Øvrig valgfritt innhold.
Regnskapsoppstillingen skal inneholde følgende:
Resultat |
Beløp |
Balanse |
Beløp |
Driftsinntekter |
|
|
|
- driftskostnader |
|
Eiendeler: |
|
= Driftsresultat |
|
Anleggsmidler |
|
+ finansinntekter |
|
Kontanter og bankinnskudd |
|
= Årsoverskudd |
|
Varelager |
|
|
|
Sum omløpsmidler |
|
|
|
|
|
|
|
Gjeld og egenkapital: |
|
|
|
Innskutt egenkapital |
|
|
|
Opptjent egenkapital |
|
|
|
Kortsiktig gjeld |
|
|
|
Langsiktig gjeld |
|
|
|
Sum gjeld og egenkapital |
|
|
|
|
|