Størst verdiskapingspotensial
Størst verdiskapingspotensial
Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av ungdomsbedriften, med høyt fokus på forretningsmodellen. Juryen vil gjøre en helhetsvurdering på bakgrunn av følgende kriterier:
- Hvem er kunden, og hvilken verdi skaper varen/tjenesten for kunden?
- Hva finnes av tilsvarende varer/tjenester på markedet og hvordan skiller ungdomsbedriftens vare/tjeneste seg ut?
- Er betalingsvillighet for varen eller tjenesten sannsynliggjort? Er dette testet mot målgruppen? Er planlagte kostnader og forventede inntekter realistiske?
- Er mulige partnere i verdikjeden som leverandører og distributører identifisert og kriterier for å velge dem etablert?
- Er risikoaspektene identifisert og håndterbare?
- Viser ledelsen nødvendig handlekraft og pågangsmot?
- Fremtidsutsikter:
- Hvilke planer har ungdomsbedriften lagt for ekspansjon? (eks. nye geografiske markeder, nye kundesegmenter, nye varer/tjenester)
- Er forretningsmodellen skalerbar? (Stiger inntektene relativt sett raskere enn de faste kostnadene ved økt volum? Eventuelt kan selskapet ekspandere ved å etablere seg flere steder?)
Ungdomsbedriften må i forkant sende inn:
- En videopitch der dere presenterer ungdomsbedriften og produktet deres (maks 2 minutter).
- B. Ett bilde av de ansatte i ungdomsbedriften. Gjerne også ett bilde/skisse av produktet.
- En kort beskrivelse (maks 2 A4 sider) i PDF-format som inneholder:
- Navn på konkurransen «Størst verdiskapingspotensial».
- Navn på ungdomsbedriften, skole og utdanningsprogram.
- Telefonnummer og e-postadresse til en kontaktperson i ungdomsbedriften.
- Kort beskrivelse av forretningsideen.
- Informasjon om kriteriene over.
- Legg gjerne inn skisse eller bilde av varen/tjenesten.
Juryen gjennomfører intervju med alle kandidatene.