Elever i ungdomsbedrift bygger fremtidens kompetanse med BDO og BI
Fra venstre: Tonje Barstad Martinsen fra BDO, Maria Troøyen fra BDO, Frank Norbeck i Ungt Enterprenørskap Trøndelag og Kristine Clausen fra Handelshøyskolen BI campus Trondheim.
I november arrangerte Ungt Entreprenørskap Trøndelag sammen med BDO avdeling MidtNord og Handelshøyskolen BI campus Trondheim workshops i både Steinkjer og Trondheim. Sammen vil elevene mer om viktige tema de kan få bruk for i ungdomsbedriften sin i dag, men også for fremtiden.
"Gjennom å tilby en slik allsidig kurspakke med workshops til ungdomsbedriftselevene i Trøndelag, ser vi at vi klarer å bygge mer robuste elever og innovative ungdomsbedrifter,"
Hele 310 elever som har ungdomsbedrift i Trøndelag var påmeldt til workshop i Steinkjer og Trondheim. Nye, interessante og inspirerende tema som bærekraft, markedsføring, økonomi, kunstig intelligens, HR og pitching bidro til stor påmelding til Ungt Entreprenørskap Trøndelag sine workshop i samarbeid med BDO avdeling MidtNord og Handelshøyskolen BI campus Trondheim.
Nye workshops
Nyhetsbildet i dag preges i stor grad av hvordan vi skal jobbe fremover for å implementere kunstig intelligens i livet vårt. Det er mange som er usikre på fremtiden, og er redd for å bruke verktøyet. Det er derfor viktig å sette lys på dette temaet, i stedet for å «skremme» elevene bort. Vi bør være proaktive og heller gjøre de i stand til å vite hvordan de best mulig kan benytte kunstig intelligens i ungdomsbedriften sin. Dette skoleåret er vi så heldige å ha med oss dyktige ansatte i BDO til å veilede elevene på viktige, innovative tema som kunstig intelligens, bærekraft og HR.
Leder for rekruttering i BDO avdeling MidtNord, Tonje Barstad Martinsen, startet dagen med å presentere de nye lokalene deres, og jobbmulighetene som finnes på BDO. Videre delte elevene seg for workshops i enten HR, bærekraft eller kunstig intelligens.
Nødvendige tema
Handelshøyskolen BI, i likhet med BDO, stilte med lokaler, lunsj og ansatte som bidro med sin kompetanse innen spesifikke tema. En bedrift vil hverken vises eller kunne klare å skille seg ut uten kompetanse om markedsføring. Høyskolelektor Sarah Ølstøren fra Handelshøyskolen BI formidlet viktigheten rundt elementære markedsføringstema som markedsstrategi, merkeassosiasjoner, kundereise og segmentering.
Seniorrådgiver Gunhild Løvik-Stuen startet workshop om pitching med setningen «kunnskap er null verdt hvis den ikke kan kommuniseres». Ungdomsbedriftselevene skal gjennom skoleåret selge inn sin forretningside til enten kunder, samarbeidspartnere, leverandører eller jury. Det å få øvet på å være trygg i en slik situasjon er kjempeviktig for ungdomsbedriftens, og ikke minst elevenes personlige vekst.
Under årets workshop fikk de trønderske ungdomsbedriftselevene også kunnskap om økonomistyring av Johanna Lindstad i SpareBank1 Regnskapshuset SMN. Med foredrag og oppgaver fikk ungdommene bedre kunnskap om hvordan budsjetterer, fører regnskap og tips og triks til en god økonomisk styring av ungdomsbedriften.