Elever skaper gode felleskap på Rosenborg!

Skjermbilde 2021 02 11 134604

Sammen for sitt nærmiljø! Hvordan skape gode fellesskap der vi bor, og hvordan kan Trondheim bli en mer bærekraftig by?Dette er problemstillingen som elever i 8.trinns elever i Trondheimsskolen har jobbet med under vinteren og vårens innovasjonscamper. Elevene har ikke lagd mangellister, men kommet opp med helt nye ideer hvor de selv stiller som bidragsytere i tråd med bærekraftsmål og Trondheims egen oppvekststrategi SteinSaksPapir. Opp i mot 2000 elever har vært påmeldt og over 150 lærere har vært engasjert. Samtidig har vi invitert oppimot 100 veiledere fra politikk, næringsliv, organisasjoner og kommune for å veilede og inspirere elevene. Målet har vært at veiledere og elevene sammen skal ta ideen videre.

Årets innovasjoncamp er ikke konkurransebasert, så det blir ikke kåret noen vinnere ved skoleårets slutt. Derimot vil Trondheim kommune bruke løsningsforslagene når de nå planlegger kommunens nye samfunnsplan som skal være grunnlaget for utviklingen de neste 10 årene. Demokrati og medborgerskap, innbyggerinnvolvering, bærekraft, står i førersetet. Elevforslagene ble lastet opp til Borgerkraftsportalen slik at alle som ønsker kan gå inn å se, og gi en stemme til ideer de selv brenner for.

200138950 782446022472788 6259945380821776894 n



Unike ideer fra mottaksklassen!


Rosenborg var skole nummer 11 i rekken hvor de med sine 181 elever på trinnet viste seg å være vanvittig løsningsorienterte, og stilte med utrolig mange forskjellige løsningsforslag. Noen som imponerte veldig var ROsenborgs mottaksklasse, kanskje får vi til slutt se noen av de unike forslagene bli realisert?

Denne klassen viste oss nemlig et helt unikt samarbeid gjennom hele prosessen, og var noen av de første som også tok seg tid til å lage modeller av sine ideer. Vi kunne tydelig se at elevene ønsker å dele av sin egne erfaringer og bruke disse for å skape mer inkludering, mer tilhørighet og et tryggere nærmiljø.

Eksempelvis viste de forslag som kan bidra til at de som ikke har mulighet til å dra på ferie også kan kjenne følelsen av nettopp dette via en løsning som baserte seg på ansvar og deling. Her ønsket de å ha et hus eller leilighet ved et vann, innrede det med hotellfølelse hvor man kan kose seg sammen, lage mat, bade og virkelig kjenne følelsen av ferie. Løsningen dukket opp på bakgrunn av at noen følte seg ensom når alle venner var opptatt med sitt i for eksempel sommerferien. Et annet forslag baserte seg også på deling og erfaring. Appen Studia bygger på deling av kunnskap og interesser. Her er tanken at man kan inkludere andre med samme interesser, eller bidra til å danne et større nettverk. I tillegg kan man ta ekstra kurs i forskjellige fag, hvor man også kan velge sin “lærer” basert på relasjon og lærestil.


Samlet sett var teamene basert på fellesskap og møteplasser og vi fikk se modeller av både treningssenter, ungdomskafeer, parkanlegg med svømmeopplæring og opplæring i selvforsvar.

Sosiale entreprenører på sitt beste

Mottak