Tips&triks
Tiden mot FMUB går fort og før vi vet ordet av det møtes vi på Hjertnes Kulturhus! Vi vet at dere har mye å forberede dere på og vi ønsker å gi dere noen tips og triks på veien. Vi publiserer tips og triks fortløpende!
Tips til en god videopitch
Alle bedrifter som er med på FMUB skal levere en egenprodusert videopitch på 1 minutt. I tillegg er det mange av dere som også meldt dere på i Beste Reklamefilm eller ønsker å bruke en reklarefil/videopitch i markedsføringen på sosiale medier. Du trenger ikke dyrt kamerautsty, store lysoppsetninger eller profesjonelt lydutstyr for å lage en god video. Her kommer noen enkle tips til hvordan lage en god videopitch eller reklamefilm med enkelt utstyr:
Oppsummering:
1) Lag en god plan! Videoer som er godt planlagt både med manus og med klipp gir et bedre sluttresultat enn noe som er tatt på sparket.
2) God lyd! Lån en enkel mikrofon til telefonen, bruk hodetelefoner eller gå til innkjøp av en enkel mikrofon. Det kan også være lurt å tenke på HVOR du filmer. Velg et sted med lite bakgrunnsstøy.
3) Gode lysforhold! Naturlig lys er ofte det beste, men husk å tenke på sollys når dere er ute og filmer. Skal du filme inne kan du bruke en enkel stålampe/arbeidslys for å bedre lyskvaliteten på videoen.
4) Vær kreativ! Du skal fange seernes oppmerksomhet. Bruk kreativiteten og by på dere selv.
5) Humor! Humor er et godt virkelmiddel for å fange oppmerksomhet og vekke interesse for produktet eller tjenesten deres.
6) Lokasjon og kameravinkel! Å variere lokasjon for hvor du filmer gjør filmen mer interessant å se på. Varier gjerne også kameravinkel for å skape små med viktige avbrekk i videoen som vekker seer.
7) Rediger! Mye kan gjøres i redigeringsprogrammer. Lyd, lys, musikk, voiceover, tekst og logo er blant mange effekter dere kan benytte dere av i klippen. Det finnes et utvalg av gratis apper og redigeringsprogram dere kan bruke til denne jobben.
Tips til en god pitch
Benedicte Eian Iversen og Lars Christian Carlander fra Gründeriet har bidratt som jurymedlemmer i flere år. Hør hva de erfarne juryene har å si om en god pitch!
Informasjon om utstilling
Lyst til å selge mer enn bare på salgsarenaen?
Hvis Ungdomsbedriften din konkurrerer i Beste salgsteam har dere ca 1 time i løpet av dagen hvor dere kan selge produktene deres. Hvis dere tenker at dette er litt liten tid, kan dere bruke utstillingsbordet deres som en ubemannet salgsbod. Dere kan sette fram varer til salg og for eksempel vipps-infoen deres. Det vil alltid være 2 vakter i utstillingsområdet som passer på at alt går fredelig og fint for seg.
Er ikke Ungdomsbedriften din påmeldt i Beste salgsteam, men dere har lyst til å selge noe likevel, så kan dere selvfølgelig også bruke utstillingsbordet dere som en ubemannet salgsbod.