Vinnere FMUB 2025

Beste Ungdomsbedrift

Min pant UB 1 plass beste ungdom

Vinner: MinPant UB

Juryens begrunnelse: Dette teamet kombinerer teknologi, bærekraft og lokalsamfunn på en imponerende måte. Med smart digitalisering og gamifisering fjerner de friksjon og gjør miljøengasjement mer motiverende. Deres løsning moderniserer en viktig hverdagsrutine – og revolusjonerer panting i Norge.

Denim Grip UB 2 plass beste ungdomsbedrift

Andreplass: DenimGrip UB

Juryens begrunnelse: Juryen synes det er positivt å se at bedriften har et reelt produkt i markedet. Teamet er gode ambassadører for sitt eget produkt. De har knyttet til seg verdifulle samarbeidspartnere og benytter riktige salgskanaler. Løser et reelt problem som de selv har opplevd. De er gode på produktutvikling.

Studenthjelpen UB 3 plass beste ungdomsbedrift

Tredjeplass: StudentHjelpen UB

Juryens begrunnelse: Det er positivt at bedriften har laget en MVP som kan digitaliseres og skaleres. De treffer et marked som har betalingsvilje. Teamet viser tydelig at de har utfyllende kompetanse og at de har lært mye på veien med UB.

Beste forretningsmodell/-plan

Regnvenn UB 1 plass beste forretnignsplan 1

Vinner: Regvenn UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften er på hugget, og har vært flinke til å alliere seg med nettverk. De viser at de har tatt for seg et problem og løst det i god entreprenørånd. De er kreative, viser initiativ og er ikke redde for å ta kontakt med samarbeidspartnere. Ungdomsbedriften viser god gjennomføringsevne og det er en tydelig rød tråd gjennom hele forretningsplanen. Alt-i-alt, juryen er overbevist

Forste gir UB 2 plass beste forretnignsplan

Andreplass: Første Gir UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften viser en troverdighet i forhold til å forstå målgruppen sin.
At samarbeid med partnere er en viktig forutsetning for å lykkes. Viser til konkurrenter, men og at de har funnet sin nisje. Bedriften har gjort grundige undersøkelser. Planen er lett å forstå og det grundig forklart. Grundige kostandsanalyser.

Denim Grip UB 3 plass beste forretningsplan

Tredjeplass: Denim Grip UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften har en kreativ og morsom Idé og dette produktet vil vi gjerne ha! Løser et hverdagsproblem som mange sliter med. Verdien Ungdomsbedriften skaper for kundene er overbevisende. Godt forklart og visualisert i planen.

Beste Videopitch

Os og Fana Renhold UB 2 plass beste videopitch

Vinner: Os & Fana Renhold UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften har god kvalitet på videopitchen på både det visuelle og innholdet. God produksjon hele veien! De får frem tjenestene sine på en troverdig måte, med gode overganger og opptrer som en sammensveiset team. Avslutningsvis har Ungdomsbedriften med eksempel på nettsiden som understreker helheten. Det er tydelig at de har planlagt video-pitchen for ingenting er lagt til tilfeldigheten.

Labrakadrabra UB 3 plass beste videopitch

Andreplass: Labrakadabra UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften viser en tydelig problemstilling som fanger oppmerksomheten fra start. Med gode virkemidler som bla. humor, klarer de å formidle tjenesten sin på en god og troverdig måte. Med gode eksempler på hvordan de løser kundens behov, har vi troen på at løsningen kan bidra til bedre dyrevelferd og ansvarlig hundehold.

UE Bergen2025 Inger Paulsen Fotografi 257 websize

Tredjeplass: FlippSil UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften viser en tydelig problemstilling som fanger oppmerksomheten fra start. Med gode virkemidler som bla. humor, klarer de å formidle tjenesten sin på en god og troverdig måte. Med gode eksempler på hvordan de løser kundens behov, har vi troen på at løsningen kan bidra til bedre dyrevelferd og ansvarlig hundehold.

Kulturnæringsprisen

Geiteglede ub 1 plass kulturnaeringsprisen

Vinner: Geiteglede UB

Juryens begrunnelse: Denne ungdomsbedriften har skapt et produkt som tar norsk matkultur til nye høyder. Elevene er aktive i hele produktets verdikjede og har inngått samarbeid med en stor aktør i norsk næringsliv. Ikke mist bidrar bedriften til bedre ressursutnyttelse ved å forvandle noe som ellers ville ha vært avfall, til et eksklusivt festmåltid. Bedriften produserer håndverksprodukter av gei og kje og løfter geitens status i norsk matkultur.

UE Bergen2025 Inger Paulsen Fotografi 101 websize 1

Andreplass: Gnist UB

Juryens begrunnelse: Dere viser en svært solid presentasjon av deres produkt. Råvarene kommer fra samarbeid med lokale aktører og produkter er både håndlaget og bærekraftige. Samtidig kommer det med viktige tips til hvordan de skal brukes på best mulig måte. Dere viser et stort engasjement for både friluftsliv og hvordan deres bedrift kan motivere nordmenn til å bringe mer tid utendørs. Juryen ble inspirert til å gå ut på tur :) Veldig godt jobbet og masse lykke til videre!

Crimp UB 3 plass Kulturnaeringspr

Tredjeplass: Crimp UB

Juryens begrunnelse: Dere viser en svært solid presentasjon av produktene deres. Bedriften deres tilbyr produkter som både dekker et markedsbehov og samtidig styrker det norske klatremiljøet. Videre har dere fått til et samarbeid med en stor aktør i næringslivet, Grønneviken AS. Dere viser solide kunnskaper om både norsk klatremiljø, produkter og produktkvalitet, samt ulike markedsbehov. Veldig godt jobbet og masse lykke til videre!

Samfunnsbyggerprisen

Din mening Ub 1 plass samfunnsbyggerprisen

Vinner: Din Mening UB

Juryens begrunnelse: Denne ungdomsbedriften har en ide til en app vi veldig gjerne vil se realisert. Appen skal bidra til mer demokrati og bedre inkludering på skolene. Formålet er å involvere flere i elevrådets beslutninger. Og informere om hva elevrådet faktisk gjør på. Dette er en ungdomsbedrift med stort vekstpotensiale både i Norge og flere andre land. Vi heier på inkludering og demokrati. Gratulerer med samfunnsbyggerprisen!

Sotra Bowling UB 2 plass samfunnsbyggerprisen

Andreplass: Sotra bowling UB

Juryens begrunnelse: Denne ungdomsbedriften løser en utfordring for barn som ikke har noe sted å være på fritiden. De gir en god og trygg arena hvor barn kan møtes og kose seg, men også en arena der foreldre kan være trygg på at barna har det bra. Stor bonus at bedriften allerede er i gang og allerede har hatt flere vellykkede arrangement med stor deltakelse.

Give and grow UB 3 plass samfunn

Tredjeplass: Give and grow UB

Juryens begrunnelse: Denne ungdomsbedriften satser på sosial entreprenørskap hvor ungdommer utfordres til å bruke av sin fritid til å være med eldre. Bedriften bruker sine kanaler i sosiale medier til å påvirke andre ungdommer til å gjøre det samme.

Beste yrkesfaglige bedrift

UE Bergen2025 Inger Paulsen Fotografi 346 websize

Vinner: Bedshoot UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har kartlagt en spesifikk målgruppe og leverer et bærekraftig produkt. Bedriften utviser stolthet, kunnskap og forståelse for forretningsutvikling. Bedriften har brukt god tid på materialvalg, og siden produktet er "godt nok for Besten" så er det definitivt godt nok for selv den mest kravstore jeger.

Sotra Bowling UB 2 plass samfunnsbyggerprisen 1

Andreplass: Sotra bowling UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har identifisert et behov for en møteplass for barn og ungdom i sitt nærmiljø. De har klart å etablert et ettertraktet lavterskeltilbud for å forhindre at ungdom henger på kjøpesenter o.l. og forhindre utenforskap samt å avlaste foreldre. Et klart og tydelig konsept som er godt markedsført mot riktig målgruppe.

Geiteglede UB mange priser 2

Tredjeplass: Geiteglede UB

Juryens begrunnelse: Bedriften utstråler stolthet og har stor kunnskap om eget fag. Bedriften har gjort grundig research på både produkt og målgruppe. Sluttproduktet er lokalt forankret og hele organisasjonen er involvert i driften. Gratulerer med 3.plass!

Markeds- og kommunikasjonsprisen

Visit Krokeide UB 1 plass beste marked og kommunikasjon

Vinner: Visit Krokeide UB

Juryens begrunnelse: Vinneren viser særs god forståelse for målgruppen de har valgt og hvorfor produktet deres treffer målgruppen. De forstår mer enn bare den digitale delen av markedsføringen, men også hvordan de selv er en viktig del av merkevaren og hvordan den kan ha positiv innvirking. Ungdomsbredriften viser god innsikt når det kommer til kanalvalgene de har tatt i markedsføringen sin. Og sist men ikke minst skjønner denne gjengen verdien av et smil i møte med kunden! Vinneren er Visit Krokeide UB!

Dyrevenn UB 2 plass marked og kommunikasjon

Andreplass: Dyrevenn UB

Juryens begrunnelse: Andreplassen går til en ungdomsbedrift som som har gjort et grundig markedsarbeid og evner å justere seg ut fra den innsikten de har opparbeidet seg. Ungdomsbedriften er god på samarbeid med andre aktører, og har flere kreative aktiviteter. Sist men ikke minst har de utarbeidet en gjennomført profil, som treffer målgruppen godt!

Ukens Matglede UB 3 plass beste marked og kommunikasjon

Tredjeplass: Ukens Matglede UB

Juryens begrunnelse: Tredjeplassen har god innsikt i målgruppen og forstår behovet godt for målgruppen. De tør å utfordre målgruppen, samtidig som de har gjort markedsundersøkelser for å imøtekomme målgruppen. Ungdomsbedriften har også brukt flere kanaler enn sosiale medier, og forstått verdien av å bruke seg selv i markedsføringen.

Beste regnskap

Visit Krokeide UB 1 plass Beste regnskap scene

Vinner: Visit Krokeide UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften viser svært god forståelse for økonomi i praksis og hvordan økonomi kan brukes som et styringsverktøy for bærekraftig vekst. Dette vises tydelig igjennom deres resultatregnskap og balanse. De viser til gode rutiner og kontroll på sysakene. Vi er imponert over deres bilagsføring.
De viser god regnskapsføring. Det er tydelig at de legger ned mye arbeid og omsorg i det de gjør.

Fixit Luxe UB 2 plass Beste regn

Andreplass: Fixitluxe UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften kjenner godt til kundebehovet og tilpasser prisingen til kundene. De viser til bærekraftig utvikling av bedriften overtid (før, nå og fremtid). De viser god økonomiforståelse.

Sotra Skolemerch UB 3 plass beste regnskap

Tredjeplass: Sotra skolemerch UB

Juryens begrunnelse: Ungdomsbedriften viser god økonomiforståelse. De viser til hvordan det oppsto uforutsette kostnader og hvordan de justerte pris for produktet. De har gode rutiner i forhold til dokumentasjon, dette viser de gjennom bilag i regnskapet.

Beste samarbeid med næringslivet

UE Bergen2025 Inger Paulsen Fotografi 347 websize

Vinner: Turposen UB

Juryens begrunnelse: Denne bedriften viser forståelse for hele verdikjeden og hvordan samarbeid med næringslivet kan ha verdi i hvert ledd. Bedriften har samarbeidet med andre bedrifter om kompetanse, materialer, kapital, kunder, salgskanaler og markedsavklaring. Juryen var svært imponert over deres initiativ og evne til å se muligheter for samarbeid.

Regnvenn UB 2 plass beste samarbeid med naeringslviet

Andreplass: Regnvenn UB

Juryens begrunnelse: Denne bedriften har kontaktet og samarbeidet med flere ulike bedrifter. De hjelper med å løse problemer for samarbeidspartnerne og deres kunder. Bedriften samarbeider om lokaler, produkt, oppfølging og ekspansjon. Juryen er imponert over teamets stå-på-vilje og evne til å se synergier.

Crimp UB 3 plass beste samarbeid med naeringslivet

Tredjeplass: Crimp UB

Juryens begrunnelse: Denne bedriften har klart å etablere samarbeid med flere andre bedrifter, og samarbeidet med dem om gode ideer som vil være attraktive i markedet. Juryen vil spesielt trekke frem at teamet har vært flinke til å samarbeide med mentor.

Beste salgsbedrift

Geiteglede UB 1 plass beste salgsbedrift

Vinner: Geiteglede UB

Juryens begrunnelse: Vinneren av Beste salgsbedrift har imponert med en sterk salgsstrategi og solide resultater. De har utnyttet restvarer som ellers ville blitt kastet, og gjennom samarbeid med en ekstern aktør skapt et bærekraftig produkt med stor etterspørsel. Bedriften har oppnådd høyt salg og gode marginer, samtidig som de har vist god økonomisk forståelse. Teamet har fordelt oppgaver effektivt og vist en imponerende evne til å formidle produktets verdi. Med sin sterke salgsinnsats og kundeorientering er de en verdig vinner av prisen for Beste salgsbedrift!

Dyrevenn UB flere priser 1

Andreplass: Dyrevenn UB

Juryens begrunnelse: Denne bedriften har imponert med sin evne til å koble rett folk til rett løsning. Med et genuint engasjement for å ta vare på dyr og en troverdig posisjon i markedet, har de skapt en bærekraftig forretning. Ved å bruke ressursene rundt seg på en kreativ måte, har de utviklet en lønnsom tjeneste med gode marginer. Smart, engasjerende og solid – en velfortjent andreplass!

Gotcha UB 3 plass beste salgsbed

Tredjeplass: GOTCHA UB

Juryens begrunnelse: Med stort engasjement og en imponerende driv har denne bedriften raskt tatt seg inn i markedet. De har solgt så mye at de nå må oppskalere og har allerede begynt å ansette. Med gode marginer og en offensiv tilnærming viser de hva ambisiøse unge gründere kan få til. En sterk tredjeplass!

Innovasjonsprisen

Forste Gir UB 1 plass innovasjonsprisen

Vinner: Første Gir UB

Juryens begrunnelse: Bedriften har laget et samfunnsnyttig produkt som bidrar til bedre og sikrere øvelseskjøring. Ivaretar både elev og den som instruerer. Det er mulig å følge opp læringspunkter i kjøreopplæringen. Godt samarbeid med profesjonelle aktører. Tjenesten kan enkelt skaleres. Vi håper at dette kan være med å gjøre samfunnets farligste aktivitet tryggere: trafikk

Geiteglede ub 2 plass innovasjonsprisen

Andreplass: Geiteglede UB

Juryens begrunnelse: Bedriften bidrar til ressursutnyttelse og dyrevelferd på en utmerket måte med sunn og kortreist mat. Ingen ulempe at sluttproduktet smaker himmelsk. Nøkkelferdig bedrift med stor overføringsverdi til andre markeder.

Din mening UB 3 plass innovasjonsprisen

Tredjeplass: DinMening UB

Juryens begrunnelse: Bedriften viser høy grad av innovasjon og reduserer utenforskap, samt øker deltakelse i demokratiske prosesser i skolehverdagen og ellers i samfunnet. Kan enkelt skaleres.