Startskuddet for årets syretest
I oktober får alle ungdomsbedrifter i Vestland mulighet til å møte næringslivsaktører for å syreteste sine forretningsideer. I år kjører vi syretest fra tre ulike studio på Vestlandet - Bergen, Sunnhordland og Førde.
I fjor var over 200 elever med på Syretest fra Deloitte sitt Greenfloor i Media City Bergen.
"Det var supergøy å få være med på Syretest sammen med Ungt Entreprenørskap. Vi fikk møte engasjerte ungdommer med fantastiske ideer, og våre rådgivere fikk være med på å bidra med kompetanse og nettverk til ungdomsbedriftene. Arbeidet handler jo egentlig om å være med på noe større - det å kunne få bidra til det som kan bli morgendagens industrieventyr"
Ungdommer møter næringsliv
På Syretest møter ungdomsbedriftene representanter fra lokalt arbeids- og næringsliv, og får god rådgivning til videre arbeid frem mot Fylkesmesterskapet som arrangeres i mars. Ingrid Stensnes er prosjektleder for Syretest i Ungt Entreprenørskap Vestland og gleder seg til å treffe årets lovende unge entreprenører.
"Det var en stor suksess å arrangere syretest digitalt i fjor. Vi er veldig fornøyd med at vi i år kan kjører syretest fra tre ulike studio - det er viktig at ungdomsbedriftene får møte lokale næringslivsaktører for å få veiledning til veien videre. Vi setter stor pris på alle fra næringslivet som stiller opp for fremtidens kollegaer med sin erfaring og nettverk."
Både elever og lærere gav oss svært gode tilbakemeldinger på fjorårets syretestarrangement.
"Syretest er en nydelig sjanse for å se om ideen din er solid nok. Du får et viktig synspunkt fra utsiden der du hører fra noen som kan masse om forretningsideer om din ide og plan kan funke. Så min anbefaling er å ta til deg det du får høre. Gjøre endringer etter anbefalingene de kommer med og du er på god vei!"
Forberedelser til syretesten
Alle elevene må forberede en presentasjon av bedriften sin før de stiller på Syretesten. Her skal de svare på følgende spørsmål:
Hva er ideen deres?
Hvem er ideen deres for? (målgruppe)
Hvorfor er denne ideen viktig?
Hvilken verdi skaper den for målgruppen?
Hva gjør dere unik?
Hvordan skal dere gjennomføre ideen?
Har dere noen tanker om markedsføring?
Påmeldingsfrist til årets syretest er 21. oktober. Her kan dere melde dere på!